Ultrabook - splní se vize Intelu?
5. 10. 2011 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Nevíte, co koupit k Vánocům sobě, přítelkyni, mamince či dětem? Intel to ví za vás, má totiž vizi. Ta vize se jmenuje Ultrabook a lze se na ní dívat z dvojího pohledu, alespoň mně to tak přijde. Nejprve si ale pojďme říct, co to vlastně ten Ultrabook je.
Ultrabook je registrovaná ochranná známka patřící Intelu. Ten je ochoten ji propůjčovat produktům, které splní jeho požadavky, dokonce vyčlenil speciální fond 300 milionů dolarů na jeho propagaci. Ultrabook je také malý a lehký notebook (thin-and-light), který má obrazovku o úhlopříčce do 14'', není tlustší než 20 mm a neváží více než 1,4 kg, byť bude bez optické mechaniky. A i cena by se měla vejít do 1000 dolarů. A především, který je založen na platformě od Intelu, buďto aktuální Sandy Bridge (letošní Vánoce) nebo Ivy Bridge (kdo má narozeniny na jaře) a výhledově Haswell (Vánoce napřesrok). Na první pohled je to velice zajímavá nabídka – tenké notebooky mají šanci zažít svůj vzestup podobně jako před pár lety mobilní telefony (slavné „žiletky“ od Motoroly), navíc je tu podpůrný finanční balíček od největšího výrobce procesorů. Beztoho jsou jeho výrobky ve většině dnešních přístrojů. Zde ovšem musím připomenout své dva pohledy, jak jsem naznačoval výše.
První pohled je pohledem počítačového nadšence, pro kterého je každé menší, levnější, výkonnější důvodem k radosti. Navíc je to zcela logické cesta, menší notebooky s vyšším výkonem budou mobilnější, umožní totéž, co dnešní notebooky, i cena bude klesat. Ostatně Intel odhaduje, že rok po uvedení (tedy spíše někdy kolem roku 2013) by až 40% trhu s notebooky měly představovat právě Ultrabooky. Není se čemu divit, velké supervýkonné notebooky mají svou pevnou klientelu ať už je používá jako pracovní stanice nebo multimediální centra, ale 15'' univerzálové jsou často řešením z nouze, protože sem patří většina těch nejlevnějších notebooků, a zde by měly Ultrabooky ukousnout velkou část ze svého „koláče“ trhu. A samozřejmě pohltí většinu dnes běžně prodávaných malých notebooků, zůstat by podle představ měla spíše jen profesionální řešení s dedikovanými kartami.
Pohledem onoho počítačového nadšence se můžeme kouknout i na to, co už nám Intel jako vizionář i další výrobci nabízí dnes. První Ultrabooky, které asi budou představovat spíše průzkum trhu, budou mít ještě procesory Core 2. generace (Sandy Bridge) v low-voltage verzi. Připraveny jsou Core i5-2557M (2 jádra, 1,7 GHz, 3 MB L3 cache, DMI, 17 W TDP), Core i7-2637M (2 jádra, 1,7 GHz, 4 MB L3 cache, DMI, 17 W TDP) a Core i7-2677M (2 jádra, 1,8 GHz, 4 MB L3 cache, DMI, 17 W TDP), všechny vyrobené 32nm technologií a s integrovaným grafickým adaptérem Intel GMA HD3000. Na jaře (spíše ve 2. kvartále) roku 2012 má přijít 3. generace procesorů Intel známá pod názvem Ivy Bridge, která už bude vyráběna 22nm postupem, ostatně první funkční prototypy představil Intelu už v září na IDF. Podmínkou by také mělo být použití SSD disků, to kvůli bleskurychlým startům a úspoře energií, z téhož důvodu se také počítá pouze s integrovaným grafickým řešením od Intelu. Stranou nezůstávají ani výrobci a několik známých značek už své Ultrabooky také představilo:
A také ODM výrobci (vyvíjí a vyrábí notebooky pro renomované značky, typ outsourcingu) představily svou představu nových Ultrabooků:
Zbývá nám pohled druhý, pohled skeptika a nebo možná jen obyčejného uživatele. Mohou být takto koncipované notebooky tak úspěšné, jak by Intel chtěl? Přestože první typy Ultrabooků jsou na světě, výrobci jsou zatím poměrně zdrženliví. Největší otázkou asi je, jestli je opravdu pro tyto přístroje na trhu tolik místa. Podle Intelu by lidé měli raději Ultrabook než tablet, pokud by byl podobně lehký a se stejnou výdrží na baterie. Ovšem Ultrabooky jsou poměrně hodně inspirované MacBookem Air s 13'' obrazovkou, přitom Apple zažívá mnohem větší úspěchy s iPadem, lidé jsou na dotykové ovládání zvyklí z mobilů a je otázka, jestli Intel zvrátí tenhle módní trend, byť mu paradoxně nejvíce pomáhá právě Apple se Samsungem ve svých žabomyších válkách o to, kdo co na tabletech vymyslel. Něco také vyzrazuje fakt, že si Intel nechal Ultrabook jako slovo zaregistrovat jako ochranou obchodní známku (™, trade mark), kterou teď může licencovat (i zdarma), přestože jde o název celé kategorie výrobků, které navíc ani sám nebude produkovat. Možná doufá, že se mu podaří podobný tah jako se značkou Centrino, která zákazníky prakticky odnaučila zajímat se o značení procesorů a z počátku téměř převálcovala povědomí o názvu Wi-Fi.
Osobně si nedovolím příliš predikovat vývoj na trhu – na jednu stranu levné a stylové thind-and-light notebooky budou jistě žádané, ale podle mého názoru tablety s ARM procesory, proti kterým je Ultrabook nejvíce zaměřený, příliš neohrozí. Určitě dojde k nějakému redefinování trhu, ale myslím, že spíše v oblasti notebooků, pro mě Ultrabook tablet nenahradí.