Intel HD Graphics P530 – certifikovaná integrovaná grafika pro CAD aplikace v procesorech Xeon

10. 2. 2016 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Jedno velké „P“ a máme tu nové grafické jádro? Ano i ne. Intel pro své mobilní varianty profesionálních procesorů Xeon známých původně především ze serverů připravil i grafické jádro s certifikacemi od řady výrobců CAD aplikací. Jaké jsou rozdíly proti mainstreamovému HD 530?

Intel HD Graphics P530 – certifikovaná integrovaná grafika pro CAD aplikace v procesorech Xeon

Abychom si mohli trochu přiblížit grafiku HD P530, je třeba si něco malinko říci i o procesorech, v nichž se nachází. Najdeme ji totiž pouze v Xeonech E3-1200 v5 a E3-1500M v5 generace Skylake. První z jmenovaných je desktopový procesor s TDP 80 W, druhý je určený pro mobilní pracovní stanice a má stejně jako Intel Core HQ TDP 45 W a čtyři fyzická jadra. Hlavním rozdílem mezi Xeony a procesory Core jsou firemní bezpečnostní funkce vPro a hardwarová virtualizace, obojí ovšem umí i vybrané procesory Core. Nejviditelnější změnou je tedy speciální paměťový řadič pro DDR4 paměti, ovšem i s podporou ECC pamětí, které dokáží opravovat případné chyby a zvyšují stabilitu systému. Jde vlastně o jediný opravdový hardwarový rozdíl oproti Core procesorům. Posledním, poměrně výrazným rozdílem je osazení integrovaného grafického řešení HD Graphics P530. Hardwarově ovšem opět o žádnou divokou změnu nejde, od běžné „pět set třicítky“ se liší právě jen certifikacemi ovladačů, jde tedy spíše o „upgrade“ softwarový. Má nějaké konkrétní výhody? Má, ale k těm se dostaneme až v závěru článku.

Pojďme se podívat na řešení samotné. V hierarchii intelovských grafik patří HD P530 na nejvyšší místo ve skupině GT2, tedy k výkonovému mainstreamu mezi integrovanými řešeními. Nedisponuje rychlou vyrovnávací pamětí eDRAM a také není zacíleno na extrémní efektivitu jako u grafik z procesorů s nižším TDP. Výhodou „Péčka“ je, že Xeony budou téměř výhradně osazovány do velice kvalitních notebooků (pracovních stanic), na kterých výrobci nic nešidí. Standardem tedy bude kvalitní a dobře dimenzované chlazení, vyšší řady pamětí, pokud ne rovnou DDR4, obvykle v dvoukanálovém zapojení a dostatečné kapacitě. A u integrovaných řešení je „hardwarové okolí“ velice zásadní pro konečný výkon, v různých souhrnných statistikách by tedy HD P530 mělo mít výrazně vyšší hodnoty, než obyčejné HD 530, které najdeme jak v hi-endových firemních nebo herních strojích, tak v low-endu za 15 000 Kč.

Základní deska v COM Express formátu s procesorem Intel Xeon E3-1505M v5.
Základní deska v COM Express formátu s procesorem Intel Xeon E3-1505M v5.

A ještě k pamětem. Xeony mají paměťový řadič zvládající paměti od DDR3L-1600 po DDR4-2133. Sběrnice má šířku 64 bitů na kanál, maximum je tedy 128 bitů ve formě 2x 64 bitů u dual-channel zapojení. Rozdíly mezi single a dual zapojením představují řádově desítky procent výkonu. O samotnou kapacitu pamětí moc nejde, alokovatelné maximum je 1,7 GB a systém sám málokdy spolyká tolik, aby 8 GB nebylo více než dost, při běžné práci bez problému stačí i 4 GB.

Stejně jako u všech GT2 zařízení, i zde se setkáte s 24 exekučními jednotkami, v Intel HD P350 jsou v základu taktovány na dobře zapamatovatelných 350 MHz, Turbo Boost dosahuje 1050 MHz. Výdrž v Turbo modu záleží na celkovém vytížení procesoru, neboť jednotlivá výpočetní jádra CPU i jádro GPU sdílí stejný rámec tepelného výkonu (TDP), o který se musí podělit. Dlouhodobě vyšponovaná Turbo frekvence grafiky tak jasně ukazuje, že výpočetní jádra se musí vypnout nebo spokojit s nižšími frekvencemi, případně na vysoce kvalitní chlazení. Většina her, které představují nejčastější vysokou zátěž pro grafiky, nepotřebuje příliš vysoký paralelní výkon CPU, ovšem u profesionálních aplikací na to nelze spoléhat, modelovací programy obvykle zatěžují počítač úplně jinak než hry.


Co se zobrazování a podpory standardů týče, funguje HD P530 také úplně stejně jako mainstreamový HD 530. Podporuje DirectX 12 a OpenGL 4.4 stejně jako OpenCL 2.0. Velká pozornost byla věnována podpoře 4K obsahu a schopnostem čipu generovat obraz pro 4K monitor. Bohužel ještě nedošlo na integraci DisplayPortu 2.0 a HDMI 2.0 lze vyvést pouze konvertováním s DisplayPortu, ale Intel se brání tím, že na trhu není ani příslušný hardware, ani obsah, který by to vyžadoval. Podpora je tedy pro DisplayPort 1.2 a Embedded DisplayPort (eDP) do verze 1.3 pro rozlišení 4096 x 2304 při 60 Hz a HDMI 1.4a pro 4096 x 2304 pixelů při 24 Hz. Kontrolovat lze až 3 displeje současně. Nechybí ani technologie QuickSync, která se stará o kódování videí pomocí kodeku H.264 a H.265 pomocí dedikované hardwarové části přímo v jádře.


Zásadní změnou jsou tak pouze certifikace od výrobců profesionálního zobrazovacího software, Intel uvádí jmenovitě Adobe (After Effects, Photoshop), Autodesk (AutoCAD, Inventor, Revit), Dassault Solidworks a Siemens PLM NX, výčet však prý není úplný. Změny díky speciálním ovladačům by měly být viditelné především v benchmarcích SPECviewperf. Intel tvrdí že výkon se zvedne až o 94% ve srovnání s předchozí generací Xeonů – HD Graphics 4000 (generace Haswell), nezávislé testy ovšem nejsou běžně k dispozici. Redakce notebook.cz má k dispozici vlastní testy z notebooku Dell XPS 15 s procesorem Xeon E3-1505M v5 a 16 GB RAM realizované dvěma DDR4-2133 8GB moduly v dual-channel zapojení. Bohužel nejsou k dispozici žádné srovnatelné testy pro porovnání.

SPEC viewperf 11 / 1280x1024 (fps)

  • CATIA (catia-03): (chyba)
  • EnSight (ensight-04): 9,51
  • LightWave 3D (lightwave-01): 27,13
  • Maya (maya-02): 22,42
  • Pro/ENGINEER (proe-05): 2,61
  • SolidWorks (sw-03): 21,34
  • Siemens Teamcenter Visualization Mockup (tcvis-02): 3,49
  • Siemens NX (snx-01): 9,70

K dispozici jsou samozřejmě i obvyklejší testy, také provedené redakcí notebook.cz, pro zajímavost uvádím srovnání Intel HD 530 a nejslabší dedikovanou kartou aktuální řady v nabídce NVIDIA – GeForce 920M (hodnoty převzaty z notebookcheck.net).

• 3DMark11 Performance GPU: 1779 / 1727 / 1831 fps
• 3DMark13 Fire Strike Standard Score: 997 /988 / 1047,5

• Cinebench R11.5 OpenGL: 40,80 / 40,6 / 35,8 bodů
• Cinebench R15 OpenGL 64b: 45,66 / 44,2 / 48,3 bodů


Zatím není příliš syntetických benchmarků pro opravdu kvalitní porovnání, ale je vidět, že HD P530 se opravdu v běžném nasazení od mainstreamové HD 530 nijak neliší, rozdíly se pohybují v řádu statistické chyby, případně je můžeme přičíst spolupráci s rychlými DDR4 paměťmi a kvalitnímu notebooku s výkonným chlazením. Zajímavé jsou hodnoty testů SPECviewperf, které se dříve nikdo ani neobtěžoval pro dedikované grafiky dělat, ale Intel si věří. Navíc hodnoty třeba pro LightWave a Maya se blíží opravdu použitelným číslům a za generaci nebo dvě už mohou být integrované grafiky používány pro plnohodnotné prezentace výsledků. Při práci sa ale vývojáři určitě budou přát mnohem vyšší výkon, který zatím poskytují jen nejvyšší řady mobilních grafik nebo desktopová řešení.

Technologie

Diskuse