ATI Mobility Radeon 9800 - zrozen z X800
20. 8. 2004 06:00 Rubrika: Technologie Autor: Aleš Miklík
Neuplynulo ani šest měsíců od uvedení nejsilnějšího mobilního esa kanadské firmy ATI, Mobility Radeon 9700, a tento grafický specialista již představil jeho nástupce. A vše nasvědčuje tomu, že titul pro nejvýkonnější mobilní grafický čip zůstane ještě nějakou chvíli nadepsán slovy Mobility Radeon 9800.
Díky neutuchající bitvě o tržní dominanci mezi ATi a nVidií je dostupný grafický výkon pro přenosné počítače na více než slušné úrovni pro příležitostné i časté hráče (o kancelářských záměrech nemluvě). Mainstream je dostatečně pokryt DX9 čipy jako ATI Mobility Radeon 9600/9700 a nVidia GeForce FX Go 5700. Narozdíl od desktopového segmentu však špičku pro hráčské nasazení u notebooků ovládá prakticky jen ATI, neboť nabídka nVidie končí právě ve vyšším středním proudu a náskoku ATI nemůže efektivně konkurovat. Tento fakt je nyní zdůrazněn ještě víc, neboť s Mobility Radeonem 9800 si ATI od nVidie odstup v perspektivní oblasti výkonných herních notebooků ještě pojistila.
Řeč je samozřejmě o tak zvaných desktop replacement noteboocích (DTR) či "desknotech", tedy vysoce výkonných mobilních počítačích s rychlými procesory a velkými paměťmi a displeji. Tyto notebooky sice neexcelují v tradičních parametrech pro přenosné počítače, jako je nízká váha a malé tepelné vyzařování, pro určitou skupinu lidí však vysoký přenositelný výkon hraje podstatně větší roli (byť už mnohdy u těchto notebooků můžeme spíš než o přenositelnosti mluvit o "převozitelnosti"). A hardwarové požadavky her jsou čím dál nekompromisnější. I přes prohlášení výrobců přitom stále grafické čipy pro notebooky dalece zaostávají za svými stolními bratry - vždyť i doposud nejvýkonnější mobilní čip, Mobility Radeon 9700, vycházel z desktopového Radeonu 9600 XT, řazeného zde do střední výkonnostní třídy.
Naproti tomu mobilní Radeon 9800 slibuje posunout grafické možnosti notebooků o notný kus dál. Poprvé na jeho vývoji spolu s týmem pro mobilní grafiky spolupracovala divize stolních grafických čipů - "stolní odborníci" nejprve vyvinuli potřebné grafické funkce a "mobilní experti" je potom integrovali do podmínek menších rozměrů a spotřeby mobilního čipu. Ač by se ze značení dalo usuzovat, že tentokrát je jeho základem jádro desktopového Radeonu 9800, není tomu tak. Mobility Radeon 9800 vychází ze současné vlajkové lodi ATI pro stolní PCI Express grafiky, karty X800. Díky tomu má mobilní Radeon 9800 dokonce některé vlastnosti oproti stolnímu Radeonu 9800 navíc. Podstatné jsou však především základní predispozice pro herní výkon: osm renderovacích pixel-pipelines a 16 vertextových (X800 má 16 pixel-pipelines).
Z blokového schématu je kromě zvýrazněné přítomnosti osmi pixel pipes patrná také další novinka mezi mobilními grafickými čipy, a sice 256 bitové paměťové rozhraní. Důvod je prostý: pro mohutný renderovací výkon 3D jádra by zkrátka 128 bitů bylo příliš úzkých pro plynulou dodávku dat z paměti. Tento snadno přehlédnutelný detail má širší souvislosti: současný mobilní hráč totiž stále musí brát v potaz určité kompromisy. Mnoho DTR notebooků je totiž dodáváno s moderními displeji s nativním rozlišením jako 1600x1200, Dell Inspiron 9100, který nový čip od ATI obsahuje, má dokonce tuto hodnotu nastavenu na ohromujících 1920x1200. Takto vysoké rozlišení je i pro moderní grafické čipy ještě příliš vysoké na to, aby na nich dokázaly zobrazovat plynulý obraz ve hrách. I pokud totiž 3D jádro teoreticky výkon na podobné operace má, není dostatečně rychle zásobováno daty z paměti. Mobility Radeon 9800 by tedy měl jednu z těchto bolestí mobilních grafik zmírnit.
Paměti pro MR9800 mohou být typu DDR2 či GDDR3 (notebooky dostupné v současnosti jsou vybaveny "nanejvýš" video paměťmi typem DDR2). Stejně jako u X800 a MR9700 je i čip MR9800 vyroben novou technologií na 130 nanometrech, pojmenovanou low-K (stolní Radeon 9800 je přitom v tomto ohledu "méně moderní", je vyroben ještě na 150 nm). Pro připomenutí, jde o výrobní proces, jehož výsledkem jsou grafické procesory s nízkou spotřebou a vyššími rychlostmi. Výhody technologie jsou zřejmé, zvlášť pro mobilní zařízení, náročná na prostorové a chladicí kompromisy. Nízká spotřeba prodlužuje výdrž baterií, avšak patrně ještě dlouho bude nutné zvažovat dilema vysokého výkonu za cenu nižší výdrže, než je obvyklé u nenáročných grafických čipů. Spotřeba MR9800 udávaná výrobcem je o 30 až 40 procent vyšší než u MR9700. Na vině je především počet tranzistorů, 110 milionů, což při nejlepší vůli (a i nižším taktu jádra, 350 MHz oproti 445 MHz u MR9700) nemohlo vést k nižším hodnotám. Pro udržení "žíznivosti" MR9800 je proto čip vybaven osvědčenou technologií ATI Powerplay, která například vypíná ty části jádra, které právě nejsou potřeba, či upravuje takt podle zátěže.
Co se týče výkonu, pak disponuje MR9800 stejně jako jeho stolní bratr X800 výkonem v podobě 1536 shader instrukcí. To je dostatečně rozšířená půda pro nové a složitější efekty, a tím i realističtější scény ve hrách. Silný výkon shader jednotky zaručuje solidní běh DX9 her, avšak díky osmi pixel pipelines bude patrný rozdíl i u starších her, založených na DirectX systému verze sedm a osm. S frekvencí jádra 350 MHz je MR9800 schopný vykouzlit fill rate ve výšce 2,8 gigatexelů za sekundu (MR9700 končil v tomto ohledu na hranici 1,8 Gigatexels/s). Paměti jsou pak časovány na 300 MHz, což u DDR modulů znamená efektivních 600 MHz. Tyto frekvence znamenají výslednou paměťovou propustnost 19,2 GB/s, což je současná mobilní špička nejen v nabídce ATI, ale i nVidie.
Zatím jsme neměli možnost otestovat žádný notebook s tímto grafickým čipem, takže nám v tomto preview nezbude než vyjít z papírových dispozic a také benchmarků, které provedla firma ATI. Ačkoliv je samozřejmě vhodné zůstat vůči podobným výsledkům zdrženliví, po odečtení individuální míry nedůvěřivosti můžete získat alespoň základní představu o schopnostech nového čipu oproti staršímu typu.
Uvedené hodnoty ATI získalo na notebooku s procesorem Pentium 4 na 3,2 GHz, 1 GB RAM a Mobility Radeonem 9800 s 256 MB pamětí s jádrem i paměťmi taktovanými na standardních frekvencích. Uvedená sestava jistě nepatří mezi notebooky běžně užívané zdejšími mobilními hráči, avšak standard DTR si žádá své a MR9800 ani nezastírá, k jak úzké skupině uživatelů míří. Pokud však reálné výsledky budou alespoň blízké těm udávaným od ATI, bude MR9800 bezpochyby ještě dlouho bez výkonnostní konkurence. Vždyť za čísla uvedená v tabulce by se nemusel stydět stolní Radeon 9800.
Údaje ve druhém grafu předložilo ATI jako důkaz výkonnostního odstupu MR9800 od svého předchůdce, benchmark přitom běžel na stejném notebooku jako předchozí test, jen grafický čip byl několikrát vyměněn. Nárůst v desítkách procent je jistě zajímavý, uvážíme-li, že ještě donedávna byl MR9700 nejvýkonnějším grafickým čipem pro notebooky. Podstatné však bude, nakolik se budou či nebudou lišit čísla získaná nezávislými benchmarky. V tomto úkolu se rozhodně nebudeme držet stranou, takže jakmile se nám do redakce dostane první notebook s tímto čipem, podělíme se s vámi o naše zkušenosti. Prozatím to vypadá tak, že MR9800 skutečně ztenčí hranici mezi notebooky a stolními počítači zase o pořádný kus. Tím lepší zpráva pro všechny hráče, kteří se o svoji vášeň nehodlají připravit ani na cestách - a s nimi i pro nás všechny ostatní, co můžeme užívat jen o něco méně kvalitnější mobilní grafiku za příznivější ceny.
Související odkazy:
Témata: Grafické karty pro notebooky