NVIDIA GeForce GTX 765M – nejlepší ze střední třídy

11. 9. 2013 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Model GeForce GTX 765M je v současnosti 3. nejvyšší mobilní model v nabídce NVIDIA, což ho řadí už do vyšší třídy, ovšem celá řada hardwarových specifikací mluví trošku jinak, i když tím nechci říci, že by snad šlo o malý výkon. Jak to tedy je?

NVIDIA GeForce GTX 765M – nejlepší ze střední třídy


GeForce GTX 765M je odvozena od modelu GTX 760M, o kterém jsem už psal, že je na rozhraní střední a vyšší třídy. Zde to platí dvojnásob, neboť celou řadu specifikací mají obě karty logicky podobnou a zvýšení výkonu vyplývá spíše z „naladění“ karty, tedy pracovních frekvencí apod. Má podobně jako slabší souputník požadavky na příkon a chlazení, které ještě umožňují vestavbu do středně velkých šasi. Ovšem vzhledem k vyšším frekvencím se samozřejmě zahřívá rychleji, což znamená třeba u 15'' notebooků menší využitelnost Boost módu a obvykle o něco větší hlučnost chlazení notebooku – prostě je v něm teplého vzduchu více. Pořád vám bude při jejím používání stačit běžný 90W zdroj, i když je předpoklad, že kartu potkáme spíše u velkých (a dražších) DTR notebooků, kde hmotnost (ať už přístroje, nebo zdroje) takovou roli nehraje. Baterii notebooku sice se svou spotřebou na úrovni 55 W ve špičce „vycucne“ docela rychle, ale pro kancelářskou práci nebo komunikaci a brouzdání po netu stačí integrovaná grafická karta automaticky přepínaná technologií Optimus. Při hraní to chce stejně klid na soustředění, v takových místech pak elektrická zásuvka bývá.

Na rozdíl od slabšího bratříčka (GTX 760M) také nejde jen o nové jméno pro starý výkon, ale přináší skutečný posun k lepšímu, byť za vyšší cenu i spotřebu. Pokud byste se tedy dostali do situace, kdy byste volili mezi oběma těmito kartami, doporučuji tuto, případná úspora není až takový argument – je-li pro vás opravdu důležitá, poohlédněte se po GTX 660M, úspora bude ještě větší a výkon srovnatelný s GTX 760M.


Karta je vyráběna 28nm technologií, která je nejpokročilejší, jakou si na volném trhu koupíte, lépe je na tom jen Intel se svými soukromými výrobními 22nm kapacitami. Výkonově je srovnatelná s NVIDIA GeForce GTX 485M a u konkurence přesně mezi AMD Radeonem HD 6970M a HD 6990M. Používá jádro GK106 vystavěné na architektuře Kepler. SMX bloky, které jsou v podstatě jednotlivými CUDA jádry, jejichž spolupráce se trošku podobá vícejádrovým CPU, mohou být deaktivovány, a tím dochází ke snížení poštu shaderů v té které kartě, a tím škálování výkonu. Každý SMX blok s architekturou Kepler má 192 shaderů laděných na 850 MHz (+ GPU Boost) stejně jako centrální jádro, v NVIDIA GeForce GT 765M jsou aktivní bloky čtyři, tedy 768 shaderů. Paměťový systém má 128bitovou sběrnici, což je spolu s počtem shaderů hlavní důvod, proč nepovažovat kartu za příslušnou do vyšší třídy (tam by měla být sběrnice široká 256 bitu a aktivováno alespoň 5 SMX bloků) a rychlost pamětí je 2000 MHz a podporuje paměti GDDR5. Paměti mohou být až 2 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Podobně jako CPU mají už i GPU s architekturou Kepler možnost tzv. GPU Boost módu, ve kterém se umí přetaktovat zhruba o 15%, pokud to povoluje chlazení.


Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11 Shader model 5.0, pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision a 3DTV Play, FXAA (pro zrychlení antialiasingu) a Adaptive V-Sync (pro optimalizaci vertikální synchronizace v závislosti na volných výpočetních prostředcích).

NVIDIA GeForce GT 765M zvládne obsluhovat až 4 displeje s rozlišením 3840x2160 pixelů, ovšem pouze přes DisplayPort a HDMI. Protože při propojení přes Optimus s integrovanou kartou, které bývá docela populární, se o vykreslování obrazu stará pouze integrovaná grafika (nejčastěji Intel HD 4000, brzy HD 4600), minimálně o jeden displej přijdete.


Podle nezávislého serveru notebookcheck.net dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 765M v testu 3DMark06 na průměrných 19 948 bodů, v testu 3DMark05 pak 24 437. 3DMark Vantage dává výsledek 13 718 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 59,1 bodu. Následující tabulka popisuje výkon při vysokém nastavení a rozlišení HD ready: 

• Dota 2 (2013): 47 fps
• Crysis 3 (2013): 37 fps
• Call of Duty: Black Ops 2 (2012): 78 fps 
• Need for Speed: Most Wanted (2012): 58 fps 
• Diablo III (2012): 181 fps 
• FIFA 13 (2012): 306 fps 
• Anno 2070 (2011): 72 fps 
• TES V: Skyrim (2011): 63 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD páté generace, o nichž se můžete také dočíst.

NVIDIA GeForce GT 765M patří do vyšší střední třídy. Kdyby NVIDIA nepotřebovala tak širokou škálu modelů pro pokrytí každé sebemenší skulinky trhu, byl by to ten správný nástupce GTX 660M. Karta umožňuje hrát i nejmodernější náročné hry typu Crysis 3 nebo Dota 2 ve vysokém nastavení a zcela plynule, ovšem patří až do středních a větších notebooků, kde je její výkon uchladitelný.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: