AMD Radeon HD 6650M - vyšší střední třída do všech úhlopříček

21. 9. 2011 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Ne do každého notebooku je možné nasadit tu nejvýkonnější kartu, třeba z důvodů chlazení, ovšem přístroj o výkon připravit nesmíte. Správně vybalancované dedikované grafické řešení je pak zcela esenciální. A co třeba Radeon HD 6650M? Pojďme se podívat na pomezí střední třídy a high-endu.

AMD Radeon HD 6650M - vyšší střední třída do všech úhlopříček

Radeon HD 6650M je bezesporu určen do nejrůznějších kategorií notebooků a záleží jen na výrobci a předpokládané ceně. Protože se jedná o kartu automobilovým názvoslovím pojmenovatelnou jako vyšší střední třídy, setkáme se s ní v „lepších“ noteboocích, speciálně se bude hodit do menších a lehčích notebooků, kde bude představovat z hlediska energetické hospodárnosti a uchladitelnosti jednu z nejlepších karet, s jakými se lze v segmentu setkat.

Technologicky se nejedná o žádnou přelomovou kartu, ale o pomalý evoluční vývoj. Jádro přebírá karta od svého předchůdce, Radeonu HD 5650, ovšem přidává jak streamovací jednotky, tak kvalitu zpracování umožňující použití při vyšších taktech. Nově dodaných technologií je samozřejmě více, ovšem všechny jsou odzkoušené z ostatních produktů výrobce. Poměrně důležitá je i informace, že na stejném jádru je založena celá dvoučíselná řada, tedy karty Radeon HD 66xx i 67xx, liší se takty jádra, zlom ve stovkovém číslování pak představuje lepší řadič pamětí a tedy podpora GDDR5 u „sedmistovek“.

Jádro karty se nazývá Whistler-PRO, je vyrobeno 40nm procesem, což znamená jistou nevýhodu oproti Intelu, který si svůj náskok drží zuby nehty. NVIDIA jako hlavní konkurent ovšem využívá také pouze 40nm technologii, v tomto tedy výhoda u žádného z řešení netkví. Samozřejmostí je podpora DirectX 11 Shader Model 5.0, OpenGL 4.1 a obecných výpočetních standardů DirectCompute 1.1 a OpenCL. Co se týče škálování výkonu a spotřeby v notebooku, podporován je jak CrossFire pro spojení více dedikovaných karet (což lze nalézt snad v několika speciálních kouscích herních speciálů), Hybrid X systém pro kombinaci s integrovaným řešením výslovně jmenován není, ale při použití aktuálního čipsetu AMD by fungovat měl. Přepínání mezi integrovaným řešením a dedikovanou kartou je samozřejmostí, i když AMD Dynamic Switchable Graphics (PowerXpress) technologie určitě není podle jména známá jako NVIDIA Optimus. Vinu dávám hlavně složitému a těžko zapamatovatelnému názvu a obzvláště odfláknuté práci marketingového oddělení, což je ovšem v posledních letech pro AMD/ATI zcela typické.

Jádro Whistler-PROmá celkem 480 5D streamovacích jednotek, přidává tedy 80 oproti předchůdci. Dlužno připomenout, že vzhledem k zcela odlišné koncepci a konstrukci karet lze tento počet porovnávat uvnitř vývojové ředy AMD, ale nikoli s konkurencí od NVIDIA či Intelu, tam jsme odkázáni jen na benchmarky či výsledky fps ve hrách.

Celá jádro i jednotlivé shadery jsou shodně vyladěny na frekvenci 600 MHz. Paměťová sběrnice má šíři 128 bitů, paměti samotné pak frekvenci 900 MHz. Zásadní omezení je dáno podporou pouhých DDR3 pamětí, které potenciální výkon přeci jen citelně ořezávají. Prakticky tatáž karta s GDDR5 paměťmi nese označení 6750M a tu teprve lze považovat za plnohodnotné využití všech možností karty, na druhé straně to nese vyšší finanční náklady. Co je výhodnější ovšem musí zvolit každý výrobce či zákazník sám za sebe. O výpočty související s prokreslování 3D struktur texturami se stará 24 texturovacích jednotek, dále je k dispozici 32 Z/Stencil (starají se o světelné efekty, především vykreslování viditelných stínů) a 8 Color jednotek (renderují přesnou barvu jednotlivých zobrazených pixelů)

Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta AMD Radeon HD 6650M v testu 3DMark06 na průměrných 7610 bodů, v testu 3DMark05 pak 14 359, v 3DMark03 celých 20 899. Pokud nostalgicky vzpomínáte na starší přístroj a atmosféru dávných her (jako já na The Elder Scroll – Morrowind), můžete si je zahrát v tom nejlepším nastavení i na Full HD televizi :-D 3DMark Vantage dává výsledek 3353 bodů (při 1280 x 1024), Windows 7 Experience Index - Gaming graphics hlásí 6.6, což znamená, že u nejnovějších her budete muset být skromnější na rozlišení či detaily, při běžném HD ready displeji (1366 x 768) budete obvykle nastavovat střední detaily, u loňských i vysoké, ale třeba aktuální Dirt 3 potřebuje na opravdu plynulý běh nastavení nízkých detailů, ve středních se bude, byť jen v náročných scénách, trhat a cukat.

• Risen (2009) – 31 fps
• Crysis (2007) – 56 fps
• Battlefield: Bad Company 2 (2010) – 42 fps
• Mafia II (2010) – 40 fps
• Call of Duty :Black Ops (2010) – 49 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.

Co APU od AMD sdílí i s nejvýkonnějšími grafickými kartami, je UVD 3, jak jádro pro akceleraci videa u AMD nazývají. Umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio.

Grafická karta AMD Radeon HD 6650M je jistě velice dobrým kompromisem mezi výkonem výpočetním a tepelným, navíc nebude patřit mezi finančně extrémně náročné součástky notebooku. U her z loňského roku nabídne výborné výsledka často i při hře ve vysokých detailech, u současných a budoucích titulech se ale budete muset uskromnit. Pokud vás výrobce nezarazí cenou či nemožností výběru, doporučil bych spíše Radeon 6750, který díky GDDR5 paměti dokáže plně využít potenciál karty a milovníci her jako je Dirt 3 mohou rázem kliknout na nastavení High.

Technologie

Diskuse