AMD Radeon 8500M – nové základní Radeony

27. 3. 2013 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Byly vydány první výsledky syntetických i herních benchmarků pro novou generaci Radeonů, je čas si tedy k nim říci něco podrobnějšího. Jak si povede AMD vzhledem ke konkurenci na snad posledním poli, kde ještě doopravdy vydělává?

AMD Radeon 8500M – nové základní Radeony

AMD je firmou, jejíž osud je poněkud nejistý, zejména ve výrobě procesorů hodně pokulhává. Naopak grafická divize, dřívější společnost ATI, drží firmu nad vodou. To díky Radeonům jsou procesory a APU od AMD ještě konkurenceschopné alespoň vyšším grafickým výkonem integrovaných karet a i na poli dedikovaných karet, ať už pro notebooky nebo desktopy, si vede docela dobře, i když vedle NVIDIA je také spíše dvojkou. Obzvláště dobré pro AMD je, že už podruhé stihla vydat novou generaci dříve než NVIDIA, z čehož zejména v počátku životního cyklu nové generace produktu těží v prodejích. Ale je to i prestižní záležitost.

„Osmitísicovková“ generace Solar je po delší době jedna, kdy nedochází jen k různému přejmenovávání a úpravě starších čipů, ale uvádí se opravdu nové technologie a součástky. Ve třídách Radeon 8500M, 8600M a 8700M se budeme potkávat s čipem s kódovým jménem Mars a jsem zvědav jak dlouho se AMD pojmenování z hvězdné oblohy (nebo římské mytologie) bude držet (Radeony řady 8800M nesou jméno Neptune, takže trend je jasný). Jádra se stále vyrábí 28nm procesem, AMD je závislé na externích dodavatelích a ti zatím nemají modernější technologii k dispozici, i když během tohoto roku by se mohli na volném trhu objevit pokročilejší kapacity. Alespoň bude dobrý důvod k dalšímu generačnímu kroku.


Jádro je postavené na architektuře GCN (Graphics Core Next), které jsme potkali sice už v minulém roce, ale pouze v nejvyšší řadě Radeonů a v silnějších kartách profesionální řady FirePro. Do nižší a střední třídy se tato architektura podívala poprvé.

Jasným problémem k vyřešení se v posledních letech stala pro AMD také fyzická velikost jejich čipů, zejména těch určených pro použití v malých a přenosných notebooků kaj kvůli samotnému prostoru, tak z důvodů dostatečně kompaktního chlazení. Zjevně to byla jedna z priorit při návrhu Marsu, protože plocha je teď 77 – 85 mm?, dříve to bylo 123 mm?. Zajímavé je, že se prakticky nedá dohledat přesné TDP, počítá se s hodnotou do 15 W.

Všechny čipy Mars napříč jednotlivými řadami jsou 128bitové, ovšem v rámci škálování výkonu jsou do řad 8500M a 8600M zabudovány jen 64bitové paměťové sběrnice. Podobně to je i s druhem pamětí, základní modely v řadě 8500 podporují pouze DDR3 paměti, model 8590M je první s podporou GDDR5 a bez usazení správných modulů bude výkon shodný s nižším modelem 8570M. Paměti jsou osazeny o velikosti 1 GB s rychlostmi do 1125 MHz (900 MHz pro 8550M).


Jádro Mars má ve všech případech 384 unifikovaných pipelines, jednotlivé modely pak mají označené nejvyšší doporučené frekvence jádra a pamětí, pro řadu 8500M je to 650 MHz, s technologií přetaktování Turbo Boost do 700 MHz. V jádru se dále nachází 24 texturovacích jednotek, 32 Z/Stencil jednotek, 8 jednotek pro výpočet barev a 256 kB L2 cache. Zajištěná je plná podpora DirectX 11.1 a OpenGL 4.2. Navíc ani u nejslabších modelů nechybí všechny obrazové výstupy, výrobci notebooků je tedy mohou snadno využít pro osazení více konektorů a zobrazování na více monitorech (minimálně 3).

Co se výkonů týče, paměťová propustnost je 14,4 GB/s (8550M) a 36 GB/s pro vyšší modely, 537 GFLOP pro Single Precision výpočty, 33 GFLOP pro Duouble Precision.

Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta AMD Radeon 8550M v testu 3DMark06 na průměrných 4700 bodů, v testu 3DMark05 pak 6008, v 3DMark03 pouhých 15 926. 3DMark Vantage dává výsledek 3858 bodů (při 1280 x 1024), 3DMark11 1307 bodů. Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768:

• Call of Duty: Black Ops 2 (2012): 28,6 / 36,6 fps
• Need for Speed: Most Wanted (2012): 9,3 / 14,9 fps
• Diablo III (2012): 34,4 / 59,5 fps
• FIFA 13 (2012): 41,5 / 58,7 fps
• Anno 2070 (2011): 19,1 / 56,4 fps
• TES V: Skyrim (2011): 15,9 / 20,9 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Je vidět, že jde o opravdu základní kartu, která nemá šanci utáhnout nejnovější náročné hry, kdy je 3D akce naprostým základem hraní. Naopak ve hrách, kde je 3D zobrazení pouze „estetickou“ záležitostí (Diablo III), karta podá přijatelný výkon. Obecně ale není konkurenceschopná pro zajímavější hry od roku 2011. Testy Specviewperf u takto slabé karty samozřejmě nemá smysl ani provádět.

Naopak ani proti starším generacím se nezměnila multimediální výbava, což ovšem není výtka, neboť se nezměnil ani multimediální obsah. Zatím se neprodávají ve velkém monitory či TV s vyšším než Full HD rozlišením, nezměnily se formáty HD filmů... Multimediálním jádrem tedy zůstává UVD 3, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio.


Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.

Jak řada 8500M, tak konkrétně model Radeon 8550M jsou zajímavé základní karty, se kterými se nejspíše začneme v blízké budoucnosti setkávat v malých ši levných noteboocích. Jak je vidět, je to takové polovičaté řešení mezi integrovanou kartou a dedikovanou kartou na hraní. Výkon má sice o dost vyšší, než integrované karty od Intelu, ale nic moc navíc vám nenabídne, protože většina her s ní pořád dosti pokulhává. Zajímavé bude počkat si na výsledky měření karet z řad 8600M a 8700M, které by stále ještě mohly být docela levné, ale podstatně platnější ve hrách.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: