AMD Radeon HD 7640G - integrované grafické jádro z AMD A8 útočí

27. 6. 2012 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

... a nebudeme se bavit jen o něm. Díky Hybrid CrossFire X lze připojit k integrovanému grafickému jádru i dedikovanou kartu AMD Radeon HD 7670M. Jak si vede jádro samotné, co umí a neumí a kolik získáte s připojenou kartou? Pojďme se podívat.

AMD Radeon HD 7640G - integrované grafické jádro z AMD A8 útočí

V APU řady A8 najdeme zajímavé grafické jádro AMD Radeon 7640G, které se výkonem může srovnávat s Intelem HD 4000, aktuálním favoritem dedikovaným v procesorech Ivy Bridge. Intel sice nasbírá více bodíků ve starších syntetických benchmarcích, ale AMD zase vítězí v tom nejnovějším a má přeci jen lépe propracovanou podporu OpenGL a také těží z ovladačů Catalyst.

Prozatím najdeme dnes představované jádro v procesoru AMD A8-4500M se čtyřmi výpočetními jádry a TDP 35 W. Integrovaný paměťový řadič podporuje paměti DDR3-1600 v jedno- i dvoukanálovém zapojení, pokud se notebook nabízí alespoň se 4 GB paměti ve dvou modulech, je to myslím výhodnější i přes složitější upgrade paměti, protože dedikovaná karta ze dvoukanálového zapojení vytěží obvykle přes 30% svého výkonu. Nejlepším řešením, zejména pokud počítáte, že vám má notebook vydržet déle, je samozřejmě 8 GB, případně 4 GB v jediném modulu a rychlé dokoupení modulu druhého, nejlépe identického.

Jádro je postaveno na architektuře Terascale 3 a vyráběno 32nm procesem. Nabízí 256 unifikovaných 5D jader odvozených z desktopové generace Radeonů HD 6900. jádra i paměti běží v rozmezí 497 – 655 MHz, je to dáno jednak nastavením výrobce notebooku (například kvůli chlazení), nejvíce však požadavky aplikací, které zohledňuje technologie Turbo Core umožňující přetaktovávat jádra v procesoru. Podporováno je DirectX 11, Shader Model 5.0 a OpenGL 2.1.

Pár čísel k benchmarkům:
(pro srovnání uvádím výsledky nejbližších integrovaných konkurentů - AMD Radeon HD 7640G a Intel HD 4000)

3D Mark

  • 3DMark 06 (1280x1024): 4138 (Intel HD 4000: 5322)
  • 3DMark Vantage: P2231 Intel HD 4000: P2858
  • 3DMark 11: P651, Intel HD 4000: P553

Cinebench (OpenGL)

  • Cinebench R11.5: 17,5 fps (Intel HD 4000: 19,3)

Herní testy

  • Dirt Showdown: 30 fps (Intel HD 4000: 51)
  • Diablo 3: 43 fps (Intel HD 4000: 55)
  • Anno 2070: 44 fps (Intel HD 4000: 49)

Jak vidno, při nasazení čistě integrovaných karet v řadě ohledů Intel vede, ovšem AMD má velice účinnou protizbraň, totiž technologii Hybrid CrossFire X, která umožňuje kombinovat výkon integrované a dedikované karty dohromady. AMD nabízí pár s AMD Radeonem HD 7670M. Dlužno podotknout, že Hybrid CrossFire X zapojení funguje jen v DirectX 11 a 10, a ještě ne vždy korektně. U případných OpenGL 2.1 aplikací budete odkázáni pouze na integrovanou část.

A samozřejmě musím nastínit, co ten Radeon HD 7670M je vlastně zač. Jedná se vlastně jen o optimalizovaný a 40nm procesem vyráběný Radeon HD 6650M, ale ná žonglování s názvy a čipy už jsme si u obou hlavních výrobců GPU zvykli. Na okraj podotknu, že existují dvě verze, nejspíše kvůli spotřebování všech naskladněných dílů, Thames-Pro používá GDDR5 paměti, Thames-XT pouze DDR3, ale dorovnává to maličko vyššími takty. K dispozici je 480 unifikovaných procesorů s taktem 600 MHz (XT verze) pro jádra i shadery a 900MHz paměťmi na 128bitové sběrnici. Výkon lze porovnat třeba s NVIDIA GeForce GT 550M, oproti Intelu HD 4000 v syntetických testech v podstatě dvojnásobný. Ale nás budou zajímat především nárůsty výkonu proti použití pouhého integrovaného grafického jádra od AMD (HD 7640G, pak HD 7670M, nakonec kombinace):

3D Mark

  • 3DMark 06 (1280x1024): 4138 / 7653 / 7090
  • 3DMark Vantage: P2231 / P4187 / P4554
  • 3DMark 11: P651 / P1061 / P1629

Cinebench (OpenGL)

  • Cinebench R11.5: 17,5 / neproběhl / neproběhl

Herní testy (v frames per sec)

  • Dirt Showdown (detaily na low): 30 / neproběhl / 34
  • Diablo 3(detaily na low): 43 / neproběhl / 79
  • Anno 2070(detaily na low): 44 / 77 / 90
  • F1 20011 (detaily na low): 45 / 86 / 59
  • Deus Ex Human Revolution 46 / 98 / 96

Je zajímavé, že čím starší hra, tím může být technologie Hybrid CrossFire X méně užitečná či přímo kontraproduktivní, ale lze očekávat zlepšení jejích vlastností i jen úpravou ovladačů a zlepšením zpětné kompatibility. Do budoucna lze očekávat ještě lepší výsledky a musím říci, že se těším na druhou generaci i na pravděpodobnou odpověď ze strany NVIDIA, která zatím nic podobného nenabízí. V současnosti se ale rýsuje zajímavější souboj – je mezi slabšími mainstreamovými kartami lepší HCFX (Hybrid CrossFire X), který umožní vydolovat i ze slabšího a levnějšího počítače více výkonu pro nejnovější aplikace, ale za cenu nízké zpětné kompatibility a občas nečekaných výsledků ve výkonu i stabilitě, nebo lidé zůstanou alespoň na čas spíše u spolehlivé a ozkoušené technologie přepínání karet, kterou reprezentuje NVIDIA Optimus?

Technologie

Diskuse