AMD Radeon HD 6470M - univerzální střední třída

25. 5. 2011 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: František Doupal

S grafickými kartami společnosti AMD (dříve ATI) se v noteboocích setkáváme stále častěji. Svůj podíl na tomto úspěchu má a ještě v budoucnu určitě bude mít i grafický čip střední třídy AMD Radeon HD 6470M. Ten nabídne všechny potřebné aktuální technologie včetně Direct X11 a výkon, který bude při rozumném nastavení dostačovat i pro hraní nových her.

AMD Radeon HD 6470M - univerzální střední třída

V rámci své řady se nový Radeon HD 6470M díky svým specifikacím řadí do série 6400, kde patří k tomu lepšímu. Nad ním se nachází již jen model HD 6490M s vyšším taktem pamětí, pod úrovní dnes popisované karty se nacházejí modely HD 6430M a HD 6450M. Pokud bychom se na nový Radeon podívali z hlediska celkové nabídky společnosti AMD, nalezneme jej ve spodní polovině portfolia. To ale nic nemění na tom, že se vzhledem k dostatečnému výkonu a příznivé spotřebě budeme s touto kartou setkávat vůbec možná nejčastěji, obzvláště pak v kategorii notebooků střední třídy.

Čip vyvíjený pod kódovým označením Seymore XT je vyráběn 40 nm technologií a je založený na „starší“ 5D architektuře společnosti AMD (ATI), kterou byla vyráběna např. i starší řada 5000. Uvnitř čipu se nachází rovných 120 stream procesorů a až 1 GB paměti typu GDDR3 připojené skrze 64bitovou sběrnici. Paměť by měla pracovat na 800 MHz a jádro spolu se shadery na 700 až 750 MHz, tyto hodnoty se ale mohou v závislosti na konkrétní variantě a notebooku mírně měnit. Celkový grafický výkon karty by měl v závislosti na ostatních parametrech činit 153 – 256 GigaGLOPS. Propustnost pamětí by se pak měla pohybovat zhruba na úrovni 12ti – 14ti GB/s.

Svým výkonem (a potažmo i spotřebou) by se karta měla řadit někam mezi starší karty HD 5470M a HD5650M. Zcela bez problémů by tak měla dostačovat pro provoz veškeré multimediální činnosti a při rozumném nastavení i na hraní nových her. Univerzální nasazení ve střední třídě notebooků se tak jeví jako zcela ideální – běžnému uživateli bude zcela postačovat, na rozdíl od integrovaných řešení nabídne výkon i pro hry, a pokud by to někomu nestačilo, bude si muset připlatit.

Orientační výsledky v testech 3D Mark 2001:

3D Mark 2001

Co se grafických výstupů týče, podporuje nový Radeon všechny dnes běžně používané. V případě Dual-Link DVI je podporován výstup v rozlišení až 2560 x 1600, u Display Portu je to rovněž 2560 x 1600 bodů, u HDMI je to 1920 x 1200 bodů a v případě analogového VGA pak 2048 x 1536 bodů.

Výhodou je také integrovaný zvukový řadič s podporou formátů AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio schopný pro Display Port a HDMI výstup vytvářet až 8mi kanálové audio bez nutnosti používat jakékoli další příslušenství.

Samozřejmostí je v dnešní době podpora technologií, jako je DirectX 11, Shader Model 5.0, DirectCompute 11 či OpenGL 4.1. Kromě těchto základních technologií ale čip nabídne i zajímavější kousky, na které se podíváme na následujících řádcích.

Orientační výsledky v testech 3D Mark 06:

3D Mark 06

Většině uživatelů, kteří se o počítače zajímají alespoň trochu více, bude jistě dobře známa technologie AMD Eye-Finity. To je technologie umožňující současně připojit až 4 externí displeje, v případě notebooků je však situace samozřejmě komplikovanější vzhledem k počtu výstupů a nutnosti dodávat data i vestavěnému displeji. Přesto se však jedná o prakticky využitelnou technologie, kterou využijí zejména náročnější uživatelé.

Technologie AMD App Acceleration umožňuje využívat součásti grafické karty i dalším aplikacím (podporujícím OpenCL 1.1 či DirectCompute 11), které mohou jejího výkonu použít např. pro akceleraci videa, jeho kódování, převádění či přepočítávání na vyšší rozlišení.

UVD 3 je technologie pro hardwarové přehrávání videa ve formátech MPEG-4 AVC/H.264, VC-1, MPEG-2 (SD & HD), Multi-View Codec (MVC), MPEG-4 part 2 (DivX, xVid) či Adobe Flash. Přehrávání videí by tak nemělo činit žádné problémy ani na počítačích s potenciálně slabšími procesory. Samozřejmě za předpokladu použití dobře odladěného softwaru, které toto vše dokáže využít.

Herní výkon

AMD HD3D technologie je pak odpovědí na současný nástup a popularizaci 3D zobrazení, které stále častěji proniká právě i do notebooků. HD3D technologie v podání AMD se zaměřuje na podporu stereoskopického 3D zobrazení her, videí i fotografií. Nechybí podpora Blu-Ray. Počítá se s použitím jak nativního 3D obsahu, tak i s převáděním 2D materiálů do kompatibilní 3D podoby. Uživatel se přitom nemusí spoléhat pouze na displej notebooků, ale za pomoci digitálních výstupů je možné obraz vyvézt i na 3D monitory, 3D televizory či 3D projektory.

Závěr

AMD Radeon HD 6470M je taková nenápadná grafická karta. Svým výkonem ani nenadchne, ani neurazí. Pokud k tomu připočteme relativně dobrou spotřebu a výbavu nejmodernějšími technologiemi včetně možnosti 3D zobrazení, podpory Direct X11 apod., dojdeme k závěru, že jejím nasazení nemají výrobci co zkazit. A totéž platí pro koncové uživatele – pokud netouží po notebooku s vysokým výkonem vhodným pro hraní her, budou s možnostmi Radeonu HD 6470M spokojeni.

Zdroje: AMD.com, Notebookcheck.net


| Diskuse | Technologie
Sdílej: