Intel GMA X3100 - první reálný test v ČR

30. 5. 2007 07:01    Rubrika: Technologie    Autor: Jiří Zima

O čipových sadách, které přišly s platformou Santa Rosa, i o platformě samotné bylo už snad řečeno úplně všechno. Zvláštní ale je, že o integrované grafice GMA X3100 se nikde moc nepíše a ani Intel se o ní moc nezmiňuje. Podívali jsme se jí tedy na zoubek, co zajímavého přináší a co naopak zůstalo při starém.

Intel GMA X3100 - první reálný test v ČR

Na začátku článku se zkusíme ohlédnout, jak to vlastně všechno začalo. První grafický 3D akcelerátor od Intelu pro běžné použití v PC byl Intel i740. Ten nebyl určen pro notebooky a nebyla to dokonce ani čistě sdílená karta. Byl vytvořen k prosazení a ukázce využití dnes již zastaralejšího slotu AGP (byla dělaná tak, že sice měla vlastní paměť, ale většinu se snažila tahat přes AGP ze systémové paměti), když Intel přišel s procesory Pentium II. Grafika nakonec nějaký extrémní úspěch neslavila, vyšla po té ještě její upravená lehce inovovaná verze a tím Intel ukončil svou éru (přídavných) grafických karet do PC.

První sdílená GPU

Všechno tím ale neskončilo. Výše popsané grafické karty se totiž staly základem pro integrovaná grafická jádra v dalších Intelovských čipových sadách. První takovou byla i810 (založená čistě na i740), která začala využívat sdílení systémové paměti tak, jak to známe dnes. Vlastní paměť byla jen velikosti 1 MB a sloužila pro základní video módy při startu systému. Obstarání zbylé paměti bylo úkolem DVMT (Dynamic Video Memory Technology), které je schopno ji dynamicky přidělovat grafické kartě podle potřeby (do nějakého určitého omezení daného čipem, u i810 to bylo 10 MB).

Intel s každou čipovou sadou vylepšoval existující jádro (a zbavil se i posledních zbytků vlastní paměti), až postupně vznikly později velmi hojně používané Intel Extreme Graphics a Intel Extreme Graphics 2 (první Centrino). Intel bral vždy sdílenou grafiku jen jako nezbytnou nutnost. Tomu odpovídala jak výbava, tak i výkon. První čipy nebyly v některých případech vhodné ani na přehrávání DVD. Technologicky už byl ale čip tak nedostačující, že Intel musel přijít konečně s něčím úplně novým. Konkurence v podobě ATI přišla s Radeonem 9x00 IGP, který byl výkonem mnohem dál a navíc podporoval i základní shadery (SM 1.4).

Výrazný pokrok s GMA

Odpověď přišla v podobně úplně nového čipu GMA900 (aneb Intel Graphics Media Accelerator – došlo tedy k oproštění od slova „Extreme“, které vzhledem k výkonu minulých čipů působilo spíše jako dobrá ironie). GMA900 přinesl konečně lepší podporu pro 3D (Shader Model 2.0) i pro video (kompletní akcelerace MPEG2). Výrazným limitem se tak stala absence T&L jednotky, která degradovala v některých hrách výkon velmi hluboko za konkurenci, a implementace SM 2.0 na mnohem nižší úrovni, než měla NVIDIA a ATI (mnoho her je optimalizováno na karty těchto výrobců, takže kompatibilitu si ostatní výrobci mohou zajistit jedině tím, že nabídnou stejně nebo víc). No co, herní karta z toho být stejně neměla a v tom ostatním jsme se posunuli o velký kus kupředu.

Funkce GMA900 se staly minimem pro vyráběné notebooky a některé společnosti, které se nebyly schopny rychle adaptovat a přinést dostatečně výkonná řešení, tak odpadly do ústraní (VIA/S3 a SiS). Další verze nazvaná GMA950 tak nepřinesla příliš mnoho nového. Výraznějších změn doznaly především shadery, které se zoptimalizovaly (původní GMA900 na ně velmi trpěla – technologicky je sice uměla, ale nebyly reálně příliš využitelné), a podpora videa, která byla výrazně rozšířena. T&L jednotka však stále chyběla, takže problémy s hrami byly více méně pořád stejné.

GMA X3100

Ačkoli většinou se Intel velmi chlubí při ohlašování nových grafik, tentokrát byl rozruch kolem GMA X3100 minimální. V podstatě kromě několika informací o lepší podpoře videa se o ní mlčelo. Po ohromném fiasku se stolní GMA X3000 asi nikdo nic převratného neočekával. Stolní X3100 už tu je delší dobu a ještě stále není možné díky ovladačům využít její maximální potenciál. I když by do ní měla být přidaná T&L jednotka, tak je v současné době nemožné ji využít. Stejně tak blbne i Vertex Shader 3.0, výkon jako takový se pohybuje někde kolem GMA950 (na to, co všechno bylo slibováno za inovace, se jedná o jasný propadák). Možná, že Intel nechtěl opakovat stejnou chybu, a tak radši mlčel. Podívejme se tedy, co nám GMA X3100 přinesla konkrétně nového a jak si vede ve výkonnostních testech.

Technické parametry

GMA X3100 vychází základem z GMA950. Ohledně 3D přibyla podpora Shader Modelu 3.0 (Pixel Shader hardwarově, Vertex Shader softwarově). Využitelnost nových instrukcí Pixel Shader 3.0 je značně diskutabilní, protože hry, které ho dokáží využít, už na GMA není šance rozběhat. Na druhou stranu hry, které měly problém s nedostatečnou implementací PS 2.0 u předchozích GMA, by už teď mohly konečně šlapat bez problému. Díky zvýšené frekvenci čipu na 500 MHz (při 1,05 V) a dvojnásobnému počtu pixel procesorů by mohla karta zvládat i rychlejší zpracování pixelů. Ohledně vertexů se ale nic moc nezměnilo. Jak jsem psal, tak Vertex Shader je softwarový. Bystřejší jedinci tak mohou vydedukovat, že jsme se v mobilní verzi ani tentokrát nedočkaly T&L jednotky. Výkon v mnoha hrách tak bude i nadále omezený. Mohla by být zajímavá úvaha nad tím, jestli se nemělo zůstat radši jen u podpory SM 2.0 (i když vychytanější) a ušetřené tranzistory raději dát do T&L. Je možné, že využitelnost ve hrách by tím stoupla a k ničemu jinému oboje není. Intel si radši implementoval T&L jednotku do procesoru v podobě SSE3. Bohužel tento způsob se neukázal úplně stoprocentní a když u stolní verze už od toho mechanismu ustoupil, tak to asi ví taky. Shrnuto a podtrženo, v oblasti 3D sice změny jsou, ale nejsou pro koncového uživatele nějak extra významné. Jedná se stále o DirectX 9 kompatibilní čip s podporou OpenGL 1.5.

Po stránce videa jsme se dočkali větších změn. Ty jsou celkem pochopitelné, protože Intel se svými grafikami přeorientoval ze „zobrazovadel“ pro práci v Office na multimediální grafiky do strojů, kde se ale klade i důraz na spotřebu. Intel výrazně vylepšil svou Clear Video Technology. Adaptivní de-interlacing dokáže generovat lepší obraz z prokládaných videí (tak jsou dnes uložena například všechna DVD). V kombinaci s další technologií zůstává obraz detailnější a bez artefaktů i při rychlejším pohybu obrazu. Hardwarová podpora je pro MPEG2 a WMV9 video formáty.

voda
Rozdíl v kvalitě videa podle HQV benchmarku.

Aby šlo opravdu o HD grafickou kartu, tak je v TV výstupu integrovaná podpora nově pro komponentní HDTV analogový výstup s plným HD rozlišením 1080p. 2 SDVO výstupy sloužící k implementaci libovolného dalšího výstupu pomocí dalších obvodů dostaly podporu HDCP ochrany, která bude za chvíli nezbytná k přehrávání chráněného HDTV obsahu. Lze tedy přes ně implementovat dual-link DVI nebo HDMI výstup. Samotný LVDS transmitér, který zajišťuje přenos obrazu do LCD panelu notebooku, je taktéž dual-link, takže na něj můžete připojit panel s rozlišením až 2048x1536.

Výkonové testy

Do redakce se nám dostal nový 12" notebook Acer TravelMate 6292 s Core2Duo T7100 a 2 GB RAM a byl jako první notebook v redakci vybaven touto grafickou kartou, takže jsme na něm provedli základní výkonové testy, abychom konečně zjistili, jak si povede nový čip proti svým předchůdcům.

Testy 3D Mark

  • 3DMark 2001: 5737
  • 3DMark 03: 1431
  • 3DMark 05: 812
  • 3DMark 06: 473

Z výsledků lze vyčíst, že výkon zůstal v podstatě stejný jako u GMA950. Vyšší hodnoty v novějších 3D Marcích jsou dány částečně i možností spustit více testů díky podpoře Shader Modelu 3.0. Hodnoty jsou tedy spíš zklamáním.

Závěr

Nová GMA X3100 tedy není žádnou revolucí (ostatně jako celá platforma Santa Rosa), ale jen jakýmsi přizpůsobením aktuální době. 3D výkon pro nejednoho bude určitě velikým zklamáním. Na druhou stranu se nejedná o herní grafiku a spotřeba se nijak nenavýšila. Určitě potěší lepší podpora pro video a časem by se mohla hodit integrovaná podpora pro HDCP. Už je pomalu nejvyšší čas, aby se notebooky přiblížily spotřební elektronice a začaly se masově osazovat HDMI výstupy. Tady se pak užijí inovace, které GMA X3100 přináší.


| Diskuse | Technologie