AMD FirePro M2000 - doopravdy mobilní profi grafika
15. 5. 2013 07:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Jsou i tací uživatelé, kteří potřebují přiměřené množství 3D výkonu, aniž by hráli hry. Špičkové karty jim z nějakého důvodu nevyhovují a také potřebují zůstat mobilní. AMD má v nabídce profesionální grafiku, která jejich přání může snadno splnit.
AMD má dnes velice povedená jádra CGN s precizní architekturou, ale náklady se musí držet nízko a výnosy vysoko, takže na tuhle věc rovnou zapomeňte. Výrobní linky se musí vytěžit až na hlušinu, takže ve FirePro M2000 najdete letitou architekturu Terascale 2 a čip Turks GLM, což je v podstatě optimalizované jádro Thames z AMD Radeon HD 7650M, které vlastně není nic více, než aktualizovaná starší karta Radeon HD 6650M, a ta zase vznikla na základech karty HD 5650M. Naštěstí jsme v roce 2013, a tak není ona optimalizace pouhým novým názvem a o 20 MHz posunutým taktováním. Mimo jiné se FirePro od herních Radeonů liší akcelerací vykreslování grafických primitiv (například čáry) a optimalizací pro CAD aplikace.
Jádro karty se nazývá Turks GLM, i když se hlásí jako Thames, je vyrobeno 40nm procesem, což znamená téměř dvojnásobnou nevýhodu oproti Intelu a nulový pokrok od roku 2010. Samozřejmostí je podpora DirectX 11 Shader Model 5.0, OpenGL 4.2 a obecných výpočetních standardů DirectCompute 1.1 a OpenCL 1.2. právě OpenGL a CL jsou oproti starším kartám podporovány i v nejnovějších specifikacích.
Jádro má celkem 480 5D streamovacích jednotek. Dlužno připomenout, že vzhledem k zcela odlišné koncepci a konstrukci karet lze tento počet porovnávat uvnitř vývojové řady AMD, ale nikoli s konkurencí od NVIDIA či Intelu, tam jsme odkázáni jen na benchmarky či výsledky fps ve hrách.
Celá jádro i jednotlivé shadery jsou vyladěny na frekvenci 500 MHz. Paměťová sběrnice má šíři 64 bitů, paměti samotné pak frekvenci 800 MHz. Úzká sběrnice dost potápí výsledky grafických řešení, které by díky podpoře GDDR5 pamětí mohly být podstatně vyšší, to bychom se ale zase až příliš přiblížili vyšším modelům. O výpočty související s prokreslování 3D struktur texturami se stará 24 texturovacích jednotek, dále je k dispozici 32 Z/Stencil (starají se o světelné efekty, především vykreslování viditelných stínů) a 8 Color jednotek (renderují přesnou barvu jednotlivých zobrazených pixelů).
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta AMD FirePro M2000 v testu 3DMark06 na průměrných 6086 bodů, v testu 3DMark Vantage dává výsledek 3255 bodů (při 1280 x 1024) a 3DMark 11 841 bodů. Windows 7 Experience Index - Gaming graphics hlásí 6,1 bodu, což znamená, že u nejnovějších her budete muset být skromnější na rozlišení či detaily, při běžném HD ready displeji (1366 x 768) budete obvykle nastavovat střední detaily, u loňských i vysoké, ale třeba aktuální Dirt 3 potřebuje na opravdu plynulý běh nastavení nízkých detailů, ve středních se bude, byť jen v náročných scénách, trhat a cukat. Cinebench R11.5 v OpenGL dává 28,9 bodů.
Na profesionální grafice nebylo vyzkoušeno příliš her, nabízím přehled několika poměrně aktuálních titulů při nízkém rozlišení. Ve vysokém rozlišení jsou hry prakticky nehratelné:
• Dirt Showdown (2012): 88 fps
• Diablo III (2012): 71 fps
• Anno 2070 (2011): 63 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Více testů se soustředilo na profesionální aplikace (pro porovnání hodnoty karty AMD FirePro M4000 s novější architekturou:
•SPECviewperf 11 - Catia 1920x1080 : 14,6 (19,4) fps
•SPECviewperf 11 - Lightwave 1920x1080 : 42,3 (55,3) fps
•SPECviewperf 11 - Maya 1920x1080 : 36,9 (55,8) fps
•SPECviewperf 11 - Pro/ENGINEER 1920x1080 : 4,8 (6) fps
•SPECviewperf 11 - Siemens NX 1920x1080 : 14,2 (23,9) fps
Stále je vidět, že bez ohledu na použitou architekturu má AMD velké problémy s podporou programů Catia a Pro/ENGINEER, zřejmě to souvisí s ovladači, ale problém přetrvává už přinejmenším od září minulého roku, kdy jsem psal článek o AMD FirePro M4000.
Co je u AMD stále stejné v celém průřezu nabídky, je UVD 3, jak jádro pro akceleraci videa u AMD nazývají. Umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio.
Grafická karta AMD FirePro M2000 má TDP 33 W, díky čemuž je nasaditelné i do malých notebooků. Není problém kartu uchladit ve 14'' notebooku (HP EliteBook 8470w) a nedivil bych se, pokud by se karta ukázala dokonce ve 13'' mini pracovní stanici, i když to už by byl opravdu extrém – ale krásný extrém.