AMD Radeon HD 8730M – základ pro Mayu i střílečky

9. 5. 2013 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Druhá nejvyšší řada nových karet se objevila v prvních noteboocích, a protože se s ní nejspíše díky zajímavému poměru ceny a výkonu budeme potkávat častěji, řekneme si dnes něco bližšího ke kartě, kterou nasadil do svých notebooků například Dell.

AMD Radeon HD 8730M – základ pro Mayu i střílečky

AMD se opět podařilo vydat novou generaci karet o něco dříve než NIVIDIA, což by se mohlo velice pozitivně odrazit na ekonomických ukazatelích firmy za první pololetí. Pro AMD se segment grafických karet stává stále důležitějším, protože v procesorech se s Intelem rovnat nemůže a ani její APU, kterými chtělo AMD obsadit trh s mobilními zařízeními, zrovna na odbyt nejdou. To v souboji s NVIDIA má AMD konkurenceschopné produkty a její grafické karty najdeme v celé řadě počítačů. Navíc se stagnujícím trhem desktopů i notebooků požadují výrobci pořád nové a nové modely grafických karet, protože obnovování technologie je jeden z mála důvodů, na který zákazníci ještě slyší při rozhodování o koupi nového hardware. A přestává stačit i oblíbený trik s přejmenováváním starších modelů, zákazníci čím dál častěji hledí na výkon a benchmarky se novým jménem splést nenechají.


Celá „osmitísicovková“ generace Solar je po delší době jedna, ve které nedochází jen k různému přejmenovávání a úpravě starších čipů, ale uvádí se opravdu nové technologie a součástky. Ve třídách Radeon 8500M, 8600M a hlavně v dnes představovaném modelu z řady 8700M se budeme potkávat s čipem s kódovým jménem Mars. Jádra se stále vyrábí 28nm procesem, AMD je závislé na externích dodavatelích a ti zatím nemají modernější technologii k dispozici, i když během tohoto roku by se mohli na volném trhu objevit pokročilejší kapacity. Díky přechodu na novou technologii by AMD mohlo stihnout hned dvě obměny s jasným nárůstem výkonu (nová technologie výroby dovolí minimálně při stejné spotřebě zvednout pracovní frekvence).

Jádro je postavené na architektuře GCN (Graphics Core Next), které jsme potkali sice už v minulém roce, ale pouze v nejvyšší řadě Radeonů a v silnějších kartách profesionální řady FirePro. Na první pohled to nic neznamená, ale podle diskusí na internetu je vedle výkonu ve standardních 3D aplikacích toto jádro výborné při nasazení v profesionálních grafických a renderovacích aplikacích, kde dokáže podávat výrazně lepší výkony, než srovnatelné konkurenční grafiky, byť ve 3D hrách je výkon stejný.


Výrazně lepší jsou příkonové charakteristiky procesoru. Čip byl zmenšen na 77 mm?, což jsou 3/5 proti minulé generaci, TDP by mělo být kolem 15 W, v této kombinaci nebude velký problém uchladit ho jednou heatpipe, která může být, zejména v malých noteboocích, svedena spolu s heatpipe od procesoru k jedinému větráku.

Do paměťových slotů lze u tohoto modelu osadit pouze DDR3 paměti, podporována je kapacita 1 GB, hlavním rozdílem oproti slabším řadám je 128bitová sběrnice, která umožňuje rychlost až 28,8 GB/s. Paměti jsou taktovány (v referenčním designu, jednotlivý výrobci to mohou upravovat) na 1800 MHz efektivně.

Ve výpočetních jádrech je skryto 1 040 milionů tranzistorů, které vytváří 384 univerzálních programovatelných shaderů, 24 TM jednotek a 8 ROP. Jádro je taktováno na 650 MHz, ale v případě potřeby a dostatečných rezerv chlazení se dokáže přetaktovat až na 700 MHz. To znamená 4,2 Gpixelu/s, 15,6 Gtexelu/s a 499,ě GFLOP za sekundu.

Podporovány jsou standardy DirectX 11.1, Shadre Model 5.0, OpenGL 4.2 a OpenCL 1.2.

Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta AMD Radeon 8730M v testu 3DMark06 na průměrných 8620 bodů, v testu 3DMark05 pak 12 762, v 3DMark03 pouhých 19 016. 3DMark Vantage dává výsledek 5869,5 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 32,3 bodu. Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768:

• Call of Duty: Black Ops 2 (2012): 18/48 fps
• Need for Speed: Most Wanted (2012): 21,8/38,9 fps
• Diablo III (2012): 51/78 fps
• FIFA 13 (2012): 128/225 fps
• Anno 2070 (2011): 29/79 fps
• TES V: Skyrim (2011): 30/58 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Multimediálním jádrem zůstává UVD 3, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio.

Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.

AMD Radeon HD 8730M je všestranná karta se zajímavým poměrem ceny a výkonu. Poslouží v celé řadě 3D her, i když na dechberoucí zážitek v nejnovějších hrách (Hitman, Assassin's Creed III apod.) stačit nebude. Její silnou stránkou jsou výpočty v grafických programech, takže pokud někdo hledá superlevnou pracovní stanici (třeba studenti technických oborů), mohl by ho notebook s touto kartou potěšit. Zbývá otázka, co za trumfy z rukávu vytáhne za pár měsíců či týdnů NVIDIA.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: