GeForce Go 6800 - nVidia zpět ve hře
28. 1. 2005 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Lukáš Rákosník
Trvalo celý rok, než mistři grafiky ze Santa Clary uvedli nový model v segmentu mobilních high-endových grafických karet. Bude to jen marný pokus, jak dohonit ujetý vlak ve stále významnějším sektoru notebooků a šlapat tak na paty zatím dominující kanadské konkurenci ATi?
Jeden rok je v odvětví IT doba více než dlouhá a v oboru grafických karet to platí dvojnásob. Proto se během času naskýtala otázka, proč nVidia s ničím novým v této oblasti nepřichází. Možnosti byly dvě: buď firma vzdala boj na trhu notebooků a soustředila se jen na karty pro desktopy (což by vzhledem k růstu podílu notebooků na celkovém prodeji PC nebyl zrovna nejšťastnější marketingový tah), nebo pečlivě připravovala protiúder - něco s čím by nejen dorovnala výrazný náskok ATi, ale dostala se i do čela nekonečných výkonových závodů. GeForce Go 6800 je jasnou odpovědí.
Jak název karty napovídá, grafický čip vychází z desktopového čipu GeForce 6800 (jádro NV41M) vytvořeného v polovině loňského dubna. Toto zpožděné uvedení do sektoru notebooků není ničím výjimečným, protože výrobci zpravidla potřebují několik dalších měsíců k tomu, aby desktopový čip přizpůsobili mobilnímu prostředí. To obecně představuje především vyrobit prostorově úspornou variantu, která nebude moci ”topit”, doplnit technologie šetřící baterie, přizpůsobit kvalitu výstupu obrazu LCD displejům notebooků a další.
Zásadní změnou, kterou se GeForce Go 6800 liší od firemních předchůdců, je použití PCI-Express x16 sběrnice, která umožňuje dvojnásobný datový tok mezi grafickým čipem a procesorem oproti starší sběrnici AGP 8x a řadu dalších výhod. Přechod na PCI-Express sběrnici je současným trendem i v oblasti stolních počítačů, a tak by se mohlo zdát, že nasazení PCI-Express je logickým a nijak zvláštním krokem i v oblasti notebooků, ovšem nVidia dokázala tento posun vyšperkovat něčím, co jsme u notebooků dosud postrádali: přichází s vlastním rozhraním MXM (Mobile PCI Express Module), které dovoluje jednoduše měnit různé MXM moduly grafických karet v noteboocích vybavených MXM slotem (podrobnější informace v článku MXM - PCI Express grafické moduly pro notebooky). GeForce Go 6800 je zatím prvním výrobkem opatřeným touto technologií, kterou nVidia hodlá nejen nadále používat u svých nových karet, ale i dál šířit jako nový standard pro celý trh notebooků.
GeForce Go 6800 operuje na 256bitovém rozhraní, tedy dvojnásobku oproti předchozímu modelu GeForce FX Go 5700. Čipset karty disponuje luxusními 12 pixelovými pipelines a 5 vertexovými pipelines (tedy stejným počtem jako původní desktopová karta), podporuje DDR, DDR2 a GDDR3 grafické paměťové moduly. Karta se bude zatím vyskytovat ve dvou verzích: u první verze je frekvence jádra 300MHz, karta je vybavena DDR paměťovými moduly o velikosti 256MB taktovaných na 300MHz. Druhá verze počítá s taktem jádra 450MHz a vybavením GDDR3 paměťovými moduly s taktem 600MHz. Duální RAMDAC (digitálně-analogový konvertor, tzn. převodník digitálních dat z pamětí karty na analogový výstupní signál) v obou případech běží na 400MHz při nabízeném maximálním rozlišení 2048x1536 pixelů (při 85Hz). Díky těmto frekvencím dosahuje propustnost pamětí nevídaných 38,4Gbps (téměř dvojnásobek oproti ATi Mobility Radeon 9800) a fill rate až závratných 3,6 gigatexelů za sekundu. Samozřejmostí je plná podpora DirectX 9.0c včetně Shader Modelu 3.0 (ten je spíše jen výzvou do budoucna pro programátory her, než dychtivě očekávanou záležitostí současnosti).
Při pohledu na taktovací frekvence čipů karty je nasnadě otázka, jak takovéto výkony v notebooku chladit, a jak snížit jejich spotřebu na minimum. nVidia překvapivě nevsadila na úspornou výrobní technologii Low-K, ale vydala se cestou šetrnějšího zacházení s napájením karty. K tomuto účelu slouží utilita PowerMizer 5.0. Tento software spolupracuje s mechanismem detekce síťového napětí zabudovaným v kartě. Detektor rozpozná, zda je notebook připojen k síti, nebo běží na baterii a podle zjištěného stavu si pak notebook automaticky přepíná mezi módy maximálního (připojen k síti) a vyváženého (provoz na baterie) výkonu procesoru a grafického čipu. Mezi těmito módy může ručně přepínat i uživatel podle svých potřeb. PowerMizer tedy umí regulovat napětí a frekvenci grafického čipu podle potřeb spuštěných aplikací, rovnoměrně rozděluje zátěž mezi procesor a grafiku. K úspoře energie přispívá i vypínáním součástí karty, které momentálně nejsou potřeba (např. nepoužívaný TV výstup). Co se chlazení týče, je jasné, že poslední slovo bude mít výrobce konkrétního notebooku.
Utilitka PowerMizer není na poli notebooků ničím novým, je to pouze vylepšená verze softwaru od předchozí GeForce FX Go 5700, podobný software používá i konkurent ATi (nástroj PowerPlay). Co už ovšem nové je, jsou výrobcem udávané hodnoty spotřeby při běhu testovacího programu. V režimu maximálního výkonu si grafická karta říká o neuvěřitelných 30! wattů (pro srovnání např. nejnovější Pentium M (Dothan) spotřebuje 27 W) při podávaném výkonu 92fps (počet snímků zobrazených za sekundu). Vyvážený režim operuje při 24W a nabízí 55fps, což je hodnota bohatě postačující i nejnovějším hrám. V “úsporném” režimu karta vyžaduje “pouhých” 22W a nabízí 26fps, tedy téměř stejnou kvalitu jako TV vysílání (25fps v normě PAL).
nVidia přináší s kartou i další renovované technologie, jako jsou např. UltraShadow II Technology (pokročilá technologie stínování – tím chce nVidia oslovit především hráče DOOMa III), PureVideo Technology (hardwarová akcelerace MPEG2/DVD, přehrávání HD-videa), CineFX 3.0 (kvalita 3D zobrazování), oblíbená nView (připojení více monitorů k notebooku) a jiné.
Pojďme se tedy konečně podívat, co dokáže GeForce Go 6800 se všemi svými vymoženostmi v reálu. Měli jsme možnost otestovat tento grafický zázrak i v naší redakci. Karta testovaná v notebooku UMAX VisionBook 9000WSX osazeném procesorem Intel Pentium 4 (3,6 Ghz) a 1GB RAM dosáhla výsledků vskutku excelentních, ze všech našich dosavadních měření absolutně nejlepších:
3D mark 2001: 16580
(oproti 12499 - dosud nejlepší výsledek námi testovaného notebooku Toshiba Qosmio G10 s GeForce FX Go5700, 128 MB - Pentium M 755 (Dothan) 2.0 GHz)
3D mark 2003: 7234
(3108 - Acer Ferrari 3200 s ATi Mobility Radeon 9700, 128MB - M Athlon 64 2800+ 1.8 GHz)
3D mark 2005: 2786
Jak je vidět, přítomnost PCI-E sběrnice, 256MB RAM, 12 pixel pipelines a dalších vylepšení vykonaly své. Nezbývá než konstatovat, že nVidia GeForce Go 6800 je špičkou v segmentu grafických karet pro notebooky a zároveň i plnocennou konkurencí mainstreamovým desktopovým grafikám typu GeForce 6600GT, jak vyplývá z výsledků řady testů na herních a jiných serverech. Co se srovnání s konkurencí týče, karty ATi Mobility Radeon 9700, 9800, X600 i X700 hravě strčí do kapsy. Obávat se může jedině avizované přímé odpovědi v podobě Mobility Radeon X800.
NVIDIA tak vrátila ATi úder v oblasti výkonu grafických karet. Otázkou zůstává, zda Go 6800 bude mít i marketingový úspěch na trhu. V tomto ohledu je její ojedinělý výkon zároveň slabinou, protože je stejně jako ostatní špičkové high-endové karty zaměřena na úzký okruh spotřebitelů. Propast mezi GeForce Go 6200 a Go 6800 hodlá NVIDIA vyplnit modelem Go 6600, který by se měl stát přímým konkurentem ATi X700.
Už z hodnot spotřeby je zřejmé, do jakých typů notebooků karta míří. S přehledem zvládne kancelářské aplikace a přehrávání videa, ale jejím hlavním cílem je přinést skvělý zážitek z hraní nejnovějších graficky náročných her. Asi marně ji budeme hledat v ultralehkých noteboocích s důrazem na výdrž baterií, ale naopak bude prosazována v kategorii DTR notebooků, které nabídnou dostatečně velký a kvalitní displej, a u kterých se počítá s nároky na spotřebu. Pochopitelně těžko se dočkáme situace, kdy v noteboocích budou výkonnější karty než ve stolních PC, ale o notebooku vybaveném GeForce Go 6800 lze s klidem prohlásit, že může plně nahradit leckterý stolní počítač.