Microsoft Surface: revoluce v dotykovém ovládání

10. 3. 2010 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Bořek Kuzník

Společnost Microsoft před nějakým časem uvedla zařízení, které využívá nový koncept dotykového ovládání. Nese název Surface a dokáže komunikovat automaticky s mnoha dalšími zařízeními. První modely jsou zaměřeny především pro průmyslové využití, ovšem Microsoft vydal prohlášení, že již vyvíjí i mobilní verzi. Vzhledem k tomu, že se Microsoft Surface začíná poměrně rozšiřovat, lze předpokládat, že se s ním brzy setkáme.

Microsoft Surface: revoluce v dotykovém ovládání

Na úvod by neškodilo si ujasnit, o co se vlastně jedná. Microsoft Surface je v pravém slova smyslu obyčejný počítač, jenž je schován v konferenčním stolku se zobrazovací deskou, která je využitá jako monitor s dotykovým ovládáním. Zajímavé na tom je to, že si k tomuto stolku může sednout více uživatelů a v reálném čase mohou všichni pracovat současně.

Prvně představené zařízení má tyto parametry:

Rozměry a hmotnost: 108 x 69 x 54cm a 90kg
Procesor: Intel Core 2 Duo 2,13 GHz
Displaj/projektor: 30“ XGA (1024x768) DLP
Grafika: ATI X1650 256 MB vlastní paměti
RAM: 2 GB DDR2
HDD: 250 GB SATA
Komunikace: ethernet, Bluetoth 2.0, USB, Wi-Fi (802.11b/g)
Příkon: 650 W

Jak vidíme ze specifikace, tak se jedná o úplně normální počítač, který není ničím výjimečný. Dokonce pokud neběží speciální rozhraní, tak lze vidět, že vše pracuje na operačním systému Windows Vista. Jak jsem již výše zmínil, revoluční je zde dotykové ovládání, které je postaveno na jiném principu než dnešní kapacitní a odporové displeje. Tyto displeje reagují na skutečny dotyk prstů s deskou, a tím pádem je detekce současných doteků omezená. U tohoto zařízení je deska stolu snímaná ze spodní strany několika infračervenými kamerami. Obraz z těchto kamer je v reálném čase analyzován a ihned jsou rozpoznány dotykové body.

(1):obrazovka
(2):systém infračervených kamer
(3):PC
(4):projektor

Díky tomuto způsobu je snímací technologie Microsoft Surface schopna rozpoznat a sledovat až několik desítek dotykových bodů. Pro srovnání se můžeme podívat na iPhone, jenž bývá hodnocen jako přístroj s nejlepším dotykovým ovládáním. Ten je vybaven pouhými dvěma body, což samozřejmě pro práci jednoho uživatele na tak malém přístroji postačuje. U Microsoft Surface by toto bylo nemyslitelné.

Detekce dotykových bodů probíhá tak, že při každém vzniku takového bodu je mu přiřazena počáteční souřadnice a identifikátor (ID), jenž zůstává s dotykovým bodem. Jakmile bod zanikne (zvednutí prstu), zanikne i ID. Po opětovném přiložení prstu je vybaveno nové ID s novými souřadnicemi.

Ovšem ne jen dotyk prstem je schopno toto zařízení rozpoznat. Surface umí i matrixové kódy v 1 bitovém a 128 bitovém formátu. Tyto kódy slouží jako jednoznačné identifikátory, takže pokud jsou nalepeny kupříkladu na mobilním telefonu, Surface okamžitě po položení telefonu na stůl tento mobil rozpozná a připojí jej.

Vytvořit interaktivní stůl napadlo společnost Microsoft již v roce 2001. V roce 2003 byl nápad představen Billu Gatesovi, kterému se nápad velice líbil a byl z něj tak uchvácen, že se brzy začal tvořit první prototyp s názvem T1, jehož základem byl stůl IKEA, na kterém byl položen list papíru. Takto jednoduše byl zkompletován první návrh systému. Zbývalo dořešit ovládání. Toto bylo vymyšleno na základě pěti dobře rozmístěných infračervených kamer. Toto zařízení ovšem bylo potřeba při každém přesunu znovu nakalibrovat.

Dnešní Surface již těmito neduhy netrpí, takže je možné ho jakkoliv přemísťovat, navíc od prototypu do dnešní podoby byl kompletně přepsán celý zdrojový kód programu, na němž Surface pracuje, a dnes je již hotovým zařízením určeným pro koncové zákazníky.

A jaké má Surface reálné využití? Systém je schopný pracovat s jakoukoliv aplikací, která bude připravena pro pouze dotykové ovládání. Může dokonce pracovat i s připojenou klávesnicí a myší, ovšem pro tento způsob ovládání nebyl navržen, jedná se spíše o nouzové řešení.

V tuto chvíli je připraveno mnoho her, jež demonstrují využití dotykové plochy, ovšem našlo se již i pár zajímavých prográmků, které ukazují možný potenciál. Například takové malování, kde si uživatel vybere barvu a může s ní malovat i přes to, že si například kolega vybere po něm barvu jinou a začne s ní kreslit jiný objekt. Barva zůstane aktivní až do zvednutí prstu z plochy díky výše zmíněnému přidělování ID. Tady si hned představím aplikace zaměřené například na konstruování, jak by usnadnilo vzájemné konzultace při prezentaci nějakého řešení či návrhu. Váš kolega by pouze sáhl na stůl a svůj nápad ihned zakomponoval.

Nebo bych ještě zmínil aplikaci, která simuluje lékařské prostředí a zobrazuje detailně vnitřek lidského těla. U tohoto by bylo možno provést přípravu operace velice názorně s celým týmem doktorů a personálu účastnícího se zákroku ještě před vstupem na sál.

Tím vším to samozřejmě nekončí, představme si, jaký významný převrat by tento produkt způsobil v zábavním průmyslu, konkrétně u strategických, sportovních a jiných her.

Nesmíme zapomenout ani na výbornou synchronizaci s mobilními telefony, hudebními přehrávači a digitálními fotoaparáty. Pokud bude přístroj vybaven kompatibilním matrix tagem, tak stačí zařízení pouze položit na stůl a okamžitě dojde k automatickému spojení.

Další možnosti využití Microsoft Surface uvidíme teprve časem. Jedná se totiž o plnohodnotný počítač, pouze s novým ovládáním (bez klávesnice a myši), pro nějž je navíc již připraveno programovací prostředí tak, že programátor je osvobozen od implementace dotykového ovládání.

Co nás ale v poslední době zajímá asi nejvíce, je fakt, že Microsoft vypustil informace o přípravě mobilní verze. Zatím bohužel nejsou žádné bližší informace, ale podle prvních náznaků se bude jednat nejen o notebooky, ale tento koncept ovládání by se měl dostat i na chytré telefony. Není teď ani jasné, jakou technologii Microsoft použije (přeci jen původní Surface je velikosti stolečku a váží cca 100 kg), ale mělo by jít o kombinaci kamery a projektoru, což má přinést reakce přímo v 3D prostoru dokonce i s měnící se vzdáleností uživatele a zařízení.

Dále by se mělo toto zařízení ještě více zaměřit na vzájemnou synchronizaci s matrix tagy. Takže například po položení digitálního fotoaparátu se fotky jakoby doslova rozsypou do počítače. Ovšem jak jsem již výše zmínil, Microsoft Surface pro mobilní zařízení je zatím v plenkách, takže na opravdové schopnosti si budeme muset chvíli počkat.

V současné době je zatím dostupné pouze Microsoft Surface, které se začíná velice rychle rozšiřovat. Dnes se s nimi můžeme setkat v obchodním řetězci AT&T, hotelích a dokonce česká Škoda auto a.s. měla na Microsoft Surface připravenou svojí ukázku nové Fabie S2000 na autosalonu v Ženevě. Budoucnost této technologie ukáže až čas, ale zatím pozitivní fakt je ten, že již nyní jsou zaznamenávány pozitivní ohlasy uživatelů reálných i potencionálních.

Technologie

Diskuse