NVIDIA Tegra 4 - radikální výkon pro mobilní zařízení
16. 1. 2013 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Jestli máte rádi sci-fi filmy z blízké budoucnosti, NVIDIA přináší další kousek technologie, který nás posouvá blíže plně mobilnímu výkonému řešení 'na všechno'. Výrazně vyšší výkon při snížení spotřeby, téměř neuvěřitelný počet grafických jader a ještě speciální technologie pro HDR fotografie. Čtvrtá generace Tegry je tu.

NVIDIA sice nemá problém se svým původním businessem, grafickými kartami, ale dobře pochopila, jak obrovský je trh pro SoC v mobilních telefonech a tabletech. Na rozdíl od svého hlavního soka v oblasti grafiky, AMD, měla dobrý „čuch“ na nové zaměření a zařadila se mezi firmy jako Samsung nebo Qualcomm a Apple, naučila se vyvíjet a používat RISC procesory ARM, použila know-how z oblastí kolem PC grafiky a čipsetů a vede si opravdu dobře.
System on Chip (SoC) je spojení všech zásadních výpočetních a obslužných částí do jediného čipu tak, aby se mohl snadno připájet na základní desku a obstaral vše potřebné k chodu mobilního zařízení. NVIDIA si se svou Tegrou už v první generaci zajistila výbornou pověst a dlouhodobě se drží mezi předními výrobci těchto součástek, často přináší i zajímavé inovace. Snažit se musí o to více, že na rozdíl od grafického segmentu bojuje se silnou konkurencí a tlak trhu je mnohem větší, než u dýchavičného trhu s grafickými kartami. Tentokrát se jí to povedlo, přivedla na svět SoC, který poráží konkurenci snad ve všech kategoriích.

Základem celého čipu je čtyřjádrový procesor ARM Cortex A15 taktovaný na maximálních 1,9 GHz. V rámci úspory energie je ale stejně jako v minulé generaci přítomno i páté jádro, které pracuje v případě minimálního zatížení procesoru požadavky na přehrávání hudby, synchronizaci nebo pouhý běh systému. Stejně jako zbytek čipu, i jádra jsou provedena 28nm technologií, která je nejmodernější dostupnou na volném trhu, Intel své 22nm kapacity k využití nedává a nikdo ho zatím nedokázal dohnat. Díky lepší výrobní technologii má být procesor schopen proti svému generačnímu předchůdci více než zdvojnásobit špičkový výkon, přičemž průměrný odběr elektrické energie klesl až o 45%.

Ještě úchvatnější jsou data o grafické části čipu, i když je jich o něco méně. SoC totiž obsahuje celkem 72 grafických jader (Tegra 3 jich měla 12) a předchůdce převyšuje výkonem zhruba šestkrát! Mělo by to znamenat, že dnes pořízený přístroj s Tegrou 4 vám pár let vydrží a po celou dobu životnosti umožní například hrát nejnovější hry. A nejen to, podporuje jak rozlišení Full HD (1080p), tak ještě novější 4K, se zobratovacími zařízeními je možné Tegru propojit přes HDMI. A tenhle náskok se konkurenci bude stahovat těžko. Navíc čip podporuje technologie Dicrect3D 11, OpenGL 4.0 a hardwarovou akceleraci VP8, možné je připojit paměti DDR3L a připravena je i podpora USB 3.0. Pokud tohoto některý z výrobců využije, smartphony se opět mohou skokově přiblížit ultramobilním počítačům.
Velkou brzdou prodejů u předchozí generace byla v USA neschopnost využívat datových sítí LTE, kterou nakonec NVIDIA vyřešila v pravdě stylově, totiž akvizicí firmy Icera (v roce 2011) a použitím jejího softwarového modemu, který má především tu výhodu, že jej lze programovat pro využití v různých 3G/4G sítích, nejen v LTO. Výrobky s Tegrou 4 tak budou moci být na celém světě stejné, pro různé kontinenty bude stačit správný firmware.

Poslední velkou výhodou je technologie Computational photography architecture, která napomáhá využití veškerého potenciálu SoC (CPU+GPU+ISP) pro plnohodnotné HDR focení a filmování včetně realtimeového náhledu a využití synchronizace blesku. Zde to vnímám především jako možnost dále přiblížit mobily či tablety standardním digitálním fotoaparátům, přestože možnost optického fokusu nebo vysoké světelnosti objektivů je samozřejmě nenahraditelná.
Tegra 4 byla uvedena na veletrhu CES právě před týdnem, je tedy logické, že zatím není mnoho výrobků, ve kterých by se dala Tegra 4 vyzkoušet, do NVIDIA neupřesnila, kdy se dostane do běžné produkce, ovšem NVIDIA neponechala nic náhodě a umožnila tento SoC testovat na vlastní (nejen) herní konzoli Shield. Zatím není jasné, zda a kdy se dostane do výroby a prodeje, ale na veletrhu sklidila velký úspěch. Za ten mohly ovšem i další technologie, například možnost používat k náročnějším výpočtům PC nebo dokonce cloudový projekt Grid, ale stále zůstat ovladačem, to vše samozřejmě bezdrátově.

Tegra 4 má před sebou nejspíše zářnou budoucnost, otázkou zůstává, jak dlouho bude NVIDIA trvat dostat veletržní prototypy do běžné výroby a především k zákazníkům. Aby ji konkurence nedohnala...