ATI Mobility Radeon 9700 - blíž k desktopu

9. 4. 2004 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Aleš Miklík

Prohlášení výrobce i technická specifikace nijak nezastírají, že cílem nového čipu není nic menšího než setření výkonového rozdílu mezi grafickými kartami střední třídy pro stolní počítače a notebooky. Podařil se tento smělý plán mobilnímu Radeonu 9700 splnit, nebo si na "stolní" výkon v brašně budeme muset ještě počkat?

ATI Mobility Radeon 9700 - blíž k desktopu

Je to o něco déle než rok, co kanadský výrobce ATI nasadil v grafice pro notebooky laťku pořádně vysoko se svým Mobility Radeonem 9600. Tento čip si od té doby našel pevné místo v high-end modelech přenosných počítačů s důrazem na grafický výkon. Netrvalo to tak dlouho a stejná firma počátkem tohoto roku představila jeho nástupce, Mobility Radeon 9700. Jeho osazení je už ohlášeno i u notebooků, které brzy budou dostupné v ČR.

Dnešní článek se bude poněkud lišit od těch, se kterými jste se mohli setkávat v rámci našeho nedávného seriálu o grafických kartách pro notebooky. Jelikož ještě nemáme v ruce testy výkonu notebooku s touto kartou, zaměříme se spíše na její obecnější popis s odkazem na testy třetích stran. Pro lepší přehled o možnostech dnešních karet si však v každém případě můžete projít alespoň poslední díl zmíněného seriálu, věnovaný právě grafickým čipům firmy ATI.

Jak je u mobilních derivátů (nejen) grafických čipů zvykem, vychází i Mobility Radeon 9700 (MR9700) ze svého stolního protějšku. Ani v tomto případě se však nejedná o Radeon 9700 (jádro R300), jak by název napovídal, ale o čip Radeon 9600XT. Důvodem pravidelných zpoždění v mutacích procesorů pro přenosné počítače je (kromě nedočkavějšího trhu v případě stolních variant grafických čipů) hlavně nutnost přizpůsobit "plnohodnotné" čipy pro mobilní podmínky. To znamená daleko větší cena energie přijaté a vyzářené ve formě tepla (a z toho plynoucí nižší výkon), podpůrné technologie pro správu napájení a vylepšení kvality obrazu na LCD monitorech a jiné. Nejinak je tomu i u MR9700. Dědičná linie čipu 9600XT pro něj znamená především výbavu čtyř pixel-pipeline (v podstatě renderovacích jednotek) oproti desktopovému Radeonu 9700, který jich má osm. Počet pipeline je spolu s frekvencí čipů a pamětí a šířkou paměťové sběrnice jedním z klíčových parametrů grafických karet, neboť přímo určuje jejich výkon vzhledem k použitému rozhraní DirectX. Jelikož totiž např. DirectX 9 počítá s osmi pipeline, jsou grafické čipy, které jich mají méně, ve hrách s jeho podporou vždy pomalejší, i když je třeba jejich frekvence i frekvence pamětí vyšší než u čipů s osmi pipeline. Naproti tomu v DirectX verze 7 je rozdíl mezi čtyř a osmi pipeline-kartami o dost menší. To však nic nemění na tom, že MR9700 je mezi mobilními kartami, co se týče výkonu, nekompromisním favoritem a než se svými notebookovými protihráči snese spíše srovnání s desktopovými Radeon 9600XT či nVidia 5700 Ultra.

Hlavní rozdíly oproti Mobility Radeonu 9600 jsou v zásadě tři. Je to zejména nová technologie Low-K dielectric, snižující celkovou spotřebu čipu při zachování vysokého výkonu. O tomto výrobním procesu se prozatím mnoho detailů nešíří, zajímavé jen může být, že se k jeho využití u svých procesorů chystá i Intel. Druhým rozdílem je vyšší frekvence jádra čipu, která u MR9700 podle variant sahá až k 450 MHz (Mobility Radeon 9600 Pro je taktovaný nejvýše na 350 MHz). Konkrétní hodnoty u různých notebooků se však mohou lišit v závislosti na použitém čipu. Třetím hlavním rozdílem je pak technologie VPU Recover. Ta má sloužit k předcházení stavů, kdy vinou nekompatibility grafického enginu hry či videa s hardware karty dojde k "zamrznutí" počítače. VPU Recover v takovém případě nabídne uživateli skok zpět do operačního systému bez nutnosti restartu. Posléze nabídne i odeslání e-mailu s diagnostikou chyby na server firmy ATI.

Samotný čip MR9700 je výrobcům notebooků k dispozici ve třech variantách. První je holý čip bez video paměti s podporou jak 64 bitové, tak 128 bitové paměťové sběrnice. To dává výrobcům možnost variace výsledného grafického subsystému s pamětí od 32 MB (a 64 bitové sběrnice) přes 64 MB (128 bitů) po 128 MB paměti (128 bitů sběrnice). Dalšími dvěma typy jsou pak modely s integrovanou pamětí o velikosti 64 MB či 128 MB (oba se 128 bitovou sběrnicí). Podle vyjádření ATI bude většina notebooků, vybavená MR9700, osazena právě jedním z těchto dvou silnějších představitelů.

 Taktování čipuTaktování pamětíPočet pixel-pipelineDirectXMax. pamětiAGP
nVidia GeForce FX Go5600350 MHz350 MHz49128 MB8x
nVidia GeForce FX Go5700450 MHz300 MHz49128 MB8x
ATI Mobility Radeon 9000250 MHz230 MHz48.1128 MB4x
ATI Mobility Radeon 9200270 MHz270 MHz48.1128 MB8x
ATI Mobility Radeon 9600 Pro300-350 MHzod 300 MHz49128 MB8x
ATI Mobility Radeon 9700až 450 MHzaž 530 MHz49128 MB8x

Z testů, běžně dostupných na hardwarových a herních serverech, je zřejmé, že ač MR9700 nemůže soupeřit se špičkou stolních grafických karet typu Radeon 9800, bez větších potíží šlape na paty už Radeonu 9600XT, ze kterého vychází. Z toho plyne jasný závěr: stolní PC s grafikou starou jeden rok se nemůže příliš měřit s rychlým notebookem, vybaveným grafickým čipem jako je MR9700. Pokud se tedy porozhlížíte po přenosném počítači s nekompromisním výkonem pro náročné 3D hry, je vaše volba jasná. Ani s Mobility Radeonem 9600 či nVidií FX Go5600/5700 však nezůstanete ještě chvíli mimo hru. Stejný počet pipelines a podpora DirectX 9 zatím na notebooku bohatě stačí ke kvalitnímu hráčskému zážitku.
Související články:
ATI - grafické karty pro notebooky (5)

Technologie

Diskuse