NVIDIA GeForce GT 650M – notebook mám na leccos, ale občas bych si zahrál...

22. 5. 2013 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Velká řada uživatelů má notebook primárně jako pracovní nástroj a umí si jasně říct, co opravdu potřebuje a co už je jen luxus, jenže... ...jenže na disku je pravidelně jedna dvě hry, a ne zrovna staré, se kterými si krátí dlouhé chvíle a relaxují. A pak je třeba najít kompromis mezi tím, co potřebuji, a tím, co chci. NVIDIA jako jeden takový vhodný kompromis nabízí právě tuto kartu.

NVIDIA GeForce GT 650M – notebook mám na leccos, ale občas bych si zahrál...

GeForce GT 650M není zas až takový „trhač asfaltu“, aby se tuto kartu vyplatilo dávat do rudých a zelených, bohatě podsvícených a agresivně nadesignovaných herních strojů. Ale výkonu určitě nemá málo a s rozumným nastavením si na ní zahrajete i nejnovější hry (a třeba u takového Bioshocku se zas tak moc omezovat nemusíte). Obzvláštní výhodou je, že karta relativně podává lepší výkony v nejnovějších hrách, které hodně využívají technologií z DirectX 11, a pokud je v notebooku zapojena přes Optimus, tedy můžete střídat ji a integrovaný čip v procesoru, jsme tam, kde jsme chtěli být.


Je pravda, že nejde zrovna o horkou novinku, ale zaujala nás v recenzi na notebook se SLI zapojením právě těchto dvou karet, čili v Lenovu IdeaPad Y500. Především sama myšlenka použití druhé přípojné karty místo jedné výkonnější i se všemi problémy, které to nese (výroba celého modulu i s chlazením a úprava BIOSu apod. je určitě dražší než prosté pořízení něčeho silnějšího), mne nadchla. Ale teď už k samotné kartě.

Je vyráběna 28nm technologií, která je nejpokročilejší, jakou si na volném trhu koupíte, lépe je na tom jen Intel se svými soukromými výrobními 22nm kapacitami. Výkonově je srovnatelná s AMD Radeonem HD 7770M.

SMX bloky, které jsou v podstatě jednotlivými CUDA jádry, jejichž spolupráce se trošku podobá vícejádrovým CPU, mohou být deaktivovány, a tím dochází ke snížení poštu shaderů v té které kartě, a tím škálování výkonu. Každý SMX blok s architekturou Kepler má 192 shaderů laděných na 735 MHz stejně jako centrální jádro, v NVIDIA GeForce GT 650M jsou bloky dva, tedy 384 shaderů (což je mimochodem o 128 méně, než má konkurent od AMD, byť architektury jsou samozřejmě z tohoto hlediska neporovnatelné). Paměťový systém má 128bitovou sběrnici a rychlost pamětí je 900 MHz, podporuje paměti DDR3 i GDDR5, ovšem kvůli relativně úzké sběrnici není podle benchmarků nárůst výkonu takový, na jaký jsme při rozdílném osazení pamětí zvyklí. To je dost škoda. Paměti mohou být až 2 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Podobně jako CPU mají už i GPU s architekturou Kepler možnost tzv. Turbo modu, ve kterém se umí přetaktovat zhruba o 15%, pokud to povoluje chlazení.


Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11 Shader model 5.0, pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision a 3DTV Play.
NVIDIA GeForce GT 650M zvládne obsluhovat až 4 displeje s rozlišením 3840x2160 pixelů, ovšem pouze přes DisplayPort a HDMI. Protože při propojení přes Optimus s integrovanou kartou, které bývá docela populární, se o vykreslování obrazu stará pouze integrovaná grafika (nejčastěji Intel HD 4000), minimálně o jeden displej přijdete, navíc v cenové kategorii, kam je GeForce GT 650M určena, málokdy najdete tolik portů, takže tato krásná vlastnost bude vyhrazena především notebookům s vyššími modely, případně těm bez využívání Optimu (např. právě IdeaPad Y500, i když ani ten nemá dva digitální porty). Navíc karta s 2 GB DDR3 paměti má TDP celých 55 W, takže další důvod i pro uživatele, proč si Optimus s možností přepínat s mnohem nenáročnější integrovanou grafikou přát.

Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GT 650M v testu 3DMark06 na průměrných 13 695 bodů, v testu 3DMark05 pak 21 266, v 3DMark03 34 777. 3DMark Vantage dává výsledek 8094 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 40,8 bodu. K dnešnímu dni bohužel nejsou dostupné relevantní herní benchmarky přímých konkurentů od AMD. Následující tabulka popisuje výkon při vysokém nastavení a rozlišení 1024 x 768:
• Crysis 3 (2013): 21,9
• Call of Duty: Black Ops 2 (2012): 44 fps
• Need for Speed: Most Wanted (2012): 33,8 fps
• Diablo III (2012): 83 fps
• FIFA 13 (2012): 182 fps
• Anno 2070 (2011): 40 fps
• TES V: Skyrim (2011): 42 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD páté generace, o nichž se můžete také dočíst zde.

NVIDIA GeForce GT 650M je karta, která zejména ve spojení s technologií Optimus může udělat z téměř jakéhokoli notebooku přístroj víceúčelový – přidá schopnost spouštět téměř jakékoli hry, byť v těch nejnovějších, téměř výhradně letošních, budete muset ořezávat detaily a občas i snižovat rozlišení. Každopádně je to schopná grafika střední třídy, která vás podrží ještě pár let.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: