NVIDIA GeForce GTX 950M – pro pár MHz navíc
17. 6. 2015 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
GeForce GTX 950M je karta střední třídy, která za rozumnou cenu a při akceptovatelném navýšení TDP nabízí výkon, který rozhýbá všechny aktuální hry, byť někdy za cenu určitých kompromisů. Postavena je na čipu architektury Maxwell, kterou můžeme znát i z minulé řady karet – GM107. Jaké jsou mezigenerační rozdíly a vyplatí se nákup jí vybaveného notebooku?
NVIDIA jako každý rok i letos obměňuje řadu svých karet na tu očíslovanou devítkou. Nová architektura ohlášena nebyla, na nový výrobní proces prozatím přechod také neproběhl, celá řada se tedy nese ve znamení dílčích optimalizací stávajících technologií a neustávajícího marketingu.
Karta GeForce GTX 950M je vstupem do opravdové střední třídy, nabízí všechno, co běžný uživatel může chtít. Širokou paměťovou sběrnici, podporu GDDR3 pamětí a dostatečný počet pipelines. To znamená schopnost rozhýbat všechny současné hry, na nižších rozlišeních jako HD ready i v celkem bohatém nastavení, u Full HD už budete muset touhu po detailech trochu krotit, ale herní zážitek zůstane. Nároky na chlazení samozřejmě nejsou zanedbatelné, ve firemních materiálech se doporučuje do 15'' a větších notebooků, ovšem záleží především na návrhu chlazení, velikost notebooku není rozhodující
GeForce GTX 950M je postavena na čipu GM107, který je prvním postaveným na architektuře Maxwell. NVIDIA disponuje i aktualizovanou, mírně optimalizovanou verzí Maxwellu, tu ovšem najdeme až ve vyšším modelu 965M. Rozdílů mezi GTX 960M a 950M je už opravdu pomálu, prakticky jen v nastavení frekvencí a jimi podmíněného TDP, které je u 950M 50W, vyšší model nabízí frekvenci o 100 MHz vyšší za cenu 10 W navíc. Stejně jako grafické karty vyšších „devítkových“ řad, i GTX 950M disponuje technologií Batery Boost, která umožňuje snadnou cestou nastavit preferenci fps ve hrách (od 30 do 60 fps), čímž můžete prodloužit dobu chodu na baterie.
Karta GTX 950M je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, Grafické jádro má čtyři části (clustery), každá sestává ze čtyř SMM bloků (bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. Karta disponuje 5 aktivovanými bloky, má tedy celkem 640 CUDA jáder a 40 texturovacích jednotek. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 1097 MHz. I GTX 950M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) na 1202 MHz. Ve výsledku lze říci, že prakticky jediným rozdílem proti GeForce 850M ve verzi s Maxwellem (existovala i verze založená na jádře Kepler, výkon byl ovšem prakticky stejný) je zvýšení základní frekvence o 38 MHz, což je vcelku zanedbatelné.
Paměťový systém pracuje se dvěma paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 128 bitů. Rychlost pamětí je 1250 MHz (5000 MHz efektivně) při použití GDDR5 pamětí. Maximální kapacita jsou 4 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0. Při pořizování notebooku buďte ovšem pozorní, dodávají se i verze s DDR3 paměťmi (2000 MHz efektivně), byť až tak zásadní rozdíl ve výkonu čekat nelze.
Co se týče těch důležitých technologií, karta stejně jako její silnější kolegyně podporuje specifikaci DirectX 11.2, ovšem plně pouze 11.0, tedy Shader Model 5.0 a Open GL 4.4. Samozřejmostí je také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0.
Dalšími široce propagovanými technologiemi jsou Shadowplay, která umožňuje přímé nahrávání videa na harddisk v kodeku H.264 bez znatelné ztráty výkonu, a Gamestream, kdy počítač (resp. jeho grafická karty) renderuje hru a výsledky přenáší přes WLAM do konzole Shield. Samozřejmostí je i možnost propojení přes SLI, které ovšem u této kategorie najdeme opravdu jen ojediněle.
Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 950M (v závorce hodnoty GTX 850M) v testu 3DMark13 Ice Storm (standard) na medián 72 906,5 (110 220) bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 21 760 (21 873) a v 3DMark13 Fire Strike 3229 (3085,5). 3DMark 11 dává výsledek 4472 (4385,5) bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 54,2 (50,7) bodu.
Následující přehled při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 (v závorce GTX 850M) :
- Battlefield Hardline (2015): 34,9 / 109 (36 / 117)
- Evolve (2015): 27,2 / 68,7 (26 / 68) fps
- The Crew (2014) - / - (36,9 / 51,3) fps
- FIFA 15 (2014): 131 / 153 (133 / 160) fps
- Thief (2014): 40 / 64 (32 / 42)
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.
NVIDIA GeForce GTX 950M je dobrou kartou střední třídy, kterou uchladíte i v menších noteboocích, zejména ve spojení s nízkonapěťovými procesory generace Broadwell. Má své limity jak směrem ke chlazení, tak k výkonu, ale to od střední třídy lze očekávat. Určitou trpkost zanechává fakt, že mezigeneračně prakticky nedošlo k posunu, ale za stejnou cenu i těch pár megahertz potěší.