Notebooky a servis 2 - záruky a reklamace

4. 4. 2007 07:00    Rubrika: Ostatní    Autor: Jiří Zima

V minulém díle jsme se podívali do útrob vnitřku notebooku. Dnešním druhým dílem se posuneme blíž k vlastním opravám a reklamacím. Přiblížíme si obecně proces reklamace, možnosti oprav, uplatňované záruky a jejich úskalí nebo výhody.

Notebooky a servis 2 - záruky a reklamace

Kam jít s rozbitým notebookem

Pokud už se notebook pokazí a je ještě v záruce, nezbývá nic jiného, než ho reklamovat. Ze zákona je dáno, že výrobek lze reklamovat u prodejce, kde byl zakoupen. Platí to i v souvislosti s notebooky. V jejich případě to ale není úplně nejlepší řešení. Prodejce (na to vás pravděpodobně i upozorní) nedělá nic jiného, než že notebook vezme a pošle ho do autorizovaného servisu. Nevýhoda je pak zcela jasná, notebook víc cestuje a reklamace je tak o to delší.

Každý aspoň trochu známý výrobce má zajištěno v ČR autorizované servisní středisko - u jednotlivých výrobců je realizováno různě (v zásadě fungují dva modely – buď má výrobce smluveného servisního partnera a nebo vystavěné vlastní servisní haly) a každý má i jiný počet poboček a jiný typ poskytované záruky. U většiny výrobců v základu najdete záruku s opravou v servisu.

Pro fyzické osoby je ze zákona dána maximální doba opravy na 30 dní (při nákupu na IČ je tato doba předmětem smluvních podmínek, nejvýše však 90 dní). Pokud servis tuto dobu nestihne, automaticky se bere výrobek jako neopravitelný - v takovém případě je další postup řešený dohodou. Zákazník má právo na výměnu za jiný kus a nebo případně na vrácení peněz. Pokud se notebook otočil třikrát v servisu se stejnou závadou, bere se tato závada nadále jako neopravitelná a při další této závadě má zákazník nárok na odstoupení od smlouvy. Pokud tak chce učinit, uplatní svůj nárok před započetím servisního úkonu.

Záruky s opravou v servisu

Záruky s opravou v servisu se obecně dělí na dva typy. První se nazývá "carry-in" a spočívá v tom, že notebook zanesete do nejbližšího autorizovaného servisu sami (tak to má například Toshiba nebo Fujitsu-Siemens Computers). Dle charakteru závady někdy stačí přinést samotný notebook (případně s napájecím adaptérem) a doklad o koupi. Někteří výrobci si vedou databázi registrovaných uživatelů (krom toho, že si většinou umí ověřit stáří notebooku a zemi zakoupení podle sériového čísla na spodku přístroje) a pokud jste registrovaní, tak už jen stačí prokázat totožnost (někdy ani to ne). Dále už je vše v režii servisního střediska - doba opravy se počítá od dalšího dne po přijetí notebooku. Hned jak je přístroj opraven, servis vás (zpravidla telefonicky) zkontaktuje, že si ho můžete vyzvednout. Pokud máte nějaké pochybnosti, můžete si při předání nechat předvést, že je závada opravena. Další výhodou v některých případech může být u jednodušších zákroků oprava na počkání (vše ale závisí na povaze úkonu, aktuálním vytížení techniků a vstřícnosti samotného servisu) nebo, pokud je notebook i přes závadu provozuschopný, nechat si udělat pouze analýzu závady na počkání (nebo do druhého dne) – notebook pak můžete i nadále používat a až bude náhradní díl dostupný, tak vás servis zkontaktuje a vy se s ním vrátíte, aby se mohla provést oprava (tady platí, že čím menší servis, tím většinou větší ochota k plnění těchto nestandardních postupů.

Druhý nejběžnější typ záruky je "collect and return" (tento způsob používá ACER nebo ASUS). V tomto označení se skrývá doprava do servisu a zpět zdarma kurýrem. Tuto možnost volí především ti výrobci, kteří mají pouze jedno své velké servisní středisko (klidně i pro několik zemí najednou) a doprava osobně by byla velmi komplikovaná. Výhoda je zřejmá - nemusíte se s notebookem nikam tahat. Nevýhoda však je v mnohem neosobnějším přístupu a občas problematickém doručení, pokud se nezdržujete pořád na jednom místě. Pokud je pro vás druhý problém nepřekonatelný, můžete stále ještě využít možnosti notebook odnést k prodejci, který ho musí vzít a který ho následně do servisu pošle sám – až se všechno vyřídí, tak notebook dorazí zpět k prodejci, kde si ho vyzvednete.

foto
Příjem notebooků na opravu.

Příprava na odeslání kurýrem

V případě, že se rozhodnete poslat notebook do servisu, je potřeba dodržet některá základní pravidla. Před posláním je nejlepší notebook zabalit do původní krabice, ve které byl zakoupen, upevněn v originálních polystyrénových výstelkách. Z toho vyplývá, že krabici je dobré si po nákupu ponechat, pokud pak nehodláte řešit, kde nějakou vhodnou sehnat. Můžete klidně použít i jinou krabici, ale je třeba mít jistotu, že je v ní notebook dostatečně chráněn, protože pokud se notebook poškodí během přepravy do servisu, tak vám vzniknou velké nepříjemnosti - na tyto závady se totiž záruka nevztahuje. Na webu výrobce většinou najdete formulář, který vyplníte a krom odeslání přes web ještě vytisknete jeho kopii, kterou podepíšete a přidáte do krabice. Na krabici pak ještě napíšete číslo reklamace pro snazší orientaci (někteří výrobci zase řeší vše pouze telefonickou objednávkou).

Když standardní záruka nestačí

Přestože mnoho výrobců na slibuje, že průměrná délka opravy je týden a čtrnáct dní, nikdo vám nezaručí, že zrovna vaše oprava nebude trvat měsíc i u toho nejlepšího výrobce (osobní zkušenost s mnoha notebooky různých značek). Protože je notebook ve většině případů stále ještě především pracovní nástroj, může být někdy i týden bez notebooku dlouhá doba. Z tohoto důvodu nabízí každý lepší výrobce možnost rozšíření záruky. Kromě možnosti si záruku prodloužit, si lze například připlatit za „on-site“ servis, kdy při poruše stačí zavolat do servisu a přijede (obvykle do druhého pracovního dne) technik a na místě závadu vyřeší. Pro takový servis je potřeba mít po ruce dostatečnou zásobu náhradních dílů pro konkrétní modely notebooků, protože, pokud zákazník nahlásí a popíše závadu, technik musí s sebou přivézt všechny náhradní díly, které by závadu mohly způsobovat. Na smluveném místě analyzuje chybu, rozebere přístroj, vymění poškozený díl a přístroj zase složí. Takový úkon zabírá klidně jen půl hodiny.

Záruku lze také u některých výrobců rozšířit o větší rozpětí uznávaných závad. Může jít například o poškození zaviněná vlastní neopatrností nebo nevhodným zacházením. Příplatky za tyto záruky však nejsou nejnižší a vyplatí se hlavně pro lidi, kteří jsou na svém notebooku opravdu závislí.

Jak připravit svůj notebook na návštěvu servisu

Příprava notebooku na návštěvu servisu není jen o vhodném zabalení přístroje. Je potřeba si uvědomit, že za data na harddisku vašeho notebooku vám nikdo neručí a je tedy více než dobré si všechna důležitá data někam zálohovat. Můžete se tím ušetřit zbytečných (a hlavně marných) hádek se servisem. Jde především o přístup jednotlivých výrobců – hlavně tam, kde se jedná o velké servisní haly pro několik zemí, se příliš data na harddisku neřeší, a pokud se závada vztahuje k něčemu jinému, než je například výměna plastů nebo LCD panelu, tak se systém hned přehraje původní instalací, aby se vyloučil problém ze strany software. U menších servisních středisek (i z vlastní zkušenosti) je situace lepší, protože většinou je snaha na data nesahat (často pro testy vkládají servisní harddisk). Dokonce i výměnu základní desky v 95ti% případů operační systém ustojí a na data není potřeba sáhnout. Je tu ovšem těch 5%, kdy systém výměnu nerozchodí – vstřícnější servis vás pak před zásahem do systému vyrozumí a dohodne se na dalším postupu (například navrácení opraveného notebooku s nefunkčním systémem, ale netknutými daty). Všechno je ovšem dáno ochotou servisu a hlavně dohodou. V každém případě kontaktujte servis ještě před zákrokem a snažte se domluvit, zda existuje nějaké řešení.

V případě, že jsou data příliš důležitá a nechcete se spoléhat na servis, tak je možné všechno vyřešit ještě doma. Pokud notebook funguje, tak není co řešit – přes síť stačí všechna důležitá data přesunout na jiný počítač. I když notebook nefunguje, tak existuje možné řešení pro pokročilejší uživatele. Harddisk bývá snadno přístupný u většiny notebooků. Většinou stačí vespod notebooku odšroubovat jeden či dva šroubky a disk opatrně vysunout. Pokud je notebook vybaven PATA diskem, tak lze dokoupit USB rámeček (do kterého pak disk připojíte) v ceně několika stovek korun a nebo existuje i kabelová redukce z rozhraní velkého disku na malý, takže pak můžete disk připojit uvnitř stolního počítače. V případě SATA je situace jednodušší, protože SATA konektory jsou stejné na noteboocích i na stolním počítačích. I tak ale doporučuji provádět tyto zásahy jen lidem, kteří vědí, co dělají.

foto
Adaptér pro připojení 2.5" disku z notebooku.

Když není notebook v záruce

Oficiální servisní střediska provádí i pozáruční opravy. Pokud tedy notebook už není v záruce a nebo se na něm projevila závada, na kterou se záruka nevztahuje, je oficiální servis stále tou nejjistější cestou, jak notebook nechat opravit. Pokud už je notebook starší, tak vám ho může servis odmítnout, protože už na něj nepůjdou sehnat díly. Stejně tak pokud vznikne problém v základní desce a nebo se poškodí LCD panel, tak jejich ceny bývají tak vysoké, že pokud se budeme bavit o levnější cenové kategorii notebooků, vyjde jejich oprava na většinu nákupní ceny přístroje.

Na řadu tak přicházejí neoficiální servisy. Zatímco oficiální servis vyměňuje většinou celé součástky, tak v neoficiálním se díly většinou i opravují. Výměna celé desky může vyjít na cenu kolem deseti tisíc korun. Závada na desce se však může týkat i součástky v hodnotě korun deseti. Dohromady s potřebnou prací technika tak oprava může vyjít třeba na tisíc korun. Neoficiální servis tak může být dobrou alternativou ve chvílích, kdy oprava v oficiálním už není rentabilní. Je však potřeba si dát pozor, kde svůj notebook necháváte. Oficiálním servisním partnerem konkrétního výrobce nemůže být jen tak každý (to by mělo být určitou zárukou kvality). Opravovat notebooky neoficiálně však může dělat kdokoli, kdo si na to troufne (a výsledky tomu mohou odpovídat).

Co bude příště

Dnes jsme si vysvětlili, jaké záruky se obecně dávají na notebooky a obecně na proces reklamace ze strany uživatele. V příštím díle se především pokusíme konkrétněji podívat na servis notebooků značek, se kterými se můžete setkat nejběžněji na našem trhu, a na to, jak u koho probíhá reklamace, jaké kdo poskytuje záruky a kde všude je u koho možno reklamovat.

Ostatní

Diskuse