Rozhovor: HP a budoucnost výroby notebooků
12. 10. 2011 07:00 Rubrika: Ostatní Autor: Viktor Péder
Kolem společnosti HP a její divize PSG (Personal System Group - počítače a notebooky) se poslední dobou šíří různorodé zprávy. Bude se PSG divize HP opravdu prodávat podobně jako v minulosti např. IBM prodalo svou PC divizi Lenovu, nebo je vše úplně jinak? O tom jsme jedno ráno hovořili s Petrem Trešlem, marketingovým ředitelem HP PSG.
HP nedávno zveřejnilo tiskovou zprávu, ve které mimo jiné uvádí, že zvažuje vyčlenění PSG divize z HP a její možný následný prodej, posléze však tento záměr zpochybnilo. Jak to tedy je?
V březnu 2011 HP představilo strategii, která se více přiklání k tomu přinášet řešení pro velké firmy (cloudy a podpůrná SW řešení) a následně před více než měsícem v této souvislosti management HP uvedl, že zvažuje možnost oddělení PSG divize do samostatné společnosti. Mezitím došlo ke změně ve vedení HP a generální ředitelkou HP se stává Meg Whitmanová, která potvrdila, že tento postup akceptuje a že rozhodnutí chce zveřejnit co nejdříve. Pravděpodobně do konce října, nejpozději však do konce roku se tedy rozhodne, zda PSG zůstane součástí HP, nebo se stane samostatnou společností. Ta by podle některých spekulací i nadále nesla v názvu HP, což ale nemohu zatím ani potvrdit, ani vyvrátit.
To by znamenalo, že majitelé zůstanou stejní, ale vznikne nová společnost?
Ano, zároveň by to pravděpodobně znamenalo, že by došlo k novému úpisu akcií. Zajímavostí tohoto kroku by bylo, že nová firma by se dnem vzniku stala přibližně šedesátou největší na světě v žebříčku Fortune 100. Při obratu 40 miliard by to podle mně dostupných informací byl největší úpis nových akcií, který kdy byl na americké burze proveden. HP už dokonce v minulosti podobným procesem prošlo při oddělení divize, která produkovala zdravotnickou měřicí techniku a z ní vznikla dnes velmi úspěšná firma Aligent.
Dobře, a co vlastně HP vede k úvahám o odtržení PSG?
HP vlastně už dnes funguje jako tři téměř samostatné firmy (1. EB - SW řešení + servery, 2. IPG - Tiskárny, 3. PSG - Osobní počítače včetně notebooků), ale jsou seskupeny pod jednu značku a sdílejí lidské zdroje a další firemní zázemí. Svět IT se rychle mění a není žádným tajemstvím, že PSG divize je v HP nejméně ziskovou, přestože v porovnání s našimi konkurenty, kteří podnikají v oblasti počítačů a notebooků, dosahujeme největší ziskovosti. HP vykazuje u PSG divize provozní marži 5,9 %, ale z pohledu ostatních divizí HP je to prostě nejméně, a přestože divize PSG vykazuje největší obrat v rámci společnosti a je jedničkou na světovém trhu v počtu prodaných kusů, snižuje profit HP jako celku. A akcionáři žádají management o návrhy řešení této situace.
Takže to vypadá jako jasná věc, že k oddělení PSG z HP opravdu dojde.
Já bych to bral zatím jako teoretickou věc. HP v tuto chvíli kalkuluje, jak náročné by oddělení divize PSG bylo, jaké kroky by bylo třeba provést a jestli by se to vůbec HP jako celku vyplatilo. Je například potřeba prověřit veškeré právní kroky, dopad na zaměstnanecké smlouvy a tak dále. Většina současných zaměstnanců PSG divize v České republice v minulosti prošla již sloučením firmy Compaq a HP a já to osobně beru jako výzvu a svým způsobem se na další vývoj těším. Na druhou stranu pokud je PSG součástí většího celku, má lepší vyjednávací pozici například při vyjednávání cen softwarového vybavení počítačů, komponent a tak dále. A to vše je potřeba položit na misky vah a učinit konečné rozhodnutí.
Pokud ale nakonec k oddělení divize dojde, spatřuji zde velkou příležitost ve zvýšení naší flexibility, zkrácení rozhodovacích procesů, a tím k dalšímu zvyšování našeho tržního podílu.
Když HP ještě není rozhodnuto, proč tedy učinilo prohlášení o těchto úvahách?
Komunikace přípravy těchto změn nebyla dobře připravená. Proto také došlo v centrálním týmu k procesním i personálním změnám, aby se podobná situace už v budoucnosti neopakovala.
Naše čtenáře bude nejvíce zajímat, jestli a jak se úvahy o rozdělení HP dotkly produkce notebooků. Ceny notebooků šly v posledních letech razantně dolů. Firmy bojují o tržní podíl a mnohdy se některé notebooky prodávají i pod výrobní cenou. Jak si HP stojí v tomto konkurenčním boji?
Předpoklady poradenských firem byly jiné než realita trhu a řada nadnárodních firem se při plánování řídí výsledky analýz těchto firem. Management firem vyžaduje navyšovat tržní podíl, takže k předpokladům přidá navýšení o dalších 20% a podle toho se naskladňují zásoby. Ne všechny firmy stojí na tolika nohách jako HP, které má portfolio od notebooků přes počítače, pracovní stanice, tenké klienty až po pokladní systémy. Některé z nich jsou závislé především na prodejích notebooků. Takovým firmám zůstaly na skladech přebytky notebooků a musely proto radikálně zlevňovat. Notebooky proto najednou začali kupovat i lidé, kteří o tom doposud neuvažovali. Dalším aspektem bylo, že cena notebooků klesla na cenu netbooků a firmy, které stavěly na prodejích netbooků, je najednou musely začít prodávat pravděpodobně se značnou ztrátou. Nám loňský rok v tomhle hodně přál. Naše sklady byly víceméně zdravé a i když jsme také dělali nějaké výprodeje, celkový výsledek byl kladný. Mimo jiné nám v tomto pomohl problém Intelu s čipovou sadou, kdy se nám podařilo včas zastavit dodávky, než přišla oprava, a mezitím jsme vyprodávali stávající sklady.
Jak do tvorby cen zasahují internetové obchody?
HP se daří na internetu prodávat spíše dražší notebooky s vyšší přidanou hodnotou. Spolupracujeme s několika velkými e-shopy, kde se nám daří k notebookům prodávat i velké množství příslušenství. Až 70% zákazníků si s novým notebookem HP koupí i nějaké značkové příslušenství od HP. Internetové obchody, které bojují jen cenou, nás nezajímají. Mimo internetových obchodů se ale také snažíme podporovat malé lokální prodejce pomocí různých obchodních pobídek a musím říct, že se nám to poměrně slušně daří. Malý lokální prodejce dokáže zákazníkovi prodat i doplňkové služby, které zákazník vyžaduje, jako jsou například instalační služby, prodloužení záruky a další. Přehodnotili jsme podporu klasických retailových prodejců, protože tam je největší tlak na nízkou cenu a zároveň retailové obchody vyžadují různé podpůrné dotace na propagaci a umístění v regálu. V některých případech jsme dospěli k závěru, že se nám takový způsob prodeje nevyplatí, a proto jsme hledali a našli i jiné způsoby prodeje našich zařízení. Například v e-shopu a nebo prostřednictvím lokálních partnerů se nám daří prodávat více a přitom je obchod výhodnější pro obě strany, protože e-shopy a malí partneři dokáží lépe prodat i již zmíněné značkové příslušenství.
Přestože jsou různé tlaky na snižování cen, v ČR jsou ceny stejného výrobce často vyšší než v zahraničí, čím je to způsobeno?
Česká republika je specifická tím, že je zde zákonem stanovena dvouletá záruční lhůta pro fyzické osoby a to zvyšuje náklady na její udržení. V zahraničí je běžné, že záruka na produkty je 1 rok a někde i jen půl roku. Pokud chce zákazník v takové zemi delší záruku, musí si za ni připlatit. V ČR je pro koncového zákazníka záruka 2 roky zahrnuta již v ceně a spolu s náklady na lokalizaci to zvedá celkovou cenu produktu.
Jaké podíly v divizi PSG činí prodeje notebooků?
Divize PSG vedle notebooků zahrnuje běžné desktopy, grafické pracovní stanice a také pokladní systémy. Podíl notebooků vůči počítačům činí 60 % až 70 % celkových prodejů v závislosti na tom, kolik se prodá desktopů do korporátní sféry, dochází tak k jednorázovým skokovým změnám podílů.
Celkově mohu říct, že více než každý čtvrtý prodaný počítač a nebo notebook na českém trhu nese značku HP, což je, jak určitě sami uznáte, perfektní výsledek.
Jaké chystá HP novinky v oblasti notebooků?
HP uvedlo nové produkty poměrně nedávno, a proto zcela nové produkty můžeme očekávat až počátkem příštího roku. Mezitím začneme nabízet nové procesory a další nové technologie u stávajících modelů. HP sází na větší bytelnost svých modelů, a proto zvýšilo podíl kovů v šasi, což se setkává s dobrou odezvou na trhu. Ze zásadnějších novinek chystáme ultrabook, ale není ještě jisté, jestli ho stihneme uvést na trh do konce roku. Ve výhledu ale určitě je. Oblast ultrabooků nám připadá jako zajímavý segment, ale zatím čekáme, jak jej přijmou zákazníci. HP s uváděním novinek nespěchá, protože největší důraz klademe na řádné otestování nových technologií a často se nám to vyplácí i z toho důvodu, že teprve čas prověří, jestli se do daného segmentu vyplatilo investovat, či nikoli. Už jsme se o tom bavili v souvislosti s netbooky, kdy nám bylo často vytýkáno, že se jim příliš nevěnujeme, ale podle mne ti výrobci, kteří se na tento segment zaměřili, nakonec rozhodně negenerovali plánované zisky. My se soustředili na stylové netbooky za vyšší cenu a například modelu HP Mini Vivienne Tam Edition jsme prodali více než například ve Francii a nebo Německu...
V současnosti uvažujeme o speciální edici notebooků s názvem Beats. Jedná se o HP Pavilion s technologií Beats Audio, která zajišťuje lepší zvuk, a zvažujeme i další speciální výbavu v podobě kvalitních stejnojmenných sluchátek. Zatím si zjišťujeme předběžný zájem potenciálních zákazníků.
Pokud bychom měli celý dnešní rozhovor shrnout do nějakého závěru, napadá mě následující otázka. Jaká je tedy nejbližší očekávaná budoucnost značky HP na trhu s notebooky?
Na to je jednoduchá odpověď. Musíme si udržet a dále posílit pozici jedničky na českém i světovém trhu. Chci ubezpečit všechny zákazníky a obchodní partnery, že všechny změny, která nás v nejbližší době čekají, budeme podnikat právě proto, že chceme být ještě více úspěšní než nyní. Máme nejlepší produkty za poslední roky, máme připravenou skvělou marketingovou kampaň. Obchodní tým, technická podpora a servisní záruky zůstávají na stejně vysoké úrovni, na jakou jsou zákaznici již po léta zvyklí.
Související (28.10.2011): HP rozhodlo o budoucnosti počítačové divize PSG