NVIDIA GeForce 300M - pouze evoluce
17. 2. 2010 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Bořek Kuzník
Na výstavě CES byla poodhalena řada grafických karet GeForce 300M, která má opět posunout výkon notebooků dále a blíže k realistickému zobrazení. Samozřejmý je i konkurenční boj, jelikož ATI představila své řešení v podobě Radeonů 5xxx série. V tomto článku se tedy podíváme, co si pro nás NVIDIA přichystala a zda se vůbec máme na co těšit.
V dnešní době se okolo grafických karet společnosti NVIDIA začíná tvořit fenomén zvaný Fermi. Jedná se o nové jádro, kterým NVIDIA začne vybavovat své výkonné grafiky, které mají být revoluční a vyrovnat se novým Radeonům. Hlavní potíž ale je, že s Fermi se počítalo jako s řadou GF 300. Tudíž tento předpoklad, který široká veřejnost přijala, evokuje právě použití jádra Fermi do karet GF 300M. Bohužel tomu tak není. Fermi je zatím v plenkách a není zatím vybaveno sofistikovaným řízením spotřeby a výkonu tolik důležitým pro mobilní grafiky. Přece jen Fermi vyzařuje při zatížení kolem 190-200 W TDP, což je v notebooku neuchladitelné a zřejmě výdrž na baterie by také neoslňovala.
Řada GF300M tak vychází z již staré platformy 200M anebo letitého jádra G92 na 100 a 1 způsob. Nepřináší nový způsob výroby, takže zůstává stejně jako GF 200M vyráběna 40nm technologií. Zachování výrobní technologie je ještě pochopitelné, ovšem jestli něco budí největší rozporuplné ohlasy u této řady, tak zachování rozhraní DirectX 10.1.
V dnešní době, kdy právě odstartovalo rozhraní DirectX 11, které přináší spoustu nových technologií, o kterých jsme nedávno psali (viz článek "DirectX 11- o krok blíže realitě"), je užití pouze DirectX 10.1 smutné. Nehledě na konkurenční řadu ATI Mobility Radeon HD 5xxx, která kompletně DirectX 11 podporuje (navíc ATI získala ocenění za nejvýkonnější mobilní grafické řešení). Ovšem s podporou DirectX 11 to není zase tak růžové, tudíž je dost možné, že jeho absence nebude tolik postřehnutelná, jak by se mohlo zdát.
Ale nebudeme sledovat pouze nedokonalosti nové řady. Pojďme si představit jednotlivé zástupce podrobněji.
Řada Performace:
Zde jsou jako hlavní představitelé NVIDIA GF GTS 360M a GF GTS 350M.
NVIDIA GeForce GTS 360M
Jedná se o dosud nejvýkonnější řešení společnosti NVIDIA v řadě 300M. Je postavena na jádře GT215 stejně jako stará GTS 260M. Jedinou novinkou oproti GTS 260M je pouze zvýšený takt.
Jádro GT215 podporuje DirectX 10.1 a OpenGL 2.1. Obsahuje 96 shader jednotek stejně jako 9800M GT, ale šířka paměťové sběrnice je pouze 128bitová - zejména kvůli užití nejrychlejších pamětí GDDR5 taktovaných až na 2000 MHz.
Toto jádro také podporuje CUDA, DirectX Compute, Open CL a PhysX. Jedná se zejména o kódování videa, výpočet fyziky hry nebo řešení matematických úloh. V těchto režimech může být toto jádro rychlejší než konkurence.
Z výše zmíněného je vidět, že jedinou novinkou je zvýšený takt. Předpokládaný výkon GF 300M by měl být 413 GFLOP, což je oproti 396 GFLOP jejího předchůdce celkem zanedbatelná hodnota, otázkou bude skutečný nárůst výkonu v praxi.
NVIDIA GF GTS 350M
Zde je v tabulce jasně patrné, že GTS 350M vychází z GTS 250M a jediná změna je pouze v názvu. Je ještě brzy dělat závěry, ale dle dostupných informací ze společnosti NVIDIA se zdá, že tomu tak skutečně je.
Řada Middle:
Zde je nejvýkonnější zástupce GeForce GT 335M:
Tato karta nahrazuje starou GF GT 240M a GF GT 250M s DDR3 pamětmi. Obsahuje 72 shader jednotek, ale nepodporuje GDDR5. Rovněž DirectX je podporován pouze ve verzi 10.1.
Technologie zde podporovány (DirectX Compute Support (Windows 7), CUDA, OpenCL, HybridPower, PhysX, SLI, Powermizer 8.0) jsou opět již ty samé, které známe ze série 200M. Opět se bude jednat o formát karty MXM 3.0 Type-B.
GeForce GT 330M:
Tato karta by měla nehradit starou GF GT 230M. Podle zatím dostupných informací se vyrovná kartě GF 240M. Ve střední třídě by měla konkurovat hlavně ATI Mobility Radeon HD 4650.
Opět zůstává podpora DirectX 10.1 a ostatních technologií známých z 200M řady. Stejně jako u GF 230M GT výkon závisí hlavně na použitých pamětech, proto při použití pomalých DDR2 může být tato karta až o 20% zbržděna.
GeForce GT 325M:
Tato karta je přímým nástupcem GF GT 230M, ze které také vychází. Má nižší takt oproti GT 230M, ale využívá rychlejší paměti. Tudíž je možná mírná úspora energie při zachování průměrného výkonu GT 230 GT. Stejně jako v předchozím případě je nutné použít rychlé paměti, jinak dojde až k 20% poklesu výkonu.
Entry Level:
Zde NVIDIA představila 2 modely, jenž by měly konkurovat hlavně integrovaným řešením v levných a nebo malých noteboocích. Najdeme zde výkonnější GF 310M a nejslabší 305M.
GeForce 310M:
Tato karta nahrazuje model 210M z kterého také vychází. Je podobně taktovaná a její výkon by měl být také velice podobný. Takže opět nepřináší mimo jména nic nového. Výkon bude dostatečný na nové hry v základním nízkém rozlišení s nízkými detaily. DirectX verze 10.1 a další vlastnosti budou opět shodné s GF 210M.
GeForce 305M:
Jedná se podtaktovanou GF 310M. Bude to nejzákladnější varianta, která má nahradit GF 9400M. Zde je jediný přínos podpora DirectX 10.1, což ovšem u této karty přijde vniveč, jelikož její výkon není předurčen ke hrám.
Jak je vidět, NVIDIA stále de facto vzala řadu 200M a přelepila nálepku na 300M. Bude velice zajímavé sledovat, zda nebude možné dostat starou řadu 200M za pomocí nástrojů na taktování na úroveň řady 300M.
Tento krok NVIDIA je o to více kontrastnější, podíváme-li se na konkurenci v podobě ATI. Ta dnes nabízí svou řadu Mobile 5xxx s plnou podporou DirectX 11 a je postavená na nových moderních čipech. Je otázkou, jak dlouho ještě NVIDIi bude s přeznačkováváním stačit dech, ovšem na konečný verdikt je nutné počkat. Například největší výrobci bussines notebooků (Lenovo, HP) ohlásili své notebooky právě s grafickými kartami společnosti NVIDIA. Otázkou je, co zapříčiňuje toto nízké rozšíření karet ATI, faktem ale zůstává, že NVIDIA je v současné době v business segmentu na koni a zřejmě to tak špatné s řadou 300M nebude.
Na závěr jsem si dovolil srovnání výkonnějších řešení od obou společností - ATI Mobility Radeon HD 5850, která by měla konkurovat GeForce GTS 360M.
Přímé srovnání zatím bohužel neexistuje, ale zde vidíme, že díky vysokým taktům může v současných hrách GeForce konkurovat (dle benchmarku 3D Mark Vantage GF GTS 260M jen lehce zaostává za ATI MR 5850), otázkou zůstává právě zmiňovaná podpora DirectX 11. Je dosti možné, že než budou hry plně odladěné pro DirectX 11, tak NVIDIA bude těžit z vysoké frekvence a bezvadně odladěných ovladačů spolupracujících s Direct X10.1 a po rozšíření DirectX 11 aplikací bude mít připraveny grafiky na jádře Fermi. V současné době je možné pouze spekulovat a je nutné počkat až na praktické testy, které ukážou reálné schopnosti výše zmíněných karet v dostupných hrách.