NVIDIA GeForce GTX 485M - král vysílá své vojsko

30. 3. 2011 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

...tuhle říkanku z dětské hry určitě znáte, ale jak se dostala do našeho nadpisu. Dnes si totiž představíme tu nej kartu dostupnou na trhu, takovou kartu, která dokázala svým výkonem porazit všechny své předchůdce i současníky, a to takovým rozdílem, že dnes nemá její SLI technologie žádný rozumný důvod k uplatnění. Pojďme se tedy kochat.

NVIDIA GeForce GTX 485M - král vysílá své vojsko

Snad jsem všechno nevyzradil všechno hned v nadpise. To nejdůležitější, pozici na výkonnostním žebříčku už tedy známe, ale karta nabízí řadu zajímavostí a vylepšených technologií, takže by bylo škoda neseznámit se s ní blíže.

První zajímavostí je fakt, že jádro karty s označením GF104 je už primárně mobilním čipem a netrpí některými neduhy, které často provází upravované stolní procesory, a to především po stránce energetické náročnosti. Karta je samozřejmě extrémně náročná, má tepelný výkon skoro jako přímotop a její hlavní výhodou je fakt, že v zimně v pokoji, ve kterém budete hrát hry, nebude potřeba topit. 100 W TDP je více, než kolik spotřebuje většina notebooků, takže se mimo jiné budete v případě vlastnictví tohoto řešení muset vyrovnat i s extrémně velkým a těžkým elektrickým adaptérem. Ale teď i vážněji. Přestože nedošlo ke změně v výrobním procesu, stále má 40 nm a ani v TDP, povedlo se novou architekturou výrazně překonat předchůdce této karty, GeForce GTX 480M, po stránce výkonu i technologií.

Výhody vyššího výkonu bylo dosaženo především novou architekturou jádra, je tedy skoro zvláštní, že NVIDIA se z tohoto faktu nepokusila marketingově vytřískat více třeba zvýšením číslování, ale v době, kdy ten samý produkt zažije během svého životního cyklu i dvě přeznačkování to až tak nezaráží. V čipu se nachází 384 jader, což je v rámci návrhu nejvyšší počet, naopak lehce „retardovaný“ čip se používá i v kartách GeForce GTX 470M. Jádra běží na frekvenci 575 MHz, shadery pak na 1150 MHz. To je významné zrychlení oproti předchůdci, GF 480M měla frekvenci pouze 850 MHz. Navíc v každém jádře přibyla sada shaderů (na 3 x 16) a zdvojnásobil se počet texturovacích a SF jednotek (obojí na 8). Navíc jsou jádra konečně superskalární, dovedou tedy během jednoho hodinového cyklu vykonat více než jednu instrukci a došlo k další paralelizaci vykonávaných výpočtů, z čehož mohou těžit i negrafické aplikace založené na technologiích CUDA, OpenCL nebo DirectCompute 2.1. Paměťová sběrnice má šířku 256 bitů a rychlost pamětí dosáhla už 1500 MHz u GDDR5 modulů. Šíře pásma je tedy až teoretických 96 GB/s. Maximální kapacitu paměti NVIDIA nezveřejnila, ale lze očekávat, že stejně jako dříve půjdou připojit 2 GB. Pro úplnost dodávám, že karta podporuje nejnovější zobrazovací standardy, které se ovšem od minulé generace nezměnily, mluvíme tedy o DirectX 11 a Shader Model 5.0.


Chlazení počítače s hi-end grafikou. Zdroj: notebookcheck.com

Dále se podíváme na výkon karty v benchmarkových testech a ve hrách. Musím připomenout, že na konkrétní výsledky má vliv i výkon ostatních součástí počítače, zejména procesoru.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 485M) v testu 3DMark06 na průměrných 19 456 bodů, v testu 3DMark05 pak 24 984, v 3DMark Vantage 12 199 bodů.
Ve hrách jsou údaje následující (nastavení s vysokými detaily a rozlišením):
Risen (2009) – 73 fps
Crysis (2007) – 74 fps
Battlefield: Bad Company 2 (2010) – 101 fps
Mafia II (2010) – 86 fps

Pozn.: jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps.

V herních testech se dokázala karta vypořádat se všemi 32 používanými hrami, přičemž pouze hra Metro 2033 v ultra nastavení měla nehratelné FPS (16), s touto hrou v tomto nastavení si ale neporadí ani dosud nejsilnější zkoušené SLI zapojení (2x GF 470M) s 23 fps. Výkon samotné čtyřistaosmdesátpětky je v podstatě roven SLI zapojení dvou karet GF 460M nebo ATI MR HD 5870 v Crossfire a v některých hrách je i překoná (Fifa 11, StarCraft 2), a to za poloviční spotřeby energie.

Výrazná vylepšení přišla i v oblasti zpracování digitálního zvuku a videa. Nově je podporován Bitstream přenos zvukových dat pro HD Audio (Blu-ray) a také Dolby True HD a DTS-HD. O dekódování HD videa je používána technologie PureVideo HD (VP 4), která zvládá zpracovat kodeky MPEG -1, -2, -4 (vč. Part 2 ASP – Divx a Xvid), VC-1/WMv9 a H.264, čímž výrazně ulevuje procesoru při přehrávání videí. Naráz mohou být dekódovány hned dva proudy dat (třeba dva HD filmy ze dvou Blu-ray mechanik ve vašem notebooku :-D )

Nechybí ani 3D Vision technologie pro sledování 2D filmů nebo hraní 3D her, jak na displeji notebooku, tak externím. Pro tento účel je samozřejmě nutná podpora HDMI 1.4a, která nechybí. Pro dokonalejší prožitek z her, hlavně z modelování chování předmětů je tu také PhysX.

Karta zvládá produkovat signál pro externí displeje do rozlišení 2560 x 1600 (přes Dual-link DVI nebo DisplayPort) digitálně a pro analogové VGA až do 2048 x 1536 pixelů.

Díváme se na korunovaného krále dnešních mobilních grafik. Spustíte na něm každou dnešní hru a zbývá vám ještě spousta výkonu, takže karta má obrovský potenciál i do budoucna, čímž se alespoň částečně vyvažuje její královská cena. Tak jako každá hi-endová karta má své slabiny ve spotřebě a nárocích na chlazení, takže se s ní setkáme jen v několika málo drahých herních počítačích nebo ještě dražších pracovních stanicích. Přesto jde o splněný sen každého mobilního gamera, který s 3D brýlemi na nose může „pařit“ plynule a luxusně svou nejoblíbenější hru, ať už je jakákoli.

Technologie

Diskuse