RECENZE: Fujitsu Lifebook U939 - 13.3'' notebook pro profesionály, lehké hořčíkové tělo, moderní výbava

24. 7. 2019 06:20    Rubrika: Recenze    Autor: Tomáš Valenta

Fujitsu Lifebook U939 je zástupce malých a lehkých ultrapřenosných notebooků. Zařízení této třídy obvykle přímo cílí na zákazníky, kteří s notebookem často cestují, vyžadují kvalitní konstrukci, zvýšenou odolnost a nechtějí dělat příliš ústupků ve výbavě, především v zabezpečení a konektivitě. Fujitsu Lifebook U939 míří do vyššího managementu jako pracovní doplněk do letadla, své místo si ale najde i u bohatších studentů či zákazníků, kteří často pracují v terénu.

Fujitsu Lifebook U939 - 13.3'' notebook pro profesionály, lehké hořčíkové tělo, moderní výbava

Základní popis

Fujitstu Lifebook U393 je zařízení nejnižší hmotnostní kategorie. Má štíhlé tělo a slušné dílenské zpracování, testovaný kus navíc oprávněně získával pozornost za použitý tmavší odstín červené barvy, která se nachází na víku obrazovky a na spodku základny. Kromě tmavě červené se na trh chystá i černá varianta. Maličký a velmi štíhlý notebook také boduje sympatickou hmotností 962 g, díky níž je v batohu či brašně absolutně nepoznatelný.

V zavřeném stavu je notebook příjemně pevný, víko obrazovky se ale logicky při větším zatlačení prohýbá, více je to znát v otevřeném stavu. Při otevírání obrazovky po straně víka se navíc celý kryt ohýbá, proto je potřeba jej otevírat uprostřed, kde je k tomu uzpůsoben i malý praktický výstupek, který otevírání usnadňuje. Notebook je tak lehký, že otevírat je třeba oběma rukama. Základna je pevná, po stranách i pod opěrkami dlaní se neprohýbá. Jisté pružení je znatelné při zatlačení doprostřed klávesnice, nijak se ale nevymyká konkurentům v této kategorii.

Ačkoliv se to na první pohled nezdá, tělo notebooku je celé vyrobeno z magnézia. Dává tak připomenout staré časy, kdy se magnezit více uplatňoval i u notebooků jiných značek v tomto segmentu. Mnozí výrobci argumentují, že novější materiály (sklolaminát atd.) jsou pevnější a lehčí (a levnější), magnezitové šasi ale dodává notebooku zajímavý feeling. Všechny plochy na těle notebooku jsou matné s polohladkou strukturou, která přejetí dlaní doprovázení sympatický šelest. Jediným plastovým krytem na těle zařízení je vnitřní rámeček obrazovky společně s krytkami pantů. Po obvodu rámečku obrazovky se ale nacházíí vyvýšený gumový lem, který tlumí zaklapnutí obrazovky.

Po celou dobu testování jsem se nerozhodl v tom, jestli se mi vzhled notebooku líbí nebo ne. Designově vzato působí Fujitstu Lifebook U393 jako zařízení z éry před 8 lety. Má v sobě značnou dávku osobitosti, zároveň se i však jeví někdy až příliš konzervativní. Kolegovi z redakce se ovšem bez váhání líbí.

Rozměry notebooku jsou řečí čísel 309 mm šířky, 214 mm hloubky a 17 mm tloušťky. Konstrukce pantů dovoluje vyklopení obrazovky až do úplné roviny (180°). Zajímavostí je gumová nožička na spodní hraně víka obrazovky, o kterou se notebook při otevření obrazovky přizvedne, tím se o něco lépe může chladit, u Fujitsu toto řešení vidíme poprvé.

Konektorová výbava je na poměry tak malého notebooku překvapivě bohatá, výrobce notebook doslova napěchoval všemi možnými konektory. Na levé straně nalezneme kulatý konektor nabíjení, dvojici USB 3.2 type-C (s podporou Intel Thunderbolt 3), HDMI 1.4, USB 3.1, sdružený audio 3,5 mm jack a čtečku karet SmartCard. Na pravé straně se nachází šuplíček microSIM karty, plnohodnotný slot na SD kartu (karta se do něj vejde celá!), USB 3.1, plnohotný výsuvný ethernet pro připojení síťového kabelu (!) a sdířka zámku Kensington. Konektorová výbava je vysoce nadstandardní, o to více překvapivá vzhledem k tenkému tělu notebooku a klávesnici, která nemá po stranách prázdná místa. Fujitsu zde odvedlo příkladný kus práce.

Pro bezdrátové připojení je připravena síťová Wi-Fi/Bluetooth 5.0 karta Intel Cannon Lake-LP - Wireless-AC 9560. Síťová karta podporuje také rozhraní Intel WiDi pro bezdrátový přenos obrazu. S připojením a silou signálu jsem nezaznamenal žádné potíže napříč magneziovému tělu notebooku. V terénu můžete využít 3G/4G síťovou kartu Sierra Wireless EM7455, která podporuje všechna v ČR používaná 4G pásma (včetně novějšího LTE-A).