NVIDIA GeForce 920M – dedikováná karta pro multimédia
8. 7. 2015 12:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Základ nabídky aktuální řady tvoří reinkarnace modelu, o kterém jsme jako o novince psali v roce 2013, jen dnes s nižšími takty. Taky vám jde občas z politiky výrobců grafických karet hlava kolem?
Tehdy to nebyl úplný základ nabídky, ale s číslem 730 nejslabší model s jádrem na základě architektury Kepler a vyráběný 28nm procesem, ve své době tedy poměrně zajímavá a pokroková karta. Jinak strategie firmy zůstala stejná, karty GeForce 710 a 720 byly postaveny na ještě starším základě Fermi. Dnes máme analogickou situaci – silnější karty jsou stavěny na architektuře Maxwell, ovšem základ stále využívá jádra Kepler. Důvod je jednoduchý – co nejvíce využít starší výrobní zařízení a ušetřit na vývoji a výrobě. Novější linky zůstanou volné pro výkonnější karty s vyšší marží.
K čemu si vlastně GeForce 920M koupit? Výkon je samozřejmě lepší než u integrovaných řešení, ale ne o mnoho. Chápu, že nabídka největšího výrobce musí pokrývat celý trh, ale tahle karta mi nepřijde jako příliš racionální řešení, alespoň pohledem uživatele – hry, které tahle karta zvládne, většinou rozběhnete i na nejnovějších integrovaných řešeních od Intelu, byť někdy s trošku horším fps. Ale úroveň detailů bude v obou případech stejná. A na novější hry nestačí ani tahle karta, to už chce GeForce 930M s Maxwellem, která přesně překračuje onu pomyslnou hranici a v nejnižším nastavení jsou na ní hratelné i nejnovější hry. Připlácíte tak za něco, co nemá příliš reálné použití, není lepší případné peníze navíc raději investovat do rychlejšího procesoru, RAM navíc nebo SSD? Ve všech tří případech pravděpodobně pocítíte větší pozitivní vliv na chod svého notebooku, než při rozdílu integrované řešení versus NVIDIA GeForce 920M.
Základem této karety je jádro GK208, tedy revidované s kosmetickými optimalizacemi. Aby výkonnostně karta správně zapadla do nabídky, byly oproti předchozím modelům se stejným jádrem (byť v případě sedmičkové řady v první revizi) sníženy (!) takty, výkon je tedy i přes optimalizace nižší. V podstatě bude srovnatelný s GeForce GT 630M z roku 2011, a to tehdy také nebyla nijak obdivovaná karta. Jedinou výhodou tak zůstává snížení TDP, byť ho NVIDIA nikde oficiálně neuvádí. Rychleji taktovaná GeForce 730M bývá nastavená na 33 W, 920M tedy bude někde kolem 30 W.
Co se týče specifikací GeForce 920M, má dva SMX bloky po 194 shaderech, celkem je tedy k dispozici 384 CUDA jader (=shaderů) a může být připojena po PCI 3.0 s možností Boostu. Má 64bitovou paměťovou sběrnici s podporou pamětí DDR3, osazení závisí na výrobci, maximum jsou 2 GB. Jádro je nastaveno na nejvyšší standardní frekvenci 575 MHz (GeForce 730 měla 725 MHz) stejně jako shadery. Paměti mají svůj vrchol na 1800 MHz. Součástí návrhu je i podpora technologie GPU Boost 2.0, jádro se tedy může přetaktovat až na 954 MHz, umožní-li to chlazení. Poměrně velký rozsah použitelných frekvencí se nabízí jako teoretická možnost pro overclocking.
Stran podporovaných technologií se situace celkem logicky od roku 2013 nikam neposunula. Karta podporuje až 4 monitory do rozlišení 3840 x 2160 pixelů a vývodem přes DisplayPort 1.2 nebo HDMI 1.4a. Zvuk je zpracováván v kvalitě Dolby TrueHD nebo DTS-hd, přenášen může být pomocí bitstreamu přes HDMI. Pátá generace technologie PureVideo podporuje dekódování obvyklých HD videí jako MPEG-1/2, MPEG-4 ASP, H.264 a VC1/WMV9 až do rozlišení 4K (MPEG-4 a VC1 do 1080p). Najednou mohou být dekódovány dva videostreamy.
Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce 920M v testu 3DMark13 Ice Storm (standard) na medián 60 884 bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 7329 a v 3DMark13 Fire Strike 1159. 3DMark 11 dává výsledek 1705 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 38,3 bodu. Následující tabulka při vysokém (rozl. 1920 x 1080) / nízkém (1024 x 768) nastavení a rozlišení a detailů:
• Battlefield Hardline (2015): 13 / 46 fps
• Evolve (2015): 10 / 26 fps
• Dirt Rally (2015): 17 / 136 fps
• The Crew (2014): 11 / 28 fps
• FIFA 15 (2014): 55 / 179 fps
• Thief (2014): 12 / 25 fps
• Diablo III (2012): 59 / 111 fps
• TES V: Skyrim (2011): 27 / 54 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Zatímco NVIDIA GeForce 730M byla ve své době docela zajímavou kartou nižší střední třídy, stačí se podívat třeba na výsledky u Diabla III, dnes stejné jádro s nižšími frekvencemi nemá moc co nabídnout. Vylepšená podpora více displejů? U notebooků nepříliš využívaná a ti, kteří více displejů opravdu potřebují, většinou hledají notebooky v jiné třídě než mezi těmi, které se budou „pyšnit“ NVIDIí 920M. Osobně si neumím příliš představit důvod, proč připlácet za osazení takovouto dedikovanou grafikou, a myslím si, že to je zbytečný produkt a slepá ulička. Pokud vám nestačí integrovaná řešení, určitě přidejte nepříliš vysokou částku a miřte na dedikované řešení s Maxwellem, klidně i osmičkové řady (NVIDIA 830M), získáte mnohem více.