ATI - grafické karty pro notebooky (5)

19. 3. 2004 08:00    Rubrika: Ostatní    Autor: Viktor Péder

Dnešním dílem se náš grafický seriál blíží k závěru. Ve čtyřech předchozích dílech jste se mohli seznámit s výkonem grafických čipů, dostupných v noteboocích, od firem S3, SiS, Intel a nVidia. Dnes se podíváme na jejich největší konkurenty, zástupce firmy ATI. Dokáží trumfnout své rivaly a posunout příčku pro mobilní karty znovu o něco výš?

ATI - grafické karty pro notebooky (5)

Mezi špičkou technologických a výrobních společností, určujících vývoj celosvětového IT průmyslu, je těžké najít zástupce s místem původu jinde než v USA nebo jihovýchodní Asii. ATI je jednou z nich: sídlí v kanadském Markhamu (v Ontariu; její zakladatel a CEO Kwok Yuen Ho pochází nicméně z Číny). Firma byla založena na poměry výrobců grafických čipů relativně "dávno", v roce 1985. Původně nepatřila mezi hlavní členy světové elity výrobců, soustředila se na OEM výrobu a produkty pro levnější a nenáročnější segmenty trhu. Kromě grafických karet, u kterých si získala jméno až v průběhu posledních několika let, je méně známa její produkce mobilních telefonů, set-top boxů a digitálních televizi.

Kupodivu ani počátek rozvoje 3D grafických akcelerátorů na trhu stolních počítačů firma nezachytila nejlépe a v době, kdy pro hráče i high-end zákazníky znamenaly vrchol grafických řešení produkty 3Dfx a poté nVidie či S3, byla ATI jen jedním z mnoha "méněcenných" jmen na pozadí technologického boje. Její favorité Mach64 a posléze řada Rage ve výkonových testech přehnaně nezářili, silnější renomé si firma vydobyla svojí řadou All-in-Wonder, integrující do jediné karty tenkrát divokou kombinaci grafického akcelerátoru a televizního tuneru. Tuto strategii si u určitých typů karet zachovává ATI i nadále, dávno však nejde o tak nezvyklý jev. ATI se podařil husarský kousek, kdy sázka na vlastní vývoj přinesla ovoce ve výkonných čipech pro hladový hráčský segment a trh se naučil vnímat značku jako lídra grafického trhu. Karta se obrátila i ve vztahu k ostatním výrobcům: čipy ATI dnes osazuje své karty několik ostatních výrobců (jmenovitě například Sapphire, Hercules, Abit aj.). Vlajkovou lodí, společnou jak pro oblast stolních PC, tak notebooků, je již od roku 2000 čip Radeon. S jeho pomocí ATI dokázala, že se poučila z předchozích chyb (včetně bolestivé epizody s věčně trvajícími problémy s drivery pro Rage Pro), když hned s první řadou Radeonu porazila tehdy kralující nVidiu s GeForce2 GTS. Radeon podporoval DDR RAM paměti, plně hardwarové Transform&Lighting efekty, stejně jako dvě pixel pipelines.

Pomineme-li spíše profesionální řadu FireGL, určenou pro CAD a DCC (digital content creators) účely, zůstává Radeon nadále hlavní osou pro pohon mobilní grafiky od ATI. V současné době firma nabízí pro notebooky celkem jedenáct druhů grafických čipů, nám se v testu sešlo devět z nich: ATI Radeon Mobility, ATI Radeon IGP-320M, ATI Radeon IGP-340M, ATI Mobility Radeon 7500, ATI Mobility Radeon 9000, ATI Mobility Radeon 9600, ATI Mobility Radeon 9200, ATI Mobility Fire GL 9000 a ATI Mobility Radeon 9600 Pro. Varianta IGP označuje integrované řešení v rámci celého čipsetu. Kromě výše jmenovaných byla ATI původně v testu zastoupena i starším ATI Rage Mobility (v hostiteli SONY VAIO FX 805), ta však v 3D Marku 2001 SE ani nesplnila kritéria pro spuštění testu, takže se jí podrobněji věnovat nebudeme. V testu nezastoupený, ale nabízený typ je Radeon 9700, poslední mobilní trumf od ATI, další už jen dva netestované kousky jsou FireGL T2 a FireGL 7800.

Jelikož se nám v posledním díle sešlo víc zástupců jedné značky, než bylo dosud obvyklé, shrneme nejdříve důležité pojmy a následně zvlášť pro každou kartu uvedeme nejvýznamnější parametry.

Z hlediska požadavků hráče není velký rozdíl mezi grafickými kartami pro desktopy a notebooky. Grafické čipy pro přenosné počítače sice stále nedosahují takových výkonů, jaké je možné vidět v high-end řešeních pro stolní PC, v hlavním proudu však můžou se svými většími kolegy směle soupeřit. Podpora poslední verze ovladačů DirectX (aktuálně s číslem devět) zajistí požitek z širokého spektra efektových doplňků ve hrách, stejně jako hladký běh a kompatibilitu s novými hráčskými tituly. Obdobné měřítko ve výkonu karty jako u stolních PC zastává frekvence jádra a pamětí, u notebooků z důvodu snížené spotřeby a produkce tepla většinou nižší. Důležitá je i velikost paměti, ovlivňující výslednou rychlost zobrazování při práci s náročnými objekty (textury, 3D objekty). Výkonné karty disponují většinou vlastními paměťovými čipy, levnější grafiky pak mívají paměť sdílenou s hlavním procesorem počítače. Pro specifika mobilního použití pak bývají grafické karty vybaveny různými technologiemi pro vyhlazování obrazu či úsporu energie. Pro orientaci o tepelném výkonu, spotřebě a pokročilosti technologie čipu lze pak použít i informaci o výrobním procesu (v mikronech). Čím je toto číslo menší, tím větší integrace byla při výrobě čipu dosažena.

Mobility Radeon: ne příliš výkonný, avšak s velmi nízkou spotřebou. Základní výbava obsahuje podporu přehrávání videa a různých funkcí pro zlepšení kvality obrazu (stejně jako všichni jeho nástupci). Spíše nenáročný office segment s občasným hraním.

Radeon IGP-320M: čipset pro mobilní procesory AMD Athlon. 3D engine je víceméně stejný jako u Mobility Radeon, narozdíl od něj však nepodporuje Transform&Lightening funkce. Maximální fill rate je 160 mega pixelů za sekundu, samozřejmostí je výbava pro přehrávání DVD. Paměť je však sdílená, jak u integrovaných řešení bývá zvykem.

Radeon IGP-340M: čipset pro mobilní Intel Pentium 4. Opět sdílená paměť, výkon i výbava srovnatelná s IGP-320M.

Mobility Radeon 7500: dvě renderovací pipelines (na rozdíl od jedné u Mobility Radeon), oblíbený grafický čip v noteboocích. Výkon postačující pro běžné široké použití včetně méně náročných her.

Mobility Radeon 9000: čtyři renderovací pipelines, paměť až 128 MB, DirextX 8.1. Pokročilejší funkce pro kvalitní obraz při přehrávání DVD a úsporu energie (Smoothvision, Powerplay)

Mobility Radeon 9200: oproti Radeonu 9000 přináší některá vylepšení ve správě obrazu a mírný nárůst výkonu.

Mobility Radeon 9600: velmi výkonný čip (v současnosti překonán až verzí 9700), DirextX 9, AGP 8x, výkon 16 textur na pixel, plná výbava funkcí předchozích modelů.

Mobility FireGL 9000: řešení pro profesionální nasazení v oblasti 3D, animací, CAD a renderingu. Plná podpora OpenGL. Kromě toho nezanedbatelný výkon.

Následující tabulka obsahuje kromě testovaných modelů od ATI i karty nVidie, uvedené v minulém dílu:

 Výrobní proces (mikronů)DirectXMax. pamětiAGP
nVidia GeForce4 440Go0,15864 MB8x
nVidia GeForce FX Go56000,139128 MB8x
ATI Mobility Radeon0,15764 MB4x
ATI Radeon IGP-320M/340M-764 MB4x
ATI Mobility Radeon 75000,15764 MB4x
ATI Mobility Radeon 90000,138.1128 MB4x
ATI Mobility Radeon 92000,138.1128 MB8x
ATI Mobility Radeon 96000,139128 MB8x
ATI Mobility FireGL 90000,13?64 MB?

Obtížně dostupné údaje o fill rate (hrubém výkonu) jednotlivých mobilních čipů si vynahradíme osvědčeným 3D Markem 2001 SE.

Výsledky se zdají hovořit jasně: ATI na špici výkonu pro mobilní grafiku kraluje s modelem Radeon 9600. nVidia byla v testu zastoupena svým druhým nejsilnějším typem, FX 5600 Go, který jí ostudu rozhodně také neudělal. ATI v současnosti nabízí i výkonnější kartu, Radeon 9700, vycházející ze svého stolního bratra Radeonu 9600 XT a také nVidia nezahálí (na špici se drží se svou FX 5700 Go). Kolísání jednotlivých typů karet v grafu závisí hlavně na konfiguraci notebooku, kdy silnější procesor může pomoci slabší grafice nahoru, stejně jako slabší CPU grafiku "potopit." To samé platí i o množství paměti, kterou je čip obdařen. Více paměti zajistí lepší výsledky v měření výkonu. Obecně však platí, že hledáte-li vysoký výkon pro široké použití, neuděláte chybu ani s jednou ze dvou značek z čela žebříčku.

- Aleš Miklík -


Spuvisející články:
S3 (VIA) - grafické karty pro notebooky (1)
SiS - grafické karty pro notebooky (2)
Intel - grafické karty pro notebooky (3)
nVIDIA - grafické karty pro notebooky (4)


| Diskuse | Ostatní