NVIDIA GeForce 8x00M - generace DirectX 10

16. 5. 2007 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jiří Zima

Měli jsme si možnost jako jedni z prvních u nás osahat novou mobilní grafickou kartu od NVIDIA s plnou podporou nového rozhraní DirectX 10, které přišlo s Windows Vista. Jedná se o převratný milník, nebo jen o jeden z mnoha dalších čipů? Jak si vede proti současné konkurenci v podobě DirectX 9 kompatibilních grafik? Přesně na to všechno jsme hledali odpověď.

NVIDIA GeForce 8x00M - generace DirectX 10

Notebook, který dorazil na testy, disponoval novým mainstreamovým čipem od NVIDIA s kódovým označením NB8P-GS a ještě v námi nainstalované verzi ovladačů Forceware se tak hlásil i ve Windows. Oficiální název byl tentokrát ustanoven na GeForce 8600M, čímž jsme se oprostili od slova „Go“, které mobilní verze grafických karet provázelo už od prvního implementovaného čipu NVIDIA. Pokud bych se vrátil do let dávno minulých, tak prvním vyvíjeným mobilním čipem byl GeForce2MX (písmena MX používala například S3 pro mobilní varianty). GeForce2MX nakonec skončila ve stolních počítačích jako levnější varianta plnohodnotného čipu. Ty lepší kousky šly do notebooků pod právě názvem „Go“.

DirectX 10

Celá řada GeForce8 se od svých předchůdců odlišuje unifikovanými (sjednocenými) shadery, a tím pádem i plnou hardwarovou podporou nejnovější verze rozhraní DirectX 10, které přišlo s Windows Vista. O tom, co jsou shadery a k čemu je dobrá jejich unifikace, doporučuji přečíst článek Mobilní grafické čipy – kam směřují, který se tomuto tématu také věnoval.

Protože se o DirectX 10 hodně na fórech mluví a často nejde o informace, které by se přibližovaly realitě, rád bych rád shrnul několik málo faktů. Podpora DirectX 10 u grafických karet není nic všespásného, co by z karet podporujících „pouze“ DX9 udělalo něco naprosto nepoužitelného, a ani se nejedná o nic klíčového, co by přidávalo obrovský výkon navíc (takže určitě neplatí, že DX10 grafiky jsou automaticky rychlejší než DX9). Rozhraní DX10 jako takové je proti DX9 velmi přepracované, přináší spoustu výhod pro vývojáře a je celkově efektivnější (jeho režie vytváří menší zátěž na procesoru). To ovšem není zas tak vázané na grafickou kartu. Neznamená to, že se starší grafickou kartou ho nebudete moct používat. Jen nebudete moci využívat některých nových vlastností (efektů), které přináší SM 4.0 (Shader Model). Realita je však taková, že mnoho dnešních her neumí použít ani SM 3.0, se kterým přišla už GeForce6. Na hry, které budou vyžadovat plně DX10 grafickou kartu, si tak nejspíš ještě hodně počkáme a je dost možné, že až tu takové hry budou, tak bude tato generace grafických karet už zastaralá a pro ty hry nevhodná.

Základní technické parametry

GeForce 8600M míří do mainstreamového segmentu mezi herními notebooky. To znamená, že bude osazován do větších notebooků (15“+) z důvodu potřeby správného dimenzování chlazení. Nemůžete proto příliš očekávat, že by nějaký výrobce osadil tuto grafiku do menších a mobilnější přístrojů – k tomu poslouží nižší řada GeForce 8400M.

GeForce 8600M se bude dělat ve dvou verzích. První bude označena písmeny GT a bude se jednat o plnohodnotnou verzi. Bude mít oficiálně 32 unifikovaných shaderů, frekvenci jádra 475 MHz a frekvenci pamětí 700 MHz (1400 MHz efektivně). GeForce8 si vyznačuje jednotkami shaderů běžícími na dvojnásobné frekvenci, takže jejich rychlost bude 950 MHz; stejná situace byla například u procesorů Pentium 4, kde FPU jednotky běžely na dvojnásobku frekvence jádra. Paměť může mít maximálně 512 MB a je připojena 128bit sběrnicí.

Levnější verze s přídomkem GS se liší jen v několika málo parametrech. Hlavní změnou je poloviční počet unifikovaných shaderů, který se snížil na hodnotu 16. Aby však nešel výkon příliš dolů, tak jsou zvýšeny oficiální frekvence jádra na 600 MHz (shadery 1200 MHz). Díky polovině shaderů je jádro menší a vyzařuje méně tepla, takže zvýšení frekvencí neznamená celkové navýšení vyzařovaného tepla.

foto
Porovnání výkonu z oficiální prezentace NVIDIA
(pro plnou velikost klikněte na obrázek)

Kromě nových 3D technologií, podpory SM 4.0 a DirectX 10, přibyly i technologie určené pro práci s videem. V jádře se nachází on-chip video procesor VP2, který umožňuje dekódovat v HD kvalitě formát H.264, VC-1, MPEG2 a WMV9. Podporuje sadu funkcí pro zvýšení kvality obrazu a zároveň má v sobě implementovanou ochranu HDCP. Aby toho bylo možné využít, tak má v sobě čip integrován dual-link DVI TMDS transmitter určený k připojení externího displeje s rozlišením až 2560x1600.

O výstupní signál se dále stará ještě integrovaný duální RAMDAC sloužící ke generování signálů pro zařízení s analogovým vstupem, jako jsou monitory, některá LCD a televize. Podporuje všechny standardní výstupy, tedy VGA, S-Video a kompozitní. Navíc však přibyla možnost komponentního výstupu, který můžeme najít na mnoha HD televizích a některých multimediálních LCD panelech. Zde konkrétně maximálně podporuje full-HD rozlišení 1080p (1920x1080).

Testovaný kus a výkon

Nové DX10 grafické karty jsou uvedením spjaté s platformou Santa Rosa. Ačkoli ještě takové notebooky nejsou na trhu běžně dostupné, my už jsme měli možnost otestovat zmíněný předprodukční vzorek VBI Compal IFL-90. Ten v sobě skrýval Core2 Duo T7300 (2,0 GHz) a 1 GB RAM. Tím nejzajímavějším však byl slot osazený grafickou kartou GeForce 8600M GT s 256 MB vlastní paměti.

foto
Paměť grafické karty
(pro plnou velikost klikněte na obrázek)

Frekvence jádra byla 513 MHz (1025 MHz shadery) a paměti tikaly na rychlosti 400 MHz (800 MHz efektivně). To je celkem rozdíl proti oficiální specifikacím. Je pravděpodobné, že podobné frekvence ale bude mít většina notebooků s touto grafickou kartou.

Každopádně ale musím říct, že výkon testovaného kusu není vůbec špatný. Protáhl jsem jej standardním redakčním testem a hodnoty jsou následující:

  • 3DMark 2001: 19 977
  • 3DMark 03: 8998
  • 3DMark 05: 5445
  • 3DMark 06: 3280

I přes některé odpůrce si myslím, že 3D Mark je výborným testem. Aby informace byla relevantní, tak je potřeba umět z výsledných hodnot správně číst a netestovat jen jednu verzi. Z těchto hodnot je vidět, že GeForce 8600M GT není zaměřena nijak na hrubý výkon. Ten totiž odpovídá jejím předchůdcům. Jakmile ale nastupují na řadu moderní technologie, tak se projeví přepracovaná architektura. Ta je optimalizovanější a přináší celkem velký nárůst výkonu ve hrách, které vyšly v posledních letech. V těch nejmodernějších už je nárůst výkonu skoro 50% proti GeForce7600/7700, čímž se téměř dotahuje na úroveň GeForce7800 patřící už do hi-endu.

Hlučnost a teploty

Testovaný notebook měl úhlopříčku 15,4“ a váhu blížící se k 3 kg. To už jsou parametry, které umožňuji poměrně velký chladící blok a promyšlené chlazení. Compal si poradil s chlazením velmi dobře. V dané konfiguraci se jedná o jeden z těch nejtišších notebooků. Trochu lepšího chlazení navíc bylo dosaženo zvětšenou (devítičlánkovou) baterií, která nepřesahovala notebook dozadu, ale dolů. Přístroj tak měl zadní část mírně nad zemí, aby teplo mohlo lépe odcházet z jeho těla.

Při kancelářské práci byl většinu času ventilátor vypnutý. Teplota grafického čipu se pohybovala kolem 67°C. Při hraní náročné 3D hry se teplota stabilizovala na 80°C. Ventilátor jel při hraní drtivou většinu času na minimální otáčky, které nijak nerušily. To značí, že chlazení bylo vyřešené na jedničku. Na druhou stranu, kdyby byl grafický čip energeticky hodně náročný, tak by ani dobře zpracované chlazení tolik nezachránilo.

Závěr

Jak je tedy vidět, nová generace mobilních GeForce 8M není jen mírně přepracovanou technologií s několika kosmetickými změnami (něco jako třeba přechod z GF6 na GF7), ale jedná se plnohodnotného nástupce, který krom nových technologií přináší i znatelně lepší výkon a lepší spotřebu.

Technologie

Diskuse