blue-i - malé GPS s Bluetooth

30. 3. 2004 07:00    Rubrika: Příslušenství    Autor: Tomáš Daliman

Testoval jsem další GPS, tentokrát blue-i, která, jak název napovídá, také nabízí bezdrátovou komunikaci s notebookem či PDA pomocí rozhraní Bluetooth. Mezi hlavní přednosti blue-i patří její nízká hmotnost a miniaturní rozměry.

blue-i - malé GPS s Bluetooth

GPS je téměř celá z plastu stříbrné barvy, kromě okolí stavových diod a zapínacího tlačítka. Její rozměry jsou skutečně miniaturní - 73 x 42 x 22 mm a výrobce prohlašuje, že jde o nejmenší Bluetooth GPS na světě, což je ale vzhledem k množství podobných zařízení těžké ověřit. Hmotnost je také nízká - pouhých 65 g.

K GPS se nedodávají žádné ovladače a stačí ji nechat v okruhu 10 m od notebooku, několik vteřin podržet tlačítko na boku a vyčkat rozsvícení modré diody. Ta bliká, dokud se GPS nespojí s jiným Bluetooth zařízením. Do počítače se přihlásí jako emulátor sériového portu a po potvrzení komunikace se modrá dioda GPS natrvalo rozsvítí - tedy spíše do doby, než je přenos ukončen či jsou vybity baterie GPS, což je signalizováno červenou diodou.

Blue-i má osm kanálů pro komunikaci se satelity, což se na jednu stranu může zdát málo oproti konkurenčním výrobkům, ale na druhou stranu - za normálních okolností jsem nechytil s žádnou GPS více než šest satelitů a šance, že by bylo dostupných více satelitů než osm, je prakticky nulová (celkem je na oběžné dráze 24 satelitů, včetně 3 sloužících pouze jako záložní).

GPS odesílá data ve standardním systému MNEA, takže je možné ji využít s jakoukoliv GPS mapou. Já jsem použil Mapfactor Navigator a nevznikl sebemenší problém s komunikací.

Navigace probíhala bezproblémově a GPS naváděla naprosto přesně, bez jakékoliv významnější odchylky. Problém této GPS je však v uchycení v automobilu, jelikož se dodávají pouze dvě poutka, jedno na ruku a druhé na krk, což je jednak nepohodlné, a hlavně - GPS by měla být umístěna v ideálním případě na skle automobilu, neboť železná konstrukce střechy může odstínit signál, zatímco sklo jej propouští. Instalaci jsem vyřešil jednoduše - položením na palubní desku. Tak ale riskujete, že vám GPS spadne na zem při prudší akceleraci, v horším případě by mohla vyletět i otevřeným oknem při prudkém bočním manévru. Zní to možná neuvěřitelně, ale podobnou událost už jsem viděl s mobilem. Vyřešit se to dá umístěním pod zadní okénko. Zde je ale další problém - GPS má sice baterie na 12 hod provozu, ale jediným možným způsobem je dobíjení z cigaretového zapalovače, který se u většiny automobilů montuje dopředu.

Udávaná přesnost přístroje je: horizontální menší než 6 m, vertikální menší než 11 m, odchylka rychlosti menší než 0,06 m/s. Studený start proběhne do 90 s, teplý do 38 s a horký do 14 s. Omezení jsou: výška menší než 18 km, rychlost nižší než 515 m/s a akcelerace do 4g. V provozu může být v rozmezí od -20 do +60°C.

S GPS se dodává poutko na krk, poutko na zápěstí, adaptér do cigaretového zapalovače a manuál v češtině. Doporučená maloobchodní cena je 5.940,- Kč bez DPH. Standardní záruka je 2 roky.

Fotogalerie


| Diskuse | Příslušenství