NVIDIA GeForce 820M - zombie jako entry level

5. 2. 2014 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Senior ve sportovním – tak zněl nadpis u článku o kartě GeForce 710M. Co napsat, pokud vnitřnosti již takto recenzované karty objevíte v další generaci? Chci upřímně ocenit snahu dodat na trh karty s herně použitým výkonem za co nejlepší cenu, ale přeznačování mě už poněkud vytáčí.

NVIDIA GeForce 820M - zombie jako entry level

Přeznačování karet po velice mírném faceliftu jsem hanil už mnohokráte, dnes to tedy nebude výjimka. Nejvíce mě zaráží, že NVIDIA podobný kousek provede hned u první karty nové generace (myšleno pouze číselné označení, nikoli technologie), kde by se naopak dalo krásně marketingově využít nových technologií. Pár jich najdeme i u tohoto stařečka, ale zázraky nečekejme.

Oba výrobci procesorů, jak Intel, tak AMD, ve vzácné shodě trošku opustili honění se za výkonem a hodně se soustředí na efektivitu – poslední generace procesorů přinesly jen mírné navýšení výkonů, ale vždy při stejném nebo menším tepelném výkonu (TDP). Tento trend ovšem výrobci grafických čipů jako by nějak nezachytili. Přitom obdobím hraní počítačových her (byť třeba na procesorech 386) prošla valná většina jejich zákazníků a potřeba občas si zahrát nějakou hru je hlavním motorem prodeje dedikovaných grafických karet. 3D televize jsou přeci jen ještě vzácným zbožím nejen v českých podmínkách a CAD programátorů a profesionálních střihačů videa zas tolik není (nehledě na fakt, že nejprodávanější karty stejně nesplňují jejich požadavky). A tak se stále setkáváme s kartou, jejíž design je dnes už na trhu více než 4 roky. Jen pro představu – to je, jako byste si koupili procesor Core iX s architekturou Nehalem (po které následovaly Sandy Bridge, Ivy Bridge a dnešní Haswell).


Na trhu je GeForce 820M čerstvou novinkou pro měsíc leden, ale ve skutečnosti jde totiž prakticky jen o přeznačenou kartu GeForce GT 435M, která je na trhu od roku 2010. Oproti kartě GeForce 710M došlo jen ke kosmetickým změnám co do návrhu desky a byly zvýšeny frekvence. Zůstaly všechny nectnosti, jako odstraněné všechny obrazové výstupy, takže bez integrované grafiky v procesoru je karta dokonale nepoužitelná, o vše se musí postarat jejich spojení pomocí technologie Optimus. Zachována zůstala i výroba 28nm procesem.

Základem karety je jádro GF117 na architektuře Fermi, Takže do entry level karet se ještě pořád nedostala mnohem efektivnější architektura Kepler, a to ani po více než 2 letech přítomnosti na trhu. Jde vlastně jen o novým procesem vyrobené známé a hojně užívané jádro GF108. Má 96 shaderů a jsou tak zvaně hot clocking, tedy laděné na dvojnásobnou frekvenci, než zbytek čip. V období, kdy byla architektura Fermi moderní, to znamenalo vysoký výkon, ovšem za cenu dost velkého TDP a odpadního tepla. NVIDIA TDP svých procesorů nezveřejňuje, ale lze počítat s hodnotou mezi 15 – 25 W.


NVIDIA uvádí, že karta má zhruba dvouapůlnásobný výkon oproti Intel HD 4400, jinými slovy zhruba stejně výkonná, jako Intel Iris Graphics 5100. Jádro může být naladěno na 719-954 MHz (doporučené hodnoty od NVIDIA, jednotliví výrobci mohou frekvence měnit), shadery jsou vždy přesně dvojnásobné, typicky tedy v rozmezí 1438 – 1908 MHz. Paměťový systém má 64bitovou sběrnici a rychlost pamětí je 2000 MHz a podporuje paměti DDR3. Paměti mohou být až 2 GB, sdílenou paměť už tato karta naštěstí nepoužívá.

Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11 Shader model 5.0, OpenGL 4.4, OpenCL 1.1, pak také přepínání Optimus (bez něhož by nešlo vyvést obraz), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, FXAAA Direct Compute a hardwarovou akceleraci dekodování videa . Připojení karty lze provést pouze přes rozhraní PCI Express 2.0.

NVIDIA GeForce 820M zvládne obsluhovat displeje s rozlišením 2560 x 1600 pixelů, ovšem pouze přes DisplayPort a HDMI. Protože při propojení přes Optimus s integrovanou kartou, které je zde nezbytností, se o vykreslování obrazu stará pouze integrovaná grafika (nejčastěji Intel HD 4400), mohou to být displeje maximálně 3.


Podle nezávislého serveru notebookcheck.net dosáhne karta NVIDIA GeForce 820M v testu 3DMark06 na průměrných8284 (předchůdce GeForce 710M 8581) bodů, v testu 3DMark Vantage dává výsledek 4254 (předchůdce 4097) bodů (při 1280 x 1024). 3DMark 2013 Ice Storm – 48 165, Cloud Gate 5936 a Fire storm 871 bodů (u 3DM 2013 nejsou pro GF 710M k dispozici výsledky). Cinebench R11.5 29,8 (GF 710M 28,3) bodu. Následující tabulka popisuje výkon při vysokém/nízkém nastavení (v závorce GF 710M) a rozlišení HD ready: 

• Call of Duty:Ghosts (2013): 15,4/53,7 (není k dispozici) fps
• Company of Heroes 2 (2013): nehratelné/21,2 (8,1/14,7) fps
• Diablo III (2012): 36,8/70,4 (52,9/84,8)fps
• Anno 2070 (2011): 25,4/41,6 (22,17/88,8) fps 
• TES V: Skyrim (2011): 24,7/50,7 (nehratelné/40,2) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


NVIDIA, podle mě zejména díky práci softwarových inženýrů a tvůrců ovladačů, dokáže z velice starého železa vydolovat ještě celkem přijatelný výkon, ovšem za cenu nemalého tepla, byť i úspory energie se u prakticky stejného čipu, jaký má minulá generace, podařilo dosáhnout. Kdyby byl Intel trochu agresivnější v nasazování svých výkonnějších grafik do slabších procesorů, ztráceli by podobné karty, jako je GeForce 820M úplně smysl. Takto přeci jen něco navíc poskytnou, zejména jako vypínatelný doplněk k nízkonapěťovým procesorům. Pro adu uživatelů, kteří bez hlubší znalosti půjdou pouze po označení nové generace však mohou představovat i značné zklamání.

Technologie

Diskuse