AMD Radeon HD 7650M - stále stejně dobrá

19. 12. 2012 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Dedikované grafické čipy středního výkonu, které rozpohybují i novější hry, přesto jsou poměrně levné a jejich TDP nevysaje baterii jako rumunský hrabě - to je jedna z páteří prodejů všech firem v oboru. Jak vypadá současná nabídka u AMD, co je na ní dobrého a špatného? Pojďme se podívat.

AMD Radeon HD 7650M - stále stejně dobrá

Hned na začátek upozorním na tu nejhorší vlastnost, za kterou ale rozhodně nemůže technický vývoj, marketingové oddělení. Nemám rád zmatek a podsouvání nějakých domnělých novinek, a to je dnes přesně to, co všichni hlavní výrobci dedikovaných grafických karet dělají. Totiž že pod číselnou řadou aktuální nabídky se neskrývají jen novinky, ale i přečíslované staré „hajtry“. Vysvětlení výrobců je jednoduché a má i něco do sebe – zákazníka už dnes nezajímají „vnitřnosti“ notebooku, ucelená číselná řada ho jednoduše informuje o tom, jak si ta která grafika výkonově stojí v době pořízení výrobku a co je v ní přesně za technologii je mu jedno. Pořád platí, že čím vyšší číslo, tím vyšší výkon, navíc i u starších jader dojde k „omlazení“ na podporu nových standardů – třeba DirectX apod. A jak se tohle týká dnešní představované karty? Je tako jednou z těch starších, přejmenovaných.

Ostatně praktičnost se tomuto postupu upřít nedá, prodlouží se doba životnosti jedné produktové generace, dříve vyšší konfigurace s novým číslem generace se prodávají za méně peněz a v trošku nižší kategorii, okamžitě jsou k dispozici vyzkoušené ovladače, které stačí pouze optimalizovat... výsledkem bývá pro zákazníka lepší poměr ceny a výkonu. Budiž tedy, navíc se tento postup osvědčil tam, kde je to nejdůležitější – v prodejích.

center>

Je tedy jasné, že AMD Radeon HD 7650M vlastně není nic více, než aktualizovaná starší karta Radeon HD 6650M, a ta zase vznikla na základech karty HD 5650M. Hezký rodokmen, že? Je tedy postavena na architektuře Terascale 2 a dokonce pořád ještě používá starší paměťové řadiče s podporou pouze DDR3 pamětí. Vzhledem k tomuto i růstu výkonů u nových čipů se dnes jedná o levnější základ na pomezí nižší a střední třídy.

Jádro karty se nazývá Thames LP/Pro, je vyrobeno 40nm procesem, což znamená téměř dvojnásobnou nevýhodu oproti Intelu a nulový pokrok od roku 2010. Samozřejmostí je podpora DirectX 11 Shader Model 5.0, OpenGL 4.1 a obecných výpočetních standardů DirectCompute 1.1 a OpenCL.

Jádro celkem 480 5D streamovacích jednotek, oproti předchůdci tedy žádný rozdíl. Dlužno připomenout, že vzhledem k zcela odlišné koncepci a konstrukci karet lze tento počet porovnávat uvnitř vývojové řady AMD, ale nikoli s konkurencí od NVIDIA či Intelu, tam jsme odkázáni jen na benchmarky či výsledky fps ve hrách.

Celá jádro i jednotlivé shadery mohou být vyladěny na frekvence 450 – 500 MHz, záleží na konkrétním výrobci, jak vysoký požaduje výkon a jaké má možnosti v konstrukci chlazení či použití baterie. Paměťová sběrnice má šíři 128 bitů, paměti samotné pak frekvenci 800 MHz. Zásadní omezení je dáno podporou pouhých DDR3 pamětí, které potenciální výkon přeci jen citelně ořezávají. O výpočty související s prokreslování 3D struktur texturami se stará 24 texturovacích jednotek, dále je k dispozici 32 Z/Stencil (starají se o světelné efekty, především vykreslování viditelných stínů) a 8 Color jednotek (renderují přesnou barvu jednotlivých zobrazených pixelů).

center>

Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta AMD Radeon HD 7650M v testu 3DMark06 na průměrných 7365 (7610) bodů, v testu 3DMark05 pak 14 210 (14 359), v 3DMark03 celých 21 974 (20 899). 3DMark Vantage dává výsledek 3881 (3353) bodů (při 1280 x 1024), Windows 7 Experience Index - Gaming graphics hlásí 6,2 (6,6) bodu, což znamená, že u nejnovějších her budete muset být skromnější na rozlišení či detaily, při běžném HD ready displeji (1366 x 768) budete obvykle nastavovat střední detaily, u loňských i vysoké, ale třeba aktuální Dirt 3 potřebuje na opravdu plynulý běh nastavení nízkých detailů, ve středních se bude, byť jen v náročných scénách, trhat a cukat. Pro srovnání v závorce uvádíme výsledky předchůdce, karty Radeon HD 6650M (u her jsou výsledky pro střední nastavení detailů).
• Need for Speed: Most Wanted (2012): 29,6 (x) fps
• Diablo III (2012) – 51,1 fps (x) fps
• Anno 2070 (2011) – 33,8 (33,2) fps
• Call of Duty :Black Ops (2010) – 46,2 (49) fps
• Risen 2 (2009) – 32,8 (31) fps

Je zajímavé, že při mezigeneračním snížení frekvence karty (o cca 50 – 100 MHz) došlo u některých her i benchmarků k nárůstu výkonu, spojovat to můžeme především s celkovým nárůstem výkonu notebooků (novější procesory, rychlejší řadiče a disky...), možná i s provedenými optimalizacemi, hlavně na ovladačích.

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.

Co je u AMD také stále stejné v celém průřezu nabídky, je UVD 3, jak jádro pro akceleraci videa u AMD nazývají. Umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio.

Grafická karta AMD Radeon HD 7650M je jistě velice dobrým kompromisem mezi výkonem a cenou, pokud vám nevadí několik let stará technologie. Zde půjde samozřejmě spíše o pocit, protože výkonové výsledky jasně ukazují, že i dnes je karta ve své kategorii konkurenceschopná.

Technologie

Diskuse