Longhorn nastaví novou laťku v grafice i pro "kancelářkské" notebooky

14. 1. 2005 00:01    Rubrika: Krátké zprávy    Autor: Josef Šonka

Většinu lidí pracujících s notebooky v současnosti vůbec nezajímá výkon a provedení grafické karty jejich přenosného počítače. Proč taky - pokud nejsem příznivcem 3D her, tak stačí, že grafická karta bezproblémově vykresluje obraz. Navíc je zde spousta důležitějších faktorů, které ovlivňují každodenní život s notebookem podstatně více: výkon procesoru, výdrž na baterie, velikost a hmotnost notebooku a také jeho pořizovací cena, kterou výkonná grafická karta silně zvýší.

Longhorn nastaví novou laťku v grafice i pro "kancelářkské" notebooky

V současné době je totiž drtivá většina obrazu vykreslována v 2D, kdy výpočty obrazu téměř celé realizuje procesor notebooku a na grafické kartě téměř vůbec nezáleží. To se však v blízké budoucnosti dramaticky změní: současný nejrozšířenější operační systém, Windows XP totiž již začínají poněkud zastarávat a již dlouho se čeká na jejich nástupce s názvem Longhorn. Ten má spatřit světlo světa nejdříve koncem roku 2006 a jedna z nejvíce viditelných změn se bude týkat právě zobrazování grafického rozhraní v samotném systému. Již nebude 2D, ale plně 3D a s celkem vysokými nároky na grafický výkon; současné špičkové mobilní akcelerátory Radeon 9700 s ním budou mít co dělat - 3D rozhraní Longhornu bude totiž podle posledních informací využívat funkcí ze specifikace DirectX 9c.

Nevýkonné grafické karty tedy přinesou nejen pomalé hry, ale i pomalejší práci například s menu ve Wordu. Děsivé. V původních specifikacích grafického rozhraní se počítalo se třemi verzemi - jednou s plnou hardwarovou akcelerací (požadující minimálně DirectX 9 kompatibilní grafickou kartu se 128MB videopaměti), jednu s nižšími nároky (64MB videokarta) a základní rozhraní, podobné současnému. Jelikož však jsou nároky při každém oznámení průběhu vývoje Longhornu stále vyšší, tak nezbývá, než počkat, až co nám za dva roky Microsoft připraví.

Krátké zprávy

Diskuse