NVIDIA GeForce GT 525M - střední třída v novém

10. 8. 2011 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Stále více notebooků využívá dedikovaných grafik, a to především ve spojení s integrovanými. A tak se rychle rozšiřuje odbyt pro grafické karty střední třídy (mainstream) a žádná z firem na trhu nechce zaostat. NVIDIA má jako své želízko v ohni kartu GeForce 525M, která je nástupce modelu ze 'čtyřkové' řady. Nabízí různá vylepšení, ovšem ve hrubém výkonu těží především z vyšších taktů jádra a pamětí. Pojďme se na ni podívat.

NVIDIA GeForce GT 525M - střední třída v novém

V anglické IT hantýrce spadá GeForce 525M do kategorie Fast Mid-Range, tedy rychlých karet střední třídy. To znamená především to, že je použitelná i na nejnovější hry, byť v nich si už sahá na hranice svých sil a nenabídne takový herní komfort, jako špičkové výrobky, výhodou je ale fakt, že si zahrajete za mnohem menší peníze. A proč začínám rovnou od her? Protože to je nejpravděpodobnější použití, a je to logické. Dnešní integrované karty zvládnou bez potíží videa v HD formátech, jakoukoli kancelářskou práci i jednodušší úpravu grafiky a videí i v sofistikovanějších programech. Na profesionální práci s tímtéž jsou pak potřeba nejen výkon, ale také kvalitní obrazovka (nebo také několik) a optimalizace pro používaný software, profesionálové tedy obvykle hledají v úplně jiných kategoriích notebooků, než kam jsou určeny karty podobné GF 525M. A na druhou stranu, znám jen hodně málo lidí, kteří na svém notebooku nemají alespoň jednu dvě oblíbené hry, u kterých se už dedikovaná grafika vyplatí, proto je také tento tržní segment pro výrobce tolik zajímavý.

A jak je to s výkonem? Karta je založena na jádře GF 108, tedy na tomtéž, jaké bylo použito i u předchůdce, karty GeForce GT 425M. Toto jádro je odvozené od výkonného jádra Fermi GF 100 použitého u špičky minulé generace – GeForce GTX 480M, ovšem osekané v podstatě na jednu čtvrtinu. Příjemným zjištěním ovšem je, že proti předobrazu se na čtvrtinu snížilo i TDP, činí tedy 25 W a to umožňuje kartu osadit do běžných notebooků bez přehnaných nároků na chlazení nebo na spotřebu energie (a třeba i na výkon a tedy i hmotnost síťového adaptéru). Nedojde tak k situaci, kdy nejvyspělejší mobilní grafické karty nacházíme jen u několika málo značek a i u nich jen v jednotlivých modelech, kterých se prodají řádově jen tisíce či desetitisíce kusů. Tohle je karta opravdu pro každého :-)

Trochu blížeji ke specifikacím: Jádro GF 108 je vyrobeno 40nm procesem a TDP 25 W se týká celého MXM modulu, tedy i s ostatními částmi čipu a paměťmi. Počítá se především s nasazením současně s integrovanou kartou pomocí technologie Optimus, kdy dedikovaný čip počítá, ale výsledky na obrazovku vykresluje integrovaný čip, samostatné nasazení je ale bez problémů možné také.

V čipu se nachází 96 unifikovaných pipelines, tedy jednotlivých „jader“, které počítají superskalárně. K nim patří 48 (3x16) shaderů, 8 texturovacích jednotek a 8 SF jednotek. Přestože Superskalární výpočty (během jednoho hodinového cyklu se vykoná více než jedna instrukce a tím dochází k další paralelizaci) byly posud doménou především konkurence z AMD/ATI, vzhledem k rozdílné architektuře stále nelze (a v dohledné době ani nepůjde) jednotlivé čipy obou výrobců srovnávat podle počtu jader či shaderů. Rychlost celého jádra činí 600 MHz a jednotlivé shadery ji mají zdvojnásobenou na 1200 MHz. Paměťová sběrnice má šířku 128 bitů a je nataktována na 900 MHz, podporuje jak moduly DDR3, tak podstatně výkonnější GDDR5, použití těch ktrých modulů se na výkonu celé sestavy odrazí poměrně zásadně. Maximální (a doporučovaná) velikost je 1536 MB.

V nabízených výpočetních technologiích k žádné zásadní změně nedošlo, stále tedy lze vyučívat CUDA, OpenCL nebo DirectCompute 2.1, v zobrazovacích standardech také shodně s předchůdcem karta podporuje DirectX 11 a Shader Model 5.0.

Dále se podíváme na výkon karty v benchmarkových testech a ve hrách. Musím připomenout, že na konkrétní výsledky má vliv i výkon ostatních součástí počítače, zejména procesoru.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GT 525M v testu 3DMark06 na průměrných 7077,8 bodu, v 3DMark Vantage 2974,5 bodu.
Údaje jsou pro vysoké (střední) detaily a rozlišení HD ready:

• Crysis 2 (2011) – 26 fps (35)
• Battlefield: Bad Company 2 (2010) – 27 fps (38)
• Mafia II (2010) – 30 fps (39)
• Call of Duty: Black Ops (2010) – 44 fps (53)
• Risen (2009) – 22 fps (33)

Pozn.: jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps.
Je vidět, že na vysoké detaily je karta na hranici svých možností a hraní nebude příliš úspěšné, řešení je především ve snížení detailů, případně (ale nevhodně) ve snížení rozlišení. Na střední detaily už lze hraní považovat za plynulé.

Stejně jako u předchůdce má karta bohatou výbavu technologiemi na zpracování multimédií, resp. videa a zvuku - je podporován Bitstream přenos zvukových dat pro HD Audio (Blu-ray) a také Dolby True HD a DTS-HD. K dekódování HD videa je používána technologie PureVideo HD (VP 4), která zvládá zpracovat kodeky MPEG -1, -2, -4 (vč. Part 2 ASP – Divx a Xvid), VC-1/WMv9 a H.264, čímž výrazně ulevuje procesoru při přehrávání videí. Naráz mohou být dekódovány hned dva proudy dat o náročnosti 1080i.

Nechybí ani 3D Vision technologie pro sledování 3D filmů nebo hraní 3D her jak na displeji notebooku, tak externím. Pro tento účel je samozřejmě nutná podpora HDMI 1.4a, která nechybí. Pro dokonalejší prožitek z her, hlavně z modelování chování předmětů je tu také PhysX. Karta zvládá produkovat signál pro externí displeje do rozlišení 2560 x 1600 (přes Dual-link DVI nebo DisplayPort) digitálně a pro analogové VGA až do 2048 x 1536 pixelů.

Karta nepřináší příliš novinek, je v podstatě jen lépe odladěnou verzí svého předchůdce a pokud bych měl při výběru notebooku k dispozici obě varianty, rozhodl bych se jednoznačně podle ceny. Nevýrazné zvýšení taktů a drobné změny v hardwaru bych totiž považoval za minimální důvod k rozdílům v ceně. Pokud odhlédneme od chybějící invence, jedná se o kartu, která nabídne výborný výkon domácím uživatelům, kteří používají notebook na všechny běžné způsoby a chtějí se občas odreagovat u oblíbených her, aniž by jim chyběl výkon nebo museli investovat neadekvátní množství peněz do herních přístrojů.

Technologie

Diskuse