NVIDIA GeForce GTX 560M - vyšší dívčí aneb rozumně na hry

15. 2. 2012 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Jak již naznačuje nadpis, grafická karta GeForce GTX 560M je relativně výkonná a docela dobře si poradí i s náročnějšími hrami, přitom notebook neprodraží více, než je přijatelné. Vytížená karta samozřejmě vysává baterii, ale máme tu přeci šetřící technologie. A pokud by vám snad karta něčím připomínala svého předchůdce, není to jen náhodou...

NVIDIA GeForce GTX 560M - vyšší dívčí aneb rozumně na hry

Dnes se dostáváme do vyšších pater nabídky grafických karet NVIDIA, neboť tenhle kousek už není určen jen k hýbání obrázky nebo Windows Aero, jedná se o plnokrevníka, který si poradí i s novými 3D hrami. Ještě sice nejsme na špičce, ale v současnosti se podle renomovaných serverů zabývajících se testováním grafických karet jedná o 12. nejvýkonnější kartu (nezapočítáváme zdvojená řešení SLI nebo Crossfire).

Je samozřejmé, že tuto kartu nepotkáme leckde, v lehkých zařízeních je neuchladitelná a baterii by zlikvidovala za nějakou půlhodinku, ale výkonné notebooky jsou i mezi hráči stále populárnější a pokud nejste příliš hákliví na značku, lze dostat i takovýto hardware za rozumnou cenu.

NVIDIA pokračuje v hraní si s názvy a generacemi, takže GeForce GTX 560M není zase až tak nová karta, jde o postupnou evoluci z předchůdce s číslem 460M. Jádro karty má sice nový kód, GF116, ovšem jde pouze o optimalizace návrhu a vyšší takty, všechna základní data zůstávají stejná, ale tak je to vlastně už od představení revoluční architektury Fermi, ze které jsou všechna současná jádra NVIDIA odvozena. A na novou si ještě nějaký čas počkáme, vždyť optimalizovaná šestková řada nabrala vítr do plachet teprve před pár měsíci. NVIDIA sice ohlásila nová 28nm jádra GK na polovinu tohoto roku, otázkou je, jak se podaří termíny pro architekturu s kódovým názvem Kepler dodržet. Dobrou zprávou je, že kromě menšího výrobního procesu se snad NVIDIA vzdá slabých a úzkých 64bitových paměťových rozhraní.

Něco k řeči čísel: NVIDIA GeForce GTX 560M má v jádru takotvaném na 775 MHz celkem 192 unifikovaných programovatelných shaderů pracujících na frekvenci 1550 MHz, to je 200MHZ nárůst oproti předchůdci při nárůstu TDP o pouhé 3 W na celkových 75 W (nárůst výkonu je v hrubém průměru kolem 13%, u TDP je nárůst to pod 5%). Karta používá pouze vyhrazené paměti GDDR5 o frekvenci 1250 MHz připojené přes 192bitové rozhraní (stejně jako u předchůdce). Propustnost je teoreticky větší než 60 GB/s. Připojit lze 1536 MB.

TDP je povážlivě vysoko, průměrný Ultrabook si vystačí pro kompletní práci s menší hodnotou, vždyť síťové adaptéry pro ně mívají výkon jen 65 W! Jedná se ovšem o maximální výkon v plné zátěži, kterou obvykle dosáhnete pouze při hraní 3D her, profesionálním renderingu videa nebo práci v profesionálních 3D programech (pro druhé dvě nasazení ovšem karta není primárně určena). Je-li karta nevytížena, přepíná se do módu, kdy je jádro taktováno na 50 MHz a shadery na 100 MHz, při běžné kancelářské práci nebo jednoduchém dekódování filmu (DivX apod.) si jádro a shadery vystačí s takty 200 a 400 MHz.

Z běžných standardů podporuje karta DirectX 11, Shader Model 5.0 a OpenGL 4.0, OpenCL a DirectCompute 2.1 a samozřejmě také firemní technologii CUDA.

Výsledky syntetických benchmarků podle nezávislého serveru notebookcheck.com karty GF GTX 560M budou v testu 3DMark06 průměrně 15 087,1 bodů, v testu 3DMark05 potom 22 648,9 a ve 3DMark Vantage GPU 8001,2. Pro srovnání mohu uvést i výsledky předchůdce: 3DMark06 – 13 111,5 bodů, 3DMark05 – 20 171,4 bodů a ve 3DMark Vantage GPU 6763,2. Ve hrách jsou údaje následující (nastavení s vysokými detaily, v závorce výkony GF GTX 460M, jsou-li k dispozici):

  • Battlefield 3(2011) – 37 fps, (nebylo zkoušeno)
  • Dirt 3 (2011)– 83 fps, (74 fps)
  • Battlefield: Bad Company 2 (2010) – 67 fps, (57 fps)
  • Crysis 2 (2010) – 60 fps, ultra high – 20 fps, (52 / 18 fps)

Podle serveru notebookcheck.com nejsou pouze tituly typu Crysis 2, Dirt 3 nebo Metro 2033 plynulé v maximálním nastavení, méně náročné současné hry (FIFA 12 apod.) nebo hry z přelomu roků 2010 a 2011 a starší jsou bezproblémové.

Pozn.: jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps.

Z multimediálních technologií samozřejmě najdeme Bitstream HD Audio. Jde o přenos Dolby True HD a DTS-HD zvuku bezztrátově přes HDMI do Hi-Fi recieveru, dále 3D Vision, tedy schopnost převést celou řadu her bez zvláštního patchování do 3D a pro následnou projekci použít speciální brýle. A toto se týká i 3D filmů na Blu-ray nebo 3D fotografií. Další technologie jsou spíše vylepšené, ale o některých z nich se určitě také stojí za to zmínit. Karta pochopitelně podporuje NVIDIA Optimus, která zodpovídá za automatické přepínání dedikované karty NVIDIA a v procesoru integrovaných čipů od Intelu. Technologie modifikovaných výpočtů jako je PhysX pro tvorbu prostředí ve 3D nebo PureVideo zpracovávající video namísto CPU jsou samozřejmostí. V rámci PureVideo jsou podporovány všechny zásadní HD kodeky jako MPEG-1, -2, -4, VC-1/WMV9 a H.264.

Karta se pohybuje prakticky po všech stránkách ve stejném rámci jako její nedávný předchůdce. Za cenu mírného zvýšení TDP přidala na taktech a tedy i výkonu, paměťový systém zůstal stejný, ale stále více než dostačující. Díky technologii Optimus lze kartu umístit i do středně velkých notebooků, pokud tomu mají přizpůsobené chlazení. Lze ji doporučit všem hráčům jako téměř dokonalý kompromis mezi možností zahrát si i nejnovější hry a cenou, ovšem za cenu ztráty mobility. Ale tak už to chodí.

Technologie

Diskuse