nVidia GeForce Go 7300 a 7400 - inovovaný low-end
8. 3. 2006 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Kalifornská společnost nVidia postupně zaplnila všechny klasické segmenty trhu s mobilními grafickými kartami svými výrobky nové řady Go7x00. My si postupně představíme všechny zástupce této řady. Začneme low-endovou dvojicí nVidia GeForce Go 7300 a 7400, které budeme potkávat nejčastěji. Podíváme se na jejich technologie a výkon ve srovnání se současnými konkurenty.
Předně si musíme říct, že nVidia zvolila velmi příjemnou strategii a všechny své karty vybavila téměř shodnou technologickou výbavou, takže i v low-endu najdeme spoustu užitečných a skoro „luxusních“ možností. Hlavní rozdíly jednotlivých karet leží v jejich “hrubé“ síle - tedy především počtu pixel a vertex pipelines, frekvencí jádra a pamětí nebo šířky jejich sběrnice. Nalezneme zde však i detaily, které low-endu úmyslně schází.
Použité technologie jsou podobné řadě Go 6x00, jelikož současná řada je její evolucí. Samozřejmostí je hardwarová podpora DirectX 9.0c, takže se můžeme setkat s plnou podporou Vertex i Pixel Shader nejnovější verze 3.0. Tyto Shadery slouží především pro co nejdetailnější vykreslování zvláštních efektů ve 3D prostředí, například pro průhlednou vodu nebo efekty závislé na HDR renderingu. Ten je podporován také, ve 3D prostředí vám zvýší jas a světelné efekty jako například odrazy slunce od nasvícených předmětů. Všechny tyto schopnosti shrnuje nVidie pod název CineFX, jde už o 4. generaci této technologie. UltraShadow II technologie pak pomáhá s výpočtem stínů. Za zmínku také stojí podpora OpenGL 2.0.
Další možnosti přináší technologie Intellisample 4.0, která se stará o co nejkvalitnější zobrazování renderovaných prostor a textur, takže nabízí antialiasing (vyhlazování hran) a anisotropické filtrování (zaostřování textur v hloubi scény) a práce s kompresí textur, například s bezztrátovou Z-kompresí, která dokáže práci s texturami značně urychlit. Zde nutno podotknout, že právě low-endové modely mají Z-kompresi deaktivovanou, takže na výkonu ztrácí. GeForce 7600 i 7800 ve všech variantách jí ovšem disponují.
Všechny zmíněné technologie (CineFX, UltraShadow II a Intellisample 4.0) najdou uplatnění nejen v novějších 3D hrách a některých profesionálních programech, ale dnes už bych se jich nevzdával ani v pozici nenáročného uživatele, a to kvůli pomalu se blížícímu datu vydání Windows Vista. Základní interface tohoto systému také bude v plném 3D zobrazení (a zde je třeba trošku zaláteřit nad dnešními integrovanými řešeními, zejména od Intelu, které pro Vistu příliš vhodné nebudou).
Zejména pro majitele thin-and-light notebooků je jednou ze základních otázek při pořizování přístroje jeho výdrž na baterie, přičemž často trvají i na co největším výkonu. Jim vychází nVidia vstříc technologií PowerMizer6.0, což je prostě powermanager. Přepíná mezi 16 a 1 PCI-Express linkou, snižuje pracovní napětí a pracovní frekvenci čipu, takže i při podstatně vyšším výkonu dedikované karty se můžete blížit spotřebě integrovaného řešení.
Poslední společnou technologií je už z šestkové řady známé PureVideo. To se stará o vše kolem přehrávání či kódování videa. K dispozici máte hardwarovou akceleraci formátu MPEG-2, WMV, VC-1 i kontroverzního H.265. Patří sem i podpora HDTV až do rozlišení 1920x1080, to vše běžící bez vytížení CPU notebooku.
Po představení základních společných dovedností se můžeme věnovat přímo oběma low-endovým kartám. Obě mají mnoho společného, liší se především frekvencí grafického jádra a pamětí (proto je popisujeme společně). Ale popořadě:
nVidia GeForce Go 7300 i 7400 jsou PCI-Express karty vyráběné ve formátu MXM modulů. Samotné grafické čipy jsou vyrobeny 90nm technologií, která umožňuje práci při nižších napětích a s menším proudem, což vede k celkovým úsporám jak na spotřebě, tak především na provozní teplotě. Kromě toho umožňují vměstnat větší množství transistorů na menší plochu. Obě karty jich mají 112 milionů. Jádro 7300 je taktováno na 350 MHz, poněkud silnější je 7400, která tiká na 450MHz (oba údaje jsou doporučené výrobcem čipů, ovšem výrobce notebooků je může dále měnit). Jde totožné čipy, pouze při vnitřní selekci vybere nVidia ty kvalitnější, které snesou při stanovené teplotě větší zatížení, a nataktuje je o něco výše. O 3D výpočty se v obou kartách starají 4 pixel a 3 vertex pipelines.
Smutnější je situace u pamětí. Obě karty disponují minimálním množstvím vlastní videopaměti, nutným pro vlastní výpočty. Další paměť, především pro textury, sdílí se systémovou paměť díky technologii TurboCache, která využívá obrovskou propustnost PCI-Express sběrnice. V notebooku Asus A6VM, který už prošel naším testem, je to 64MB, zbytek do maximální výše 256MB sdílí. Velikost vlastních pamětí i jejich typ se opět mohou lišit podle výrobce, podporovány jsou typy GDDR1, DDR2 a GDDR3. Největším problémem, který výkon karty velice sráží, je příliš úzká paměťová sběrnice, která má jen 64 bitů. Paměti přitom běží na velmi vysokých frekvencích: 900MHz u Go 7400 a 700MHz u slabší Go 7300. Celková paměťová propustnost u Go 7300 činí 5,6 GB/s, u Go 7400 7,2 GB/s. Fillrate je 1,8, resp. 1,4Gigapixelu.
Rozlišení můžete nastavit až do velikosti 2048 x 1536 bodu při obnovovací frekvenci 85Hz, k tomuto slouží rychlé RAMDACy taktované na 400MHz. Podporovány jsou všechny obvyklé porty včetně kompozitního S-Video portu, DVI a HDMI portu nebo integrovaného TV výstupu.
Nejzajímavější nakonec. První námi testovaný notebook s nVidia GeForce Go 7300, Asus A6VM, dosáhl v testu 3D Mark 2001 na 12398 bodů, v 03 na 3846 bodů a v 3D Mark 05 potom uhrál tento čip 1640 bodů. Tímto skóre překonal i notebooky s postarším mainstreamovým ATI Mobility Radeon X600! Další přehled sestavený na základě testů srovnatelných sestav si můžete prohlédnout na následujícím grafu:
Porovnání vybraných grafických karet podle testů našeho serveru.
Od nVidie jsme se sice nedočkali nijak revolučního řešení, ale do low-endu nám opět přinesla nárůst výkonu (o cca 50% !) a řadu zajímavých technologií. V nových noteboocích by ale zejména Go 7400 je velmi zajímavou alternativou k integrovaným řešením.