Servis HP - notebooky řady Pavilion se nyní opravují v Táboře

25. 8. 2010 07:00    Rubrika: Ostatní    Autor: Jiří Zima

Opravy notebooků HP Pavilion postupně během tohoto roku přešly od servisního střediska v Polsku pod servis VSP Data a.s. v Táboře. Zjišťovali jsme, co to znamená pro zákazníky, a podívali jsme se přímo do míst, kde se nově řada Pavilion opravuje.

Servis HP - notebooky řady Pavilion se nyní opravují v Táboře

Předchozí servis A-nova v Polsku

Když notebooky a počítače HP Pavilion přišly před lety k nám na trh, rozhodlo se, že se opravy budou řešit přepravou vadných strojů (z ČR a Slovenska) do servisu A-nova v Polsku. Ušetří se na budování servisního zázemí a přepravu bude hradit výrobce. Tím se přístup zásadně liší od business řad (EliteBook, ProBook, Compaq), které lze reklamovat (a přímo nechat opravit) u kteréhokoli z autorizovaných servisních partnerů tady v ČR.

Původní servis však měl jisté problémy (i v našem diskusním fóru si někteří uživatelé stěžovali na dlouhé doby oprav a další nedostatky)a proto HP reagovalo tím, že se výše uvedené produkty od 1.4. tohoto roku opravují také přímo v ČR, a to konkrétně v servisním středisku VSP Data a.s. v Táboře.

Co to znamená pro zákazníka

Produkty řady HP Pavilion/Compaq Presario/Hp a Compaq Mini je možné reklamovat úplně stejně jako dosud. Stále je možné bezplatně sjednat kurýra přes call-centrum, který notebook odveze, a stejné je to i s možností odnést notebook osobně do některého z autorizovaných servisů HP pro business řady, který funguje také jako sběrné středisko. V případě použití kurýra na dříve uvedeném čísle notebook poputuje původní cestou do servisu v Polsku (v současné době využíváno ze 7% všech případů). Pokud jej však odnesete do sběrného střediska nebo vyřídíte reklamaci přímo s VSP Data a.s., bude oprava provedena v Táboře. Samozřejmě, že zákazník má rovněž nárok reklamovat zakoupený výrobek u svého prodejce, tak jak to ukládá naše legislativa. V tomto případě prodejce rovněž působí jakožto sběrné místo a posléze objednává opravu pro většinu zařízení přímo u VSP Data a.s. v Táboře.

Nově také přibyla možnost odnést notebook osobně přímo do servisu VSP Data a.s. – buď přímo do Tábora, nebo do malé pobočky v Praze (Jeremenkova), která funguje také jen jako sběrné středisko. Při návštěvě nám bylo sděleno, že v závislosti na situaci je možné osobně předané notebooky v Táboře řešit přednostně, a v případě, že jsou potřebné díly na skladě, vyřešit opravu během dne.

Velkou výhodou lokálního servisního modelu je zkrácení doby opravy a zároveň zlepšení komunikace. V případě problematických reklamací je tedy komunikace přímo s technikem v češtině jednoznačnou výhodou.

U HP je také nutné připomenout systém DOA (dead on arival), který řeší vadu objevenou u nového kusu do 30 dní od koupě. V takovém případě má zákazník odnést notebook k prodejci, který mu buď vrátí peníze, nebo stroj vymění za jiný kus. Takto vrácený notebook nesmí být poškozený zákazníkem a vada musí být prodejcem potvrzena. Ze strany prodejce by neměl být problém (a u solidních prodejců není), neboť je tato služba garantována a financována výrobcem.

Servis je schopen řešit také opravy NTB/DT HP Pavilion/Compaq Presario/HP a Compaq Mini zakoupených v zahraničí. Zákazník však musí podepsat, že souhlasí s možným překročením 30 dní doby opravy. Jde především o případy zde neprodávaných modelů, pro které nejsou potřebné díly na skladech a musí se objednávat.

Oprava NTB/DT HP Pavilion/Compaq Presario/HP a Compaq Mini ve VSP Data a.s.

Notebooky HP Pavilion se řeší spolu s desktopy stejné řady v jedné místnosti pro cca 10 techniků. Po převzetí zařízení dojde ke kontrole a evidenci přiloženého příslušenství. Následně zařízení putuje na stůl některého z techniků, se kterým si projde celý procesem opravy. Po opravě dochází k další kontrole a přípravě k transportu zpět k zákazníkovi.

Vyškolení technici jsou většinou mladší lidé a denně opraví každý kolem 5 notebooků (desktopů). Aby byly opravy co nejefektivnější, jsou zde další zaměstnanci, kteří se snaží zefektivnit a automatizovat postupy oprav.

V případě notebooků to znamená automatizovaný systém diagnostiky. Notebook se připojí do napájení a k síti LAN. Po spuštění se nabootuje ze sítě speciálně upravený Linux, který detekuje konkrétní model a konfiguraci, a na základě toho načte potřebné testovací moduly. Jako první běží plně automatizované testy, a technik se může věnovat dalšímu zařízení. Jakmile automatizované testy doběhnou, je technik postupně proveden dalšími testy, při kterých asistuje. Týká se to například kontroly funkčnosti všech konektorů a rozhraní (funkčnost klávesnice, výstupu na monitor,…), pro které má na pracovišti připraveny potřebné kabely a zařízení. V závislosti na dostupnosti součástek by měla oprava trvat běžně do 6 pracovních dnů (část dílů si servis drží na skladě, zbytek se vozí z centrálního skladu mimo ČR).

Zeptali jsme se, jak servis přistupuje k uživatelským datům, jelikož některé (zejména ty velké centrální) servisy v rámci diagnostiky obnovují disk do tovární podoby. Platí samozřejmě (stejně jako všude jinde), že za data na disku servis neručí, ale bylo nám řečeno, že se na ně pokud možno nesahá. Pokud je nutné disk obnovit, snaží se technik kontaktovat zákazníka kvůli dalšímu postupu (je možné například na základě dohody vyjít vstříc zkopírováním původních dat na nový disk do složky). V případech, kdy je chyba způsobena vadným diskem, si můžete s vratnou zálohou 5000,- Kč disk vypůjčit, abyste si nechali data obnovit u specializované firmy. Jakmile disk vrátíte, bude vám vrácena finanční hotovost.

Ve zkratce o VSP Data a.s.

Společnost VSP Data a.s. vznikla odtržením od Vodní stavby Praha 1. 1. 1994 a začala fungovat jako opravna tiskáren HP LaserJet. Během let se záběr rozšířil také na inkoustové tiskárny, skenery, handheldy (Jornada) a business notebooky stejného výrobce. Od roku 2002 se začal postupně zabývat také DVD přehrávači, PDA (iPaq), dataprojektory, bankomaty, telefony a GPS dalších výrobců.

V současnosti jde o největšího zaměstnavatele v Táboře s 570 zaměstnanci a desítkami velkých klientů. Prostory jsou rozděleny do dvou budov. Velké haly jsou vyhrazeny zejména pro tiskárny, kterých se v servisu otočí daleko více (39 000 měsíčně), neboť se sem svážejí i ze zahraničí (Evropa, Afrika, Blízký východ). V halách se nachází také vybavení pro složitější opravy desek a pájení čipů.

Situace na Slovensku

P Pokud využijete služeb call-centra, bude váš HP Pavilion/Compaq Presario/HP a Compaq Mini putovat do servisu v Polsku. Podobně jako v ČR je nově možné využít služeb lokálního partnera – konkrétně společnosti SWISS spol. s.r.o. Tento partner byl autorizován dnem 1.5. tohoto roku.

Foto galerie Servis VSP Data

Ostatní . Reportáže

Diskuse