RECENZE: UMAX DeskBook - blíže k desktopu

6. 11. 2002 01:00    Rubrika: Recenze    Autor: Viktor Péder

Ceny notebooků a desktopových počítačů se stále přibližují. Ceny LCD monitorů jsou stále nižší a tak se pořizovací hodnota některých desktopů s takovým monitorem a některých notebooků přibližuje. UMAX se snaží k tomuto přiblížení ještě více přispět a tak přišel na trh s řešením DeskBook.

UMAX DeskBook - blíže k desktopu

DeskBook již na první pohled není žádný drobeček a je jasné, že není určen k častému přenášení nicméně je to snazší než s desktopem a tím je DeskBook ve výhodě . Dvoubarevné šasi rozdělené na světlou horní část stříbrné barvy a tmavě šedou dolní část má rozměry 330x278x29-45 mm. Hmotnost 3.2kg je u notebooku takových rozměrů obvyklá.

Víko v sobě ukrývá displej o velikosti 14" s rozlišením 1024x768. Místa kolem je však tolik, že by se tam rozhodně vešel i větší s lepším rozlišením. Za to by však již bylo třeba více připlatit. Grafický čip SIS 650 používá ke své práci sdílenou operační paměť RAM nastavitelnou v BIOSu v rozmezí 8 - 64MB. Běžné kancelářské programy i internet pracuje bez problémů. SIS si troufne i na poměrně náročnou 3D grafiku v multimediích a není třeba se nijak omezovat v rozlišení, které displej nabízí. Zapůjčený kus obsahoval pouze CD optickou mechaniku takže nebylo možno vyzkoušet kvalitu přehrávání DVD filmů.

Pracovní plocha je na dnešní poměry poměrně skromná. Naleznete na ní jen to nejnutnější, hlavní napájecí spínač, klávesnici, tuchpad a sérii indikačních diod. Vedle touchpadu na spodních rozích jsou ještě dva stereo reproduktory. Klávesnice obsahuje 88 kláves. Vyrobena je z černého plastu na němž dobře kontrastují bílé popisky. Na obrázcích chybí popisky pro české znaky, protože zapůjčený notebook je jen vzorkem. Na prodávaných kusech, podle slov zástupců společnosti UMAX, čeština je. Šestice hlavních funkčních kláves je rozmístěna na pravý okraj viz obrázek. Klávesa Fn je zde tedy hlavně pro doplňkové funkce ovládání notebooku, ale je umístěna vlevo dole kde obvykle bývá klávesa Ctrl. V klávesnici naleznete také Win klávesy 2x Start a 1x Setup. Klávesnice i plocha na opírání rukou je při delší práci notebooku prohřátá od pevného disku umístěného pod touchpadem a velkého chladicího bloku procesoru viz obrázky dole.

Srdcem testovaného notebooku byl desktopový Celeron 1.7GHz, který je ostatně součástí všech standardně nabízených konfigurací DeskBooku. Procesor poměrně hodně hřeje a je-li jeho výkon využíván naplno po delší dobu, dochází k častému sepínání dvou výkonných a dosti hlučných větráčků, které ochlazují mohutný chladicí blok procesoru. Spolu s operační pamětí 256MB, která je pro procesor zmenšena o část vyhrazenou grafice, poskytuje notebook poměrně vysoký výkon. Největší zvláštností DeskBooku je skutečnost, že neobsahuje vlastní integrovanou baterii. Napájet jej energií lze pouze z externího zdroje zapojeného do elektrické sítě. Volitelně lze přikoupit také externí baterie s udanou kapacitou 6000mAh. Externí baterie nebyla u testovaného notebooku přibalena takže nebylo možno změřit její výkon v našem standardním testu. 20GB pevný disk poskytne jistě dostatek kapacity pro většinu běžných uživatelů. Standardně nabízenou optickou mechanikou je CD nebo combo DVD+CD-RW. Všechny konfigurace obsahují také integrovanou disketovou mechaniku pro 3,5" diskety.

DeskBook je dobře vybaven pro připojení mnoha moderních zařízení najednou díky čtyřem integrovaným USB konektorům. Na čele notebooku je také FireWire konektor což není u notebooků této kategorie příliš běžné. Dále již po obvodu těla notebooku nenaleznete nic zvláštního. 1x S-video výstup, konektor externího monitoru, 1 LPT, a 2 audio konektory. Nechybí samozřejmě ani integrovaný modem a síťová 10/100 karta.

UMAX DeskBook je notebookem určeným pro pracovní stůl v dosahu elektrické zásuvky. To se může hodit především lidem, kteří potřebují svou práci přenášet mezi dvěma či více pevnými působišti. Absence baterie je kompromisem za výkon jaký na začátku cenového žebříčku jen těžko naleznete. Nejlevnější DeskBook bez OS (operační systém) s Celeronem 1.7GHz, 256MB RAM a CD mechanikou lze v současnosti pořídit již za 29.990,- Kč bez DPH. UMAX také jako jeden z mála prvních výrobců v ČR nabízí již nyní 2 roky záruky na všechny modely.

+ poměr výkon / cena
- hlučné chlazení

Technická data