NVIDIA GeForce 840M - nový kandidát na vládce mainstreamu

7. 5. 2014 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Nejsilnější karta bez označení GTX patří do střední třídy a umožní majitelům notebooků přijatelný herní zážitek i u současných titulů. Nejdná se samozřejmě o žádný velký přelom, ale jde o kartu, která má ambice dostat se do běžných notebooků ve střední cenové kategorii, a tam by mohla odvádět pořádný kus práce.

NVIDIA GeForce 840M - nový kandidát na vládce mainstreamu


Je radost recenzovat „nadupané“ grafiky s vysokým číselným označením a rozplývat se nad tím, jak se blíží kartám desktopovým. Nejednu emoci ve mně vzbuzují i entry-level karty, i když u nich v nadpisech používám spíše slova jako „senior“ nebo „zombie“. V prvním případě jde o součástky, které bohužel v praxi potkáme u pár herních DTR notebooků a pracovních stanic, které redakcí projdou jednou za eón (podle wikipedie trval nejkratší eón 542 milionů let :-) ), ve druhém případě si zase člověk přeje, aby se mu vůbec nedostaly pod ruku. GeForce 840M je ovšem případ karty, která má ambice zaplnit mainstream a přitom nebýt čtvrtým opakováním téhož s novou nálepkou. Navíc se zdá, že by to mohla být karta, která nabídne velice zajímavý kompromis mezi cenou a výkonem, který by mohl uspokojit většinu majitelů notebooků.

Především je karta založena na nové technologii Maxwell a zároveň je nejslabší (a nejlevnější) kartou, která tuto technologii nabízí, karty GeForce 825M i 820M jsou založeny na jádrech s architekturou Fermi, což už dnes není tak zajímavé, a GeForce 830M zase zatím není prakticky na trhu.


Architektura Maxwell se vyznačuje především vyšší efektivitou a nižší energetickou náročností, takže se můžeme těšit na zajímavý výkon bez nějakého zásadního ohrožení doby životnosti. Samozřejmě je otázkou, jak přesně NVIDIA nastaví cenovou politiku a jak moc potřebuje vytížit linky se starší technologií, ale pokud mohu radit, u nových notebooků bych pod tuto kartu nešel (pokud je pro vás grafický výkon alespoň trochu určující záležitostí).

Karta je založena na bohužel stále 28nm jádru GM108 se třemi aktivními SMM bloky po 128 (architektura Kepler používala SMX bloky po 192 jádrech) CUDA jádrech. Celkem karta disponuje 384 CUDA jádry. TDP karty se podařilo posunout na 33 W, srovnatelná (zaměřením, nikoli výkonem) minulá generace měla na 45 W (například Quadro K1100M nebo GeForce GT 740M). Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 1029 MHz, což je oproti základní frekvenci předchůdce o 219 MHz více, vzhledem k architektuře to ale není srovnatelné. I GeForce 840M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) až na 1124 MHz. Teoretický maximální výkon je 863,23 GFLOPS a výstup 17,98 gigatexelu/s a 8,99 gigapixelu/s.


Paměťový systém má 64bitovou sběrnici a rychlost pamětí je 2002 MHz, podporuje ovšem pouze GDDR3 paměti. Mohou jí být až 2 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0. teoretická maximální propustnost je 16,02 GB/s

Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11 Shader Model 5.0 a Open GL 4.3. Karta umí velkou většinu technologií spadajících až pod klasifikaci DorectX 11.2, některé drobnosti jí však chybí, takže v tomto má momentálně AMD se svými Radeony, které zvládají DirectX 11.2 plně, navrch. Pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro a 3DTV Play.

Na rozdíl od silnějších karet a v souladu se současnou politikou NVIDIA karta nemá podporu HDMI 2.0, a to zejména proto, že se u těchto karet předpokládá výhradní využití ve spojení s integrovanými kartami v procesorech Intel a pohybu obrazových dat přes Optimus, takže o správu obrazových výstupů se stejně tak jako tak starají Jádra Intel HD.


Výkonnostně karta patří do sousedství karet GeForce GT 650 nebo AMD Radeon 8790M, poblíž je i nepříliš používaná nejsilnější karta od Intelu Iris Pro 5200, což lze přeložit také tak, že zvládá i nejnovější hry, ale spíše ve středním či nízkém nastavení:

Podle údajů z nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce 840M v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 70 708,5 bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 8924 a v 3DMark13 Fire Strike 1548,5. 3DMark Vantage dává výsledek 6974 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 46,1 bodu.
Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768:

• Thief (2014): 17,6 / 32,9 fps
• Titanfall (2014) 28,9 / 55,9 fps
• Battlefield 4 (2013): 27,5 / 58,6 fps
• Crysis 3 (2012): 16,3 / 37,1,8 fps
• Anno 2070 (2011): 39,8 / 112 fps
• Hitman: Absolution (2012): 16,6 / 43,9 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.

Se sníženým TDP a schopností rozpohybovat i ty nejnovější hry alespoň v nízkém rozlišení a dobře se vyrovnat s těmi staršími, ale pořád zajímavými, je NVIDIA GeForce 840M ideální kandidát do mainstreamových notebooků se středním tělem, poradit by si s ní mělo chlazení u úhlopříček zhruba od 14'' bez potíží, u menších strojů to už bude chtít větší péči výrobců. Z cenových důvodů se možná prosadí spíše GeForce 830M, které ovšem nabídne Při stejném TDP trochu nižší výkon. Ale vlastně je to na nás, uživatelích, pro co budeme hlasovat svými penězi.

Technologie

Diskuse