Longhorn nastaví novou laťku v grafice i pro "kancelářkské" notebooky
14. 1. 2005 00:01 Rubrika: Krátké zprávy Autor: Josef Šonka
Většinu lidí pracujících s notebooky v současnosti vůbec nezajímá výkon a provedení grafické karty jejich přenosného počítače. Proč taky - pokud nejsem příznivcem 3D her, tak stačí, že grafická karta bezproblémově vykresluje obraz. Navíc je zde spousta důležitějších faktorů, které ovlivňují každodenní život s notebookem podstatně více: výkon procesoru, výdrž na baterie, velikost a hmotnost notebooku a také jeho pořizovací cena, kterou výkonná grafická karta silně zvýší.
V současné době je totiž drtivá většina obrazu vykreslována v 2D, kdy výpočty obrazu téměř celé realizuje procesor notebooku a na grafické kartě téměř vůbec nezáleží. To se však v blízké budoucnosti dramaticky změní: současný nejrozšířenější operační systém, Windows XP totiž již začínají poněkud zastarávat a již dlouho se čeká na jejich nástupce s názvem Longhorn. Ten má spatřit světlo světa nejdříve koncem roku 2006 a jedna z nejvíce viditelných změn se bude týkat právě zobrazování grafického rozhraní v samotném systému. Již nebude 2D, ale plně 3D a s celkem vysokými nároky na grafický výkon; současné špičkové mobilní akcelerátory Radeon 9700 s ním budou mít co dělat - 3D rozhraní Longhornu bude totiž podle posledních informací využívat funkcí ze specifikace DirectX 9c.
Nevýkonné grafické karty tedy přinesou nejen pomalé hry, ale i pomalejší práci například s menu ve Wordu. Děsivé. V původních specifikacích grafického rozhraní se počítalo se třemi verzemi - jednou s plnou hardwarovou akcelerací (požadující minimálně DirectX 9 kompatibilní grafickou kartu se 128MB videopaměti), jednu s nižšími nároky (64MB videokarta) a základní rozhraní, podobné současnému. Jelikož však jsou nároky při každém oznámení průběhu vývoje Longhornu stále vyšší, tak nezbývá, než počkat, až co nám za dva roky Microsoft připraví.