21. 12. 2012 07:00    Rubrika: Ostatní    Autor: Viktor Péder

Rozhovor: Jiří Horák, Toshiba. Záruka bez hranic se osvědčila. Nabízíme ji nejen na všechny notebooky.

Jiří Horák je Country manager pro ČR a SR. Jednoho odpoledne jsme se sešli, abychom pohovořili o aktuální situaci značky Toshiba na trhu. Nejvíce se mluvilo o noteboocích, ale nakousli jsme i další oblasti činností firmy Toshiba v ČR i ve světě. Zde je volný přepis toho nejzajímavějšího z našeho rozhovoru.

Rozhovor: Jiří Horák, Toshiba. Záruka bez hranic se osvědčila. Nabízíme ji nejen na všechny notebooky.

Mohl byste se v krátkosti našim čtenářům představit? Jaká je Vaše pozice ve firmě Toshiba a co máte na starosti?

Moje aktuální pozice je Country manager pro Českou republiku a Slovensko, se zodpovědností za prodej notebooků a jejich příslušenství plus televizí, DVD a jejich příslušenství. Televize nám přibyly do portfolia v posledním roce. Dříve byly v samostatné divizi, ale v loňském roce se celosvětově spojily. V TV divizi jsme nedávno přijali novou posilu do našeho týmu pro ČR a SR a rádi bychom výrazně posílili pozici značky Toshiba na trhu, protože si myslíme, že máme výrazně větší potenciál, než jaké jsou aktuální prodeje. Na druhou stranu se vyčlenila divize pevných disků, která v současnosti existuje samostatně.

Možná ne každý ví, že Toshiba má široké pole působnosti, mohl byste v krátkosti uvést, v jakých dalších oblastech Toshiba působí?

Je to spousta OEM produktů, paměťové karty, průmyslové disky, kde je Toshiba velkým dodavatelem pro další výrobce počítačů. Mezi oblasti mimo IT patří např. klimatizace nebo přístroje pro medicínu. Toshiba je také vlastníkem firmy Westinghouse, které aktuálně bojuje o zakázku na dostavbu jaderné elektrárny v Temelíně. V loňském roce Toshiba koupila divizi pokladních systémů od IBM a stala se tak leaderem na trhu pokladních tiskáren.

Toshiba toho dělá opravdu hodně. Jsou veškeré produkty dostupné i českým zákazníkům?

Nejsou, záběr firmy je opravdu obrovský. Oblasti, které jsem jmenoval, jsou jen ty, které jsme schopni do ČR dodat. V Evropě se už prodávají například ledkové žárovky, v ČR zatím ne. Toshiba dělá i domácí spotřebiče jako pračky a ledničky, které se prodávají v Asii. Na co se Toshiba začíná také hodně soustředit, je oblast Smart Entertainment (řízení běhu domácnosti / firmy z jednoho zařízení) kde jsme před dvěma lety koupili švýcarskou firmu Landys+Gyr. Zajímavým oborem jsou také baterie, kde je Toshiba velice silná v automobilovém průmyslu jako OEM dodavatel baterií pro hybridní auta.

Naše čtenáře bude nejvíce zajímat oblast notebooků. Jaká je aktuální pozice Toshiby na trhu notebooků v ČR a ve světě?

Každá agentura uvádí odlišná čísla podle své metodiky sledování prodejů. Pohybujeme se průběžně mezi pátým a sedmým místem podle toho, jaký je právě kvartál. Jde o cca 5% podíl na českém trhu. S touto situací nejsme spokojeni, a proto jsme přijali různá opatření a děláme jisté kroky pro ozdravení. Naším cílem v horizontu dvou let je dostat se k hranici 10%. Firma má produkty i zázemí k tomu, aby se podařilo tohoto cíle dosáhnout. První kroky jsme již realizovali a ukázali se jako dobré.

Ve světě je to lepší. Záleží kontinent od kontinentu. V USA Toshiba dlouhodobě držela 2. nebo 3. místo v prodeji notebooků. Některé agentury do žebříčků prodejů zahrnují i desktopové počítače, které Toshiba nevyrábí, tím se statistiky komplikují.

Pamatuji si období, kdy byla Toshiba v ČR na čele prodejů.

To bylo v době, kdy byly víceméně 3 značky na trhu a produkty se neměnily tak často. Tím jak postupně vzniklo více konkurenční prostředí, začalo to být náročnější. Toshiba nikdy nebyla a nikdy nebude nejlevnější značkou na trhu. Dbáme na to, abychom zákazníkům přinesli něco navíc, technologie, které konkurence nenabízí nebo například Záruku bez hranic, kterou aktuálně nabízíme.

Nechci aby to vypadalo, že si stěžuji, ale Toshiba je často příliš rychlá. Stalo se nám několikrát, že jsme přišli s produktem, který měl technologický náskok. Jde o dotykové displeje, které nebylo nutné ovládat stylusem (aktivním perem), ale stačilo prsty, takový notebook jsme měli před třemi lety a teprve teď je na to připravený operační systém. Už před pěti lety jsme měli tablet Portégé R400, který i ve stavu spánku byl schopný přijímat e-maily a ukazoval to na druhém LCD. To jsou věci, které se postupně vrací. Toshiba byla první, kdo přišel v posledních letech s komerčním tabletem Folio 100, kvartál před iPadem. Prodejnost byla výrazně nižší než dnes, ale bylo to dříve, než přišel kdokoliv jiný. Toshiba byla první, kdo měl CD a později DVD mechaniku zabudovanou v notebooku. První notebook s SSD, první notebook pod 1 kg váhy.

Jaký máte poměr prodaných notebooků pro domácnosti a do firem?

Více se prodá notebooků určených pro domácnosti. Dnes již spousta menších firem, které dříve potřebovaly notebook s operačním systémem Windows verze Professional jsou dnes schopny pracovat i s verzí Home, aktuálně Windows 8. Firmy jdou více po ceně. Co se týče firemních notebooků, u nás řada Tecra, Satellite Pro a Portégé, tak v minulých měsících jsme zaznamenali silný nárůst s ultrabooky Portégé Z830 a Z930. Zde se osvědčilo, že jsme byli o krok napřed a nabízíme věci jako plná portová vybavenost (i VGA konektor bez redukcí), podsvícení klávesnice, matný displej, a to jsou věci, které konkurence ještě donedávna neměla a některé možná stále nemá. Tomu se chceme i nadále věnovat.

Co se týče obchodu s čistě korporátními notebooky, tam je situace zcela odlišná než na trhu pro domácnosti, je třeba tam více osobně obcházet zákazníky na což momentálně nemáme lidské zdroje a navíc ne vždy je to zcela čistá hra.

V minulém roce byl český trh přezásoben domácími notebooky a bylo velmi těžké dostat je na trh, šlo o velké cenové dostihy. Zde se nám opět vyplácí to, že jsme opravdu schopni nabídnout nějakou přidanou hodnotu navíc jako je i již zmíněná Záruka bez hranic.

Několikrát jste zmínil Záruku bez hranic. Co si má pod tím zákazník představit?

Stěžejním bodem je garance opravy notebooku při náhodném poškození. Pokud dojde k takovému poškození, kdy notebook nesplňuje svou funkci a zákazník je zaregistrován v programu Záruka bez hranic, tak notebook zdarma opravíme nebo vyměníme za nový, podle charakteru poškození.

Dalším bodem je garance dodání nového notebooku, pokud dojde ke krádeži. K tomu je třeba mít zápis od policie. Nevztahuje se na krádež notebooku ponechaného v autě.

Třetím bodem je záchrana dat při jejich poškození. Nezáleží na tom, jestli jde o mechanické poškození pevného disku nebo zablokování počítače virem. Servisní technici, které máme, jsou zkušení a vyškolení na to, aby udělali maximum pro záchranu dat.

Podobné záruky nabízejí i jiní výrobci nebo jako pojištění i někteří prodejci. V čem je hlavní výhoda u firmy Toshiba?

Hlavní výhoda oproti konkurenci je v tom, že Toshiba takovou služby aktuálně nabízí na 1 rok zdarma, zahrnutou v ceně nově koupeného notebooku. Akce původně byla nastavena do konce září roku 2012, ale protože se nám osvědčila, prodloužili jsme ji až do konce března roku 2013. Je to velmi dobrý prodejní argument při nabízení našich notebooků.

Záruku bez hranic nabízíme na všechny naše produkty, televize, notebooky, tablety. Pro zájemce lze tuto záruku dokoupit až na 4 roky.

Kam putuje notebook českého zákazníka, pokud uplatňuje záruku na svůj notebook?

V současné době máme dva lokální nezávislé autorizované partnery, CHG v Brně a CSF v Hradci králové s pobočkou v Praze. Na začátku roku jsme spustili call-centrum, kde zákazník při poruše notebooku může nahlásit svou závadu, bude mu objednána přeprava zdarma a servisní centrum, jakmile notebook opraví, posílá zpět k zákazníkovi opět zdarma. Ve většině případů celá oprava včetně přepravy od zákazníka a zpět trvá 5 pracovních dnů. Servisy mají ze strany Toshiby nastaveny motivace na rychlost opravy, takže je v jejich zájmu opravit vše co nejrychleji.

Celé to funguje tak, že ráno dorazí notebooky do servisu, dopoledne se detekují závady a odpoledne se objednají díly, pokud nejsou na skladě servisu. Logistické centrum včetně náhradních dílů je v Regensburgu a servisy dostanou objednané díly do druhého dne. Notebook se opraví a další den ráno odchází k zákazníkovi.

Závěrem mě napadá ještě jedna otázka. Nabízíte Záruku bez hranic i na parní turbíny? :)

(smích) Tam opravdu ne ... ale tam máme záruku proti odcizení.


| Diskuse | Ostatní
Sdílej:

Porovnání výkonu notebooků testovaných v redakci