ATI Mobility Radeon X1800 - chladný výkon z Kanady

26. 4. 2006 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Dnes se podíváme na zoubek špičce nabídky mobilní grafiky od společnosti ATI. Mobility Radeon X1800XT je velice výkonnou kartou nabitou technologiemi od PS 3.0 až po multimediální AVIVO. A i když jsou výkony současných mobilních grafických hi-endů velmi vyrovnané, je na straně ATI ještě významný triumf v podobě spotřeby energie.

ATI Mobility Radeon X1800 - chladný výkon z Kanady

Základem celé karty je čip R520. Současné „želízko v ohni“ je vyrobeno 90nm procesem, což je prvním místem, kde srovnatelnou kartu, GeForce Go 7800 poráží. Čip celkem obsahuje 312 milionů transistorů, což je oproti mainstreamové ATI MR X1600 téměř dvakrát více. Jak díky titěrnému výrobnímu procesu, tak i díky vnitřní architektuře by se celkové tepelné vyzařování mělo blížit 25 W u prosté verze a 35 W u verze XT. To jsou na vysoce výkonné grafické karty více než přijatelné hodnoty (zejména při porovnání s 65 W u GeForce Go 7800 GTX).

Jak bylo právě naznačeno, ATI vyrábí MR X1800 ve dvou variantách, slabší bez přívlastku a silnější XT. Pojďme se podívat na jejich parametry. Čipy nativně podporují PCI-Express x 16 sběrnici. Paměťové rozhraní má šířku 256 bitů a osm kanálů. Paměti mohou být obvyklých typů až do GDDR3, které také jsou u této highendové grafiky používány nejčastěji. Taktovány mohou být až na 500 MHz (1000 MHz efektivně) u "obyčejné" a 650 MHz (1300 MHz efektivně) u XT varianty, kapacita je navržena na 512 MB, oba údaje se však mohou lišit dle konkrétního výrobce. Vnitřní sběrnice je mnohem zajímavější – nejen že je použitý patent ATI, kruhová sběrnice, ale je zdvojená, takže má vlastně šířku 2 x 256 bitů. Data po ní proudí z řadiče „nejkratší“ cestou k volnému paměťovému modulu.


Schema kruhové sběrnice.

Kromě frekvencí paměti se obě verze liší několika dalšími základními údaji. Prvním jsou frekvence jader, která jsou u XT taktována na 550 MHz, „běžná varianta na 450 MHz. Dalším důležitým údajem jsou shader jednotky. „XTčko“ má 16 pixel pipelines a 8 vertex pipelines, slabší verze disponuje 12 pixel pipelines, vertex pipelines má také 8. Fillrate je u XT 8,8GPixel/s a u standardní verze 5,4GPixel/s. V architektuře jádra se ATI chlubí technologií schopnou rozdělit delší výpočetní operace pro pipelines na mnohem kratší, takže je možno lépe jednotlivé pipelines vytěžovat – vláken dokáže zpracovávat až 128.

ATI Mobility Radeon X 1800 v obou verzích plně podporuje DirectX 9.0c, tedy Shader modely 3.0. Zajištěna je i kompatibilita s OpenGL 2.0. Problémem není ani několikanásobné anisotropické filtrování a anti-aliasing (vyhlazování hran a zaostřování textur). Pro snadné konfigurování a správu jsou pochopitelně k dispozici ovladače z rodiny Catalystů. Přestože ATI nemá jednotlivé způsoby práce tak hezky řazeny do jednotlivých technologií (Intellisample ap.), i u ní se setkáte se vším potřebným: bezztrátovou Z-kompresí, 3Dc+ kompresí i podporou HDR renderování.


Výkony vybraných grafických karet v 3D Mark 05. Zdroj: notebookcheck.com

Výkon Mobility Radeonu X1800XT je podle prvních testů opravdu výkonnou grafikou, přesně podle očekávání. Proti konkurenci mu významně nahrává i jeho spotřeba.

Hlavním marketingovým tahákem ATI je ale AVIVO – technologie práce s videem. Nejdůležitější je hardwarová akcelerace komprese i dekomprese z a do formátů jako MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1 a H.264, HDR tone mapping, podpora DVI, HDTV výstupu nebo TV dekodér. O konečné vykreslování se starají duální 400MHz RAMDACy.

Nakonec ještě zmíním technologii PowerPlay 6.0, která mimo jiné dynamicky mění napětí procesoru, jeho vnitřní frekvenci nebo vypíná zrovna nepoužívané části grafické karty. Navíc dokáže během provozu měnit počet používaných PCI-Express linek.

ATI Mobility Radeon X1800XT je tedy grafickou kartou, která krom špičkového výkonu nabízí i velmi rozumnou spotřebu. Díky tomu je její použití možné nejen u ohromných DTR notebooků s masivním chlazením, jak je tomu u konkrence. Škoda jen jejího doposud nepříliš širokého rozšíření - zatím jí nabízí pouze firma Eurocom.

Technologie

Diskuse