NVIDIA Tegra 4 - radikální výkon pro mobilní zařízení
16. 1. 2013 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Jestli máte rádi sci-fi filmy z blízké budoucnosti, NVIDIA přináší další kousek technologie, který nás posouvá blíže plně mobilnímu výkonému řešení 'na všechno'. Výrazně vyšší výkon při snížení spotřeby, téměř neuvěřitelný počet grafických jader a ještě speciální technologie pro HDR fotografie. Čtvrtá generace Tegry je tu.
![NVIDIA Tegra 4 - radikální výkon pro mobilní zařízení](/clanky/technologie/2013/NVIDIA-Tegra-4/nvidia-tegra4-m.jpg)
NVIDIA sice nemá problém se svým původním businessem, grafickými kartami, ale dobře pochopila, jak obrovský je trh pro SoC v mobilních telefonech a tabletech. Na rozdíl od svého hlavního soka v oblasti grafiky, AMD, měla dobrý „čuch“ na nové zaměření a zařadila se mezi firmy jako Samsung nebo Qualcomm a Apple, naučila se vyvíjet a používat RISC procesory ARM, použila know-how z oblastí kolem PC grafiky a čipsetů a vede si opravdu dobře.
System on Chip (SoC) je spojení všech zásadních výpočetních a obslužných částí do jediného čipu tak, aby se mohl snadno připájet na základní desku a obstaral vše potřebné k chodu mobilního zařízení. NVIDIA si se svou Tegrou už v první generaci zajistila výbornou pověst a dlouhodobě se drží mezi předními výrobci těchto součástek, často přináší i zajímavé inovace. Snažit se musí o to více, že na rozdíl od grafického segmentu bojuje se silnou konkurencí a tlak trhu je mnohem větší, než u dýchavičného trhu s grafickými kartami. Tentokrát se jí to povedlo, přivedla na svět SoC, který poráží konkurenci snad ve všech kategoriích.
![](NVIDIA-Tegra-4/nvidia-tegra4-blok.jpg)
Základem celého čipu je čtyřjádrový procesor ARM Cortex A15 taktovaný na maximálních 1,9 GHz. V rámci úspory energie je ale stejně jako v minulé generaci přítomno i páté jádro, které pracuje v případě minimálního zatížení procesoru požadavky na přehrávání hudby, synchronizaci nebo pouhý běh systému. Stejně jako zbytek čipu, i jádra jsou provedena 28nm technologií, která je nejmodernější dostupnou na volném trhu, Intel své 22nm kapacity k využití nedává a nikdo ho zatím nedokázal dohnat. Díky lepší výrobní technologii má být procesor schopen proti svému generačnímu předchůdci více než zdvojnásobit špičkový výkon, přičemž průměrný odběr elektrické energie klesl až o 45%.
![](NVIDIA-Tegra-4/nvidia-tegra4-speedtest.jpg)
Ještě úchvatnější jsou data o grafické části čipu, i když je jich o něco méně. SoC totiž obsahuje celkem 72 grafických jader (Tegra 3 jich měla 12) a předchůdce převyšuje výkonem zhruba šestkrát! Mělo by to znamenat, že dnes pořízený přístroj s Tegrou 4 vám pár let vydrží a po celou dobu životnosti umožní například hrát nejnovější hry. A nejen to, podporuje jak rozlišení Full HD (1080p), tak ještě novější 4K, se zobratovacími zařízeními je možné Tegru propojit přes HDMI. A tenhle náskok se konkurenci bude stahovat těžko. Navíc čip podporuje technologie Dicrect3D 11, OpenGL 4.0 a hardwarovou akceleraci VP8, možné je připojit paměti DDR3L a připravena je i podpora USB 3.0. Pokud tohoto některý z výrobců využije, smartphony se opět mohou skokově přiblížit ultramobilním počítačům.
Velkou brzdou prodejů u předchozí generace byla v USA neschopnost využívat datových sítí LTE, kterou nakonec NVIDIA vyřešila v pravdě stylově, totiž akvizicí firmy Icera (v roce 2011) a použitím jejího softwarového modemu, který má především tu výhodu, že jej lze programovat pro využití v různých 3G/4G sítích, nejen v LTO. Výrobky s Tegrou 4 tak budou moci být na celém světě stejné, pro různé kontinenty bude stačit správný firmware.
![](NVIDIA-Tegra-4/nvidia-tegra4-hdrph.jpg)
Poslední velkou výhodou je technologie Computational photography architecture, která napomáhá využití veškerého potenciálu SoC (CPU+GPU+ISP) pro plnohodnotné HDR focení a filmování včetně realtimeového náhledu a využití synchronizace blesku. Zde to vnímám především jako možnost dále přiblížit mobily či tablety standardním digitálním fotoaparátům, přestože možnost optického fokusu nebo vysoké světelnosti objektivů je samozřejmě nenahraditelná.
Tegra 4 byla uvedena na veletrhu CES právě před týdnem, je tedy logické, že zatím není mnoho výrobků, ve kterých by se dala Tegra 4 vyzkoušet, do NVIDIA neupřesnila, kdy se dostane do běžné produkce, ovšem NVIDIA neponechala nic náhodě a umožnila tento SoC testovat na vlastní (nejen) herní konzoli Shield. Zatím není jasné, zda a kdy se dostane do výroby a prodeje, ale na veletrhu sklidila velký úspěch. Za ten mohly ovšem i další technologie, například možnost používat k náročnějším výpočtům PC nebo dokonce cloudový projekt Grid, ale stále zůstat ovladačem, to vše samozřejmě bezdrátově.
![](NVIDIA-Tegra-4/nvidia-tegra4-shield.jpg)
Tegra 4 má před sebou nejspíše zářnou budoucnost, otázkou zůstává, jak dlouho bude NVIDIA trvat dostat veletržní prototypy do běžné výroby a především k zákazníkům. Aby ji konkurence nedohnala...