ATI Mobility Radeon 9700 - blíž k desktopu
9. 4. 2004 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Aleš Miklík
Prohlášení výrobce i technická specifikace nijak nezastírají, že cílem nového čipu není nic menšího než setření výkonového rozdílu mezi grafickými kartami střední třídy pro stolní počítače a notebooky. Podařil se tento smělý plán mobilnímu Radeonu 9700 splnit, nebo si na "stolní" výkon v brašně budeme muset ještě počkat?
Je to o něco déle než rok, co kanadský výrobce ATI nasadil v grafice pro notebooky laťku pořádně vysoko se svým Mobility Radeonem 9600. Tento čip si od té doby našel pevné místo v high-end modelech přenosných počítačů s důrazem na grafický výkon. Netrvalo to tak dlouho a stejná firma počátkem tohoto roku představila jeho nástupce, Mobility Radeon 9700. Jeho osazení je už ohlášeno i u notebooků, které brzy budou dostupné v ČR.
Dnešní článek se bude poněkud lišit od těch, se kterými jste se mohli setkávat v rámci našeho nedávného seriálu o grafických kartách pro notebooky. Jelikož ještě nemáme v ruce testy výkonu notebooku s touto kartou, zaměříme se spíše na její obecnější popis s odkazem na testy třetích stran. Pro lepší přehled o možnostech dnešních karet si však v každém případě můžete projít alespoň poslední díl zmíněného seriálu, věnovaný právě grafickým čipům firmy ATI.
Jak je u mobilních derivátů (nejen) grafických čipů zvykem, vychází i Mobility Radeon 9700 (MR9700) ze svého stolního protějšku. Ani v tomto případě se však nejedná o Radeon 9700 (jádro R300), jak by název napovídal, ale o čip Radeon 9600XT. Důvodem pravidelných zpoždění v mutacích procesorů pro přenosné počítače je (kromě nedočkavějšího trhu v případě stolních variant grafických čipů) hlavně nutnost přizpůsobit "plnohodnotné" čipy pro mobilní podmínky. To znamená daleko větší cena energie přijaté a vyzářené ve formě tepla (a z toho plynoucí nižší výkon), podpůrné technologie pro správu napájení a vylepšení kvality obrazu na LCD monitorech a jiné. Nejinak je tomu i u MR9700. Dědičná linie čipu 9600XT pro něj znamená především výbavu čtyř pixel-pipeline (v podstatě renderovacích jednotek) oproti desktopovému Radeonu 9700, který jich má osm. Počet pipeline je spolu s frekvencí čipů a pamětí a šířkou paměťové sběrnice jedním z klíčových parametrů grafických karet, neboť přímo určuje jejich výkon vzhledem k použitému rozhraní DirectX. Jelikož totiž např. DirectX 9 počítá s osmi pipeline, jsou grafické čipy, které jich mají méně, ve hrách s jeho podporou vždy pomalejší, i když je třeba jejich frekvence i frekvence pamětí vyšší než u čipů s osmi pipeline. Naproti tomu v DirectX verze 7 je rozdíl mezi čtyř a osmi pipeline-kartami o dost menší. To však nic nemění na tom, že MR9700 je mezi mobilními kartami, co se týče výkonu, nekompromisním favoritem a než se svými notebookovými protihráči snese spíše srovnání s desktopovými Radeon 9600XT či nVidia 5700 Ultra.
Hlavní rozdíly oproti Mobility Radeonu 9600 jsou v zásadě tři. Je to zejména nová technologie Low-K dielectric, snižující celkovou spotřebu čipu při zachování vysokého výkonu. O tomto výrobním procesu se prozatím mnoho detailů nešíří, zajímavé jen může být, že se k jeho využití u svých procesorů chystá i Intel. Druhým rozdílem je vyšší frekvence jádra čipu, která u MR9700 podle variant sahá až k 450 MHz (Mobility Radeon 9600 Pro je taktovaný nejvýše na 350 MHz). Konkrétní hodnoty u různých notebooků se však mohou lišit v závislosti na použitém čipu. Třetím hlavním rozdílem je pak technologie VPU Recover. Ta má sloužit k předcházení stavů, kdy vinou nekompatibility grafického enginu hry či videa s hardware karty dojde k "zamrznutí" počítače. VPU Recover v takovém případě nabídne uživateli skok zpět do operačního systému bez nutnosti restartu. Posléze nabídne i odeslání e-mailu s diagnostikou chyby na server firmy ATI.
Samotný čip MR9700 je výrobcům notebooků k dispozici ve třech variantách. První je holý čip bez video paměti s podporou jak 64 bitové, tak 128 bitové paměťové sběrnice. To dává výrobcům možnost variace výsledného grafického subsystému s pamětí od 32 MB (a 64 bitové sběrnice) přes 64 MB (128 bitů) po 128 MB paměti (128 bitů sběrnice). Dalšími dvěma typy jsou pak modely s integrovanou pamětí o velikosti 64 MB či 128 MB (oba se 128 bitovou sběrnicí). Podle vyjádření ATI bude většina notebooků, vybavená MR9700, osazena právě jedním z těchto dvou silnějších představitelů.
Taktování čipu | Taktování pamětí | Počet pixel-pipeline | DirectX | Max. paměti | AGP | |
nVidia GeForce FX Go5600 | 350 MHz | 350 MHz | 4 | 9 | 128 MB | 8x |
nVidia GeForce FX Go5700 | 450 MHz | 300 MHz | 4 | 9 | 128 MB | 8x |
ATI Mobility Radeon 9000 | 250 MHz | 230 MHz | 4 | 8.1 | 128 MB | 4x |
ATI Mobility Radeon 9200 | 270 MHz | 270 MHz | 4 | 8.1 | 128 MB | 8x |
ATI Mobility Radeon 9600 Pro | 300-350 MHz | od 300 MHz | 4 | 9 | 128 MB | 8x |
ATI Mobility Radeon 9700 | až 450 MHz | až 530 MHz | 4 | 9 | 128 MB | 8x |
Z testů, běžně dostupných na hardwarových a herních serverech, je zřejmé, že ač MR9700 nemůže soupeřit se špičkou stolních grafických karet typu Radeon 9800, bez větších potíží šlape na paty už Radeonu 9600XT, ze kterého vychází. Z toho plyne jasný závěr: stolní PC s grafikou starou jeden rok se nemůže příliš měřit s rychlým notebookem, vybaveným grafickým čipem jako je MR9700. Pokud se tedy porozhlížíte po přenosném počítači s nekompromisním výkonem pro náročné 3D hry, je vaše volba jasná. Ani s Mobility Radeonem 9600 či nVidií FX Go5600/5700 však nezůstanete ještě chvíli mimo hru. Stejný počet pipelines a podpora DirectX 9 zatím na notebooku bohatě stačí ke kvalitnímu hráčskému zážitku.
Související články:
ATI - grafické karty pro notebooky (5)