HP i Acer shodně prohlašují: jsme nejlepší. Kde je pravda?

19. 8. 2005 07:00    Rubrika: Krátké zprávy    Autor: Josef Šonka

Nedávno jste si mohli na našich stránkách přečíst dvě tiskové zprávy od společností HP a Acer, které si poněkud protiřečily. Obě společnosti totiž při analýze svých výsledků prodeje notebooků za druhé čtvrtletí 2005 přišly shodně na to, že jsou v oblasti EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) jedničky (HP má prý 16.4% trhu a je první, Acer zase počítá se svými 19%)! Takováto informace je vždy mocnou zbraní pro marketing a prezentace firem, avšak jak je známo, první může být jen jeden. Pokusili jsme se tedy přijít této nesrovnalosti na kloub. Tiskovou zprávu HP naleznete <a target=_blank href="http://notebook.cz/__/,clanky,tiskova-zprava,2005,050802-HP-EMEA-notebooky,index.html">zde</a>, Aceru potom <a target=_blank href="http://notebook.cz/__/,clanky,tiskova-zprava,2005,050809-Acer-notebooky-prodeje,index.html">zde</a>.

HP i Acer shodně prohlašují: jsme nejlepší. Kde je pravda?

Nejprve jsme oslovili příslušné manažery obou firem, zda nám vzniklou situaci nemohou ujasnit. Obě firmy odpověděly obratem, a přestože se lišil jejich přístup k věci (u HP se snažili sehnat potřebné informace, Acer to odmítl komentovat), byl výsledek stejný: společnosti vycházejí z údajů analytických firem a to je vše, co k tomu mohou říci.

Obrátili jsme se tedy na příslušné analytické společnosti: Canalys v případě HP a Gartner u Aceru. Ty již byly podstatně sdílnější a poskytly (resp. se snažily poskytnout) alespoň nějaké informace ohledně svých zdrojů a postupů; pochopitelně však nekomentovali zprávy své konkurence.

Dle firmy Canalys vznikají jejich zprávy na základě různých zdrojů - prodejců, distribučních kanálů, dodavatelů software apod. Z těchto čísel se dělají analýzy, které potom slouží jako podklad pro zprávu o stavu daného trhu; to vše se ještě porovnává s finančními výsledky prodejců. Bližší informace, postupy a zdroje jsou však předmětem obchodního tajemství. Také nám zaslali svou tabulku prodejců notebooků v Q2/2005 v EMEA.

Zástupci Gartneru byli velice ochotní a snažili se nalézt konkrétní finanční zprávu, ze které by Acer mohl vycházet, avšak během 7 dnů se jim to nepodařilo.

Co z toho vyplývá? Nenechte se ovlivnit marketingovými řečmi o titěrných procentech na špici - záleží na metodice měření každého z prodejců (resp."jeho" analytické firmy). Leadery světového trhu jsou Toshiba, HP, Dell a Acer. Každý z nich se snaží dělat notebooky svým stylem a každý se na tom snaží především vydělat. Vybírejte tedy podle svých představ, potřeb a nároků na kvalitu a rychlost servisu, ale ne podle marketingových procent.

Krátké zprávy

Diskuse