NVIDIA GeForce GT 730M – nová karta s prvními výsledky

3. 4. 2013 07:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

NVIDIA nedávno uvedla nové modely v letošní řadě 700M, které pokrývají spektrum od nejzákladnějších modelů s architekturou Fermi až po vyšší střední třídu s vylepšenými jádry Kepler. Pojďme se tedy podívat na nejslabší kartu s Keplerem uvnitř...

NVIDIA GeForce GT 730M – nová karta s prvními výsledky

OEM výrobci notebooků tlačí na to, aby, bez ohledu na skutečný technologický cyklus, jejich dodavatelé zásadních komponent aktualizovali své výrobky každý rok. Proč to? Inu, když zákazník srovnává loňský a aktuální model notebooku, měl by vidět jasné pokroky. A grafické karty jsou rozhodně jedním z nejzajímavějších údajů, navíc je v tomto oboru pořád ještě přijatelná konkurence mezi NVIDIA a AMD, takže jim nic jiného nezbývá. Vede to sice k celkem směšným několikerým přejmenováním téhož čipu a „převtělování“ karty třeba i mezi třemi generacemi, ale trh to tak prostě chce. A je to i marketingová záležitost, kdo vydá dřív „inovované“ karty, může ukousnout trochu větší tržní podíl, alespoň tedy, než ho konkurent dožene.

NVIDIA nové karty uvádí od ledna, kdy byly představeny první dvě, dnes se řada hezky protáhla a obsahuje dvě základní karty s jádry na bázi starší architektury Fermi (GT 710M a 720M), které hlavní výhody čerpají z 28nm výrobního procesu (řada Fermi karet se vyráběla 40nm procesem). Dalších pět karet (GT 730M, T735M, 740M, 745M a 750M) už disponuje inovovaným jádrem s architekturou Kepler, ty jsou také všechny vyráběny 28nm procesem. My se dnes budeme věnovat především kartě NVIDIA GeForce GT 730M, ovšem většina nových technologií je společná pro jmenované karty s Keplerem.


Základem všech karet je stále jádro GK107, ovšem v první revizi. Ta umožnila lehce zvýšit taktování jednotlivých modelů bez zvyšování TDP, takže je zde opět určitý nárůst výkonu bez zvyšování spotřeby, a tedy vyšší efektivita na Watt. Podobně jako u „osmitisícových“ Radeonů od konkurence se NVIDIA rozhodla škálovat výkon svých modelů i formou paměťových sběrnic – na minulé řadě mi přišlo velice sympatické, že praktiky všechny karty měly alespoň 128bitovou sběrnici – a pro karty do GF 735M volila pouze 64bitovou sběrnici. Osobně to samozřejmě považuji za nešťastné, ale dobře to zapadá do firemního obchodního modelu a výkon oproti předchůdci (nejspíše kartě GF GT 640M) opět o něco stoupl.

Stejné je to s podporou paměťových modulů, teprve karta GF 740M podporuje GDDR5, ovšem nikde není psáno, že tyto paměti musí být u vyšších modulů osazeny, takže pozorně zkoumejte, s jakým modulem se u konkrétní sestavy setkáte. 1 GB GDDR5 dá rozhodně větší výkon než 2 GB DDR3.

NVIDIA také uvádí několik nových technologií. Tou asi nejzajímavější je GPU Boost 2.0, technologie řídící možnosti přetaktovávání a výkonu. Nejdůležitější novinkou je, že karty již nemusí být striktně řízené podle maximálního TDP, ale lze jako prioritu zvolit teplotu jádra. Pokud máte třeba notebook se slabším procesorem (modelově Core i5 proti téže sestavě s Core i7Q), méně zatěžované chlazení přístroje umožní častější chod grafiky v režimu vyšších frekvencí, takže v konkrétní hře může být takový notebook výkonnější než model s vyšší konfigurací. Podle NVIDIA má tato technologie přidávat až 15% výkonu.


GeForce Experience je software, který umožňuje snadné nastavení grafických presetů ušitých na míru konkrétním hrám. Nemusíte tedy složitě nastavovat v ovládačích jednotlivé parametry, abyste získali pár fps navíc, a pak ukládat řadu profilů. Práci za vás již odvedli profesionálové a jedním kliknutím získáte (prý) nejlepší možné nastavení.

Všechny karty generace 700M disponují i opět o trošku lepší technologií Optimus, která automaticky přepíná mezi integrovaným grafickým čipem a dedikovanou kartou. Hlavní výhoda by měla být v tom, že NVIDIA se specializovala pouze na odladění přepínání mezi Intel HD 4000 a jejími kartami. Není divu, notebooků se staršími procesory Sandy Bridge a zároveň fungl novými kartami mnoho nebude a „hybridních“ strojů s procesorem AMD a grafikou NVIDIA aby pohledal.

GPGPU neboli obecné výpočty přes grafickou kartou nejsou sice horkou novinkou, ale důležité je, že NVIDIA nezapomněla, takže zde máme podporu OpenGL 4.1, DirectCompute, OpenCL. U herní grafiky to asi nevyužijete tak často, ale při střihu videa a úpravě fotek se to rozhodně hodí, možná podporujete některý projekt distribuovaných výpočtů (SETI Home a příbuzní), kde lze přes grafiku rychle nasbírat spoustu kreditů, a je to také dobrý základ pro budoucí profesionální karty řady Quadro.

Co se týče karty GeForce 730M, má dva SMX bloky po 194 shaderech, celkem je tedy k dispozici 384 CUDA jader (=shaderů) a může být připojena po PCI 3.0 s možností Boostu. Má 64bitovou paměťovou sběrnici s paměťmi DDR3, osazení závisí na výrobci, maximum jsou 4 GB. Jádro je nastaveno na nejvyšší standardní frekvenci 725 MHz stejně jako shadery. Paměti mají svůj vrchol na 1000 MHz.

Podporuje až 4 monitory do rozlišení 3840 x 2160 pixelů a vývodem přes DisplayPort 1.2 nebo HDMI 1.4a. Zvuk je zpracováván v kvalitě Dolby TrueHD nebo DTS-hd, přenášen může být pomocí bitstreamu přes HDMI. Pátá generace technologie PureVideo podporuje dekódování obvyklých HD videí jako MPEG-1/2, MPEG-4 ASP, H.264 a VC1/WMV9 až do rozlišení 4K (MPEG-4 a VC1 do 1080p). Najednou mohou být dekódovány dva videostreamy.

TDP karty (a dalších srovnatelných) se pohybuje kolem 35 W.


Podle nezávislého serveru notebookcheck.net dosáhne karta v testu 3DMark06 na průměrných 11 062 bodů, v testu 3DMark05 pak 16 882, v 3DMark03 na 28 285. 3DMark Vantage dává výsledek 6806 bodů (při 1280 x 1024), 3DMark11 1956 bodů. Cinebench R11.5 35 bodů. Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768:

• Crysis 3 (2013): 19,6 (44,3) fps
• Call of Duty: Black Ops 2 (2012): 36,3 (83) fps
• Need for Speed: Most Wanted (2012): 31 (57) fps
• Diablo III (2012): 49,4 fps (50) fps
• Anno 2070 (2011): 31,6 (119,7) fps
• TES V: Skyrim (2011): 29 (50) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání. Testy SPECview dosud neproběhly.

Podle technologií a výsledků je právě karta NVIDIA GeForce 730M tou, kterou bychom mohli potkávat nejčastěji v noteboocích, má pro to všechny předpoklady – přijatelné TDP i pro menší (řekněme 13'' či 14'') notebooky, dost výkonu k přijatelnému „pohonu“ i aktuálních her a dostatek pro velice příjemné hraní méně náročných her z roku 2012 a starších. Zároveň už má jádro Kepler a vzhledem k řazení do firemní linie má i předpoklad přijatelné ceny. Pokud jste hráči o něco nadšenější, mohla by vás oslovit spíše karta GF 740M se 128bitovou paměťovou sběrnicí a GDDR5 paměťmi, ale na její představení si budeme muset ještě chvíli počkat. Celkově Je asi možno novou řadu pochválit a předpovídat, že AMD to opět nebude mít lehké.

Technologie

Diskuse