Intel Iris a HD 2. část – výkony

19. 6. 2013 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

V dnešním druhém díle se vrátíme k integrovaným grafickým kartám od Intelu ze 4. generace procesorů Core. Minule jsme se seznámili s firemní filosofií a pro dnešek si slíbili nějaké výkonové testy. Tady jsou.

Intel Iris a HD 2. část – výkony

V 1. části článkujsme se seznámili s filosofií, pozadím a technologiemi grafických částí procesorů 4. generace Core architektury, pro dnešek jsme si slíbili nějaké výkonové a herní testy. Na začátek malé shrnutí: Intel rozdělil svá integrovaná řešení do tří výkonnostních kategorií (GT), kromě první z nich z nich najdeme v každé několik modelů.

První kategorie (polooficiálně značená jako GT1) si ponechává jednoduchý název Intel HD bez jakéhokoliv číselného označení a bude patřit především do nejslabších řešení, kde je grafický výkon buď nedůležitý, nebo příliš drahý, nebo je upřednostněn minimální výkon (a příkon) kvůli co největší výdrži na baterie. Najdeme je pravděpodobně pouze v „očesaných“ procesorech Pentium a Celeron. Bude obsahovat deset výpočetních jednotek, tedy o čtyři více než dosud. O tomto řešení se vlastně dosud kromě počtu pipelines, 22nm výrobního procesu a použití 3D Tri-Gate tranzistorů a podpory DirectX 11.0, Shader Model 5.0 neví nic určitého, Intel žádné specifikace neuvolnil a procesory, které ho budou obsahovat, budou vydány asi jako vůbec poslední.

Druhá kategorie (GT2) má jasné číselné označení Intel HD 4200/4400/4600, kde rozdíly jsou prakticky jen ve frekvenci jader. Jako základ se bere HD 4600, který by měly obsahovat čipy se standardním TDP, nižší modely jsou určeny opět pro nízkonapěťové varianty. Určeny jsou pro všechny procesory, které se budou usazovat do patic, a to jak v desktopech, tak noteboocích. Mají 20 výpočetních jednotek oproti šestnácti v procesorech Ivy Bridge. Výrobní proces i 3D tranzistory jsou samozřejmě pro všechny grafiky stejné, naopak proti nejslabšímu členovi této „famílie“ přibyla podpora DirectX 11.1 SM 5.0. Vzhledem k „čerstvosti“ procesorů a pomalému uvolňování dat jsou i zde k dispozici prozatím pouze údaje a výsledky pro Intel HD 4600. Ten má při 20 unifikovaných shaderech škálovatelný takt jader i právě shaderů 400 – 1350 MHz.


Zde již můžeme posloužit přímo redakčním testem procesoru Intel Core i7-4702MQ. Ten má 4 jádra taktovaná na 2.2 GHz a v Turbo Boostu až 3.2 GHz. Dokáže se v nečinnosti i podtaktovat na 800 MHz. TDP je 37 W.
3D Mark (2013) Ice Storm - 43 882 bodů
3D Mark (2013) Cloud Gate - 5982 bodů
3D Mark (2013) Fire Strike - 715 bodů.

Třetí, vrcholná kategorie (GT3)má jako základ značení pětitisícové série a fakt, že bude k dispozici jen u procesorů s pouzdrem BGA, které se pájí přímo na základní desku. Pro dvoujádrové procesory s TDP do 15 W to bude HD 5000. Vzhledem ke 40 výpočetním jednotkám (shaderům) lze očekávat velice nízké frekvence, protože někde se nízké TDP projevit musí. Vyšší modely se budou pohybovat mezi 200 a 1300 MHz, u tohoto tedy lze očekávat vrcholové frekvence kolem 500 MHz. To odvozuji z vyjádření Intelu o procentuálním nárůstu výkonu proti čipu Intel HD 4000 (Ivy Bridge), kde „pětitisícovka“ má očekávaný nárůst kolem 50%, kdyžto HD 5100 už 125%.

(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)
(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)

Iris Pro 5200, které se právě od HD 5100 liší přidáním eDRAM paměti o kapacitě 128 MB, která je na stejné destičce, ovšem ne přímo v jádru, má být rychlejší o zhruba 150 procent. Ale notnou dávku zrychlení bude mít na svědomí právě cache paměť 4. úrovně (L4), kmitočty budou u obou vrcholných modelů zřejmě vyrovnané.

A zde již porovnání základních syntetických testů podle údajů notebookcheck.net:
(Intel Iris Pro5200, Intel HD 5000, Intel HD 4600, Radeon HD 8730M, GeForce GT 640 LE)
3DMark11 (body): 2364, 1131, 1356, 1507, 1401
3DMark06 (body): 13 668, 6087, 8396, 8620, 8801

(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)
(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)

Pro Intel Iris Pro nejsou další výsledky k dispozici, proto se dále podíváme v omezenější sestavě:
(Intel HD 5000, Intel HD 4600, Radeon HD 8730M, GeForce GT 640 LE)
3DMark Vantage (body): 4499, 5938, 6310, 5212
Cinebench R11.5 (body): 18,7 ; 27,3 ; 32,3 ; 31,6
Windows 7 EI Graphics: 5,9 ; X ; X ; 6,1

A herní výsledky v nastavení s nízkými detaily (FPS):
Diablo III (2012): 54 ; 80 ; 78 ; 98,6
Risen 2 (2012): nespuštěno ; nespuštěno ; 48 ; 39,1
TES V:Skyrim (2011): X ; 50 ; 58 ; 44
World Of Warcraft (2005): 78 ; 69 ; X ; 53

(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)
(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)

A pro integrované karty tu máme i výběr profesionálních testů SPECviewperf11 (fps):
(Intel HD 5000 a Intel HD 4600)
Catia 1920x1080 : 4,5 a 3,3 fps
Lightwave 1920x1080 : 15,6 a 19,8 fps
Maya 1920x1080 : 15,4 a 18,4 fps
Pro/ENGINEER 1920x1080 : 1,8 a 2,6 fps
Siemens NX 1920x1080 : 1,6 a 2,5 fps

(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)
(testováno na desktopovém CPU serverem anandtech.com)

Jak vidno, Intel se konečně dostal k přímé konkurenci, v jednotlivých testech už dokonce dokázal vyhrát nad svými protivníky, a to v testech prakticky nebyly jeho dvě nejsilnější grafiky. A konkurentům přibyly další vrásky na čele. Především AMD s tím bude muset rychle něco udělat,m její hospodářské výsledky se neustále propadají a s nástupem Haswellu v tuto chvíli ztrácí svůj největší trumf – rychlé integrované grafiky ve svých APU. NVIDIA asi trošku více vsází na silnější karty, ale právě ty nejslabší u všech firem tvoří základ prodejů. Takhle bude i NVIDIA pod tlakem na snižování spotřeby a zvyšování výkonu za stále lepší ceny, jinak i technologie OPTIMUS může rychle ztratit u její střední třídy smysl. Myslím, že tak zásadní mezigenerační skok v rámci grafik Intel ještě nikdy dříve neudělal a Haswell se stane dalším velkým triumfem v jeho dějinách.

Technologie

Diskuse