AMD Radeon HD 6000M - revoluce pouze ve značce
1. 12. 2010 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Stalo se zvykem, že u grafických karet se výrazně inovovalo ob generaci, zatímco každá druhá generace přinášela spíše dopracování, optimalizace, nové softwarové technologie a pouze mírný nárůst výkonu. Jak vypadá první řada mobilních grafických karet uvedených pod novou firemní hlavičkou?
Na webu AMD, které je už nějakou dobu majoritním vlastníkem značky ATI, se objevily nové grafické karty. A nejen na webu, ony jsou už i v prvních počítačích od Aceru či Asusu. Co si budeme povídat, jedná se o takzvanou „druhou generaci“, tedy grafické karty, jejichž jádra nejsou nijak nová, jen optimalizovaná. Co všechno se ale změnilo k lepšímu, nebo alespoň k jinému?
Nejvýraznější změno, snad mi to inženýři od AMD i bývalého ATI prominou, je určitě změna značky. I když při nákupu ATI nový vlastník sliboval zachování značky alespoň nějakou dobu, ATI je odzvoněno, zbyl po ní jen název Radeon pro grafické karty, který si AMD ponechalo. Není divu, obě firmy mají třípísmennou zkratku začínající na „A“, přeznačkování tedy nebylo zvlášť těžké. Ostatně poohlédnete-li se po webu, jistě na vás ještě sem tam vyskočí karty ATI Radeon 6000, byť jde jen o nepozornost autorů.
V současnosti nabízí AMD pětici grafických karet ve třech kategoriích. První je integrovaná AMD 6310, která vychází ze starší karty Mobility Radeon 4330. Obsahuje 80 streamovacích procesorů, má o 50 MHz zvýšenou frekvenci jádra na celkových 500 MHz a byla přidána podpora DirectX 11. Došlo také k miniaturizaci, což je hlavní benefit, nově je karta vyráběna namísto 50nm procesem 40nm procesem, tak jako všechny karty řady Mobility Radeon 5000 a také tedy Radeon 6000M. Naopak oproti předchůdkyni byla odebrána dedikovaná paměť a jádro jí nadále musí sdílet se systémem.
V low-level dedikovaných kartách máme dva zástupce lišící se pouze výkonem – Radeony 6350M a 6370M. Jsou založeny na čipech předchozí generace (MR HD 5430 a 5450) a u nich naopak došlo ke snížení frekvence o 50 MHz na nových 500 a 750 MHz. Stejný zůstal i počet streamovacích procesorů, u AMD stejně jako dříve u ATI patří ke dnu nabídky procesorů 80. Výkonově by určitě dolů jít neměly, sází se tedy především na softwarové optimalizace a vylepšení ovladačů. Zajímavou výhodou by mohlo být vzhledem k nižším frekvencím jádra i nižší vyzářené teplo, takže karty budou mít vyšší životnost, budou spolehlivější (a nebo se bude moc více šidit výstupní kvalita) a především uchladitelnější, a tak vhodnější i pro menší a mobilnější notebooky.
Ve střední třídě budou o své místo na slunci bojovat Radeony 6550M a 6570M. I tyto produkty jako by z oka vypadly některým starým známým, kdo tipne na Mobility Radeon 5650, bude blízko pravdy. Na rozdíl od předchůdců přibyla podpora pro GDDR5 paměti, jejich osazení ovšem závisí na výrobci notebooku, nikoli na AMD. Bez nich by karty nic moc zajímavého nenabídly, snad jen fakt, že díky dotažení výroby jsou dnes továrně všechny čipy taktované na 650 MHz (u obou modelů), což dříve byla pouze nejvyšší doporučovaná hodnota. Odvážnější výrobce notebooků by tak mohl při dobrém návrhu chlazení vyždímat ještě nějaký výkon z rozumného overclockingu (přetaktování). Ostatní specifikace, ostatně jako téměř všechno u řady AMD Radeon 6000, zůstávají stejné, tedy 400 streamovacích jednotek nebo 40nm výrobní proces.
Nyní tedy přišel čas shrnout nejnovější technologie, které udělaly ze starších jader novou modelovou řadu. První zmíněnou bude:
AMD Eyefinity – vyskytovala se už u MR 5000 řady, zde ovšem došla řady vylepšení. Slouží k propočítávání a rozdělení obrazu při zobrazení na více monitorech, obraz rozvádí pomocí DispleyPortů. Dokáže obhospodařit až 6 monitorů, ovšem jejich připojení k notebookům, které zhusta DispleyPort vůbec nemají, asi nebude nejjednodušší.
AMD EyeSpeed – nová technologie pro výpočet a akceleraci videa, doopravdová novinka pro 6000 řadu. Je to především podpůrná technologie pro:
UVD 2.2 – optimalizovaný Univerzální Video Dekodér (zkratka hezky funguje v angličtině i češtině). Jeho funkcí je zajistit dekodování multimediálních kodeků H264, VC-1 nebo MPEG-2 pomocí grafické karty s minimálním zatížením procesoru.
AMD HD3D – softwarová technologie pro opravdové 3D zobrazení, umí zpracovávat hry, HD filmy či fotografie a v Radeonech 6800 se plánuje i podpora 3D pro Blu-ray. Dosud představené karty ovšem tuto vlastnost postrádají, snad kvůli nedostatečnému výkonu.
Ostatní technologie také prošly vetší či menší úpravou, v generálu však tolik novinek nepřináší. Podpora DirectX 11 tu je už přes rok, jediným vylepšením v této oblasti je povýšení integrované grafiky také až na tuto úroveň. AMD PowerPlay samozřejmě pomáhá šetřit proud, a tedy i výkon a také naší přírodu, opět již po řadu let.
Od AMD Radeonů 6000 nemůžeme čekat mnoho nového, jde o takovou optimalizační mezigeneraci. Přesto přinesla několik novinek a řadu drobných vylepšení, takže pokud se budou ceny za hrubý výkon držet na úrovni předchozí generace, jde jistě o zajímavé řešení. Přesto mám vtíravý pocit, že největší změnou byla změna značky na AMD, které nechtělo riskovat svou (už tak pošramocenou) pověst výrobce CPU, proto vsadilo na vyzkoušené technologie s trochou marketingu.