AMD Radeon R6 - integrovaný hráč

30. 7. 2014 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jan Konvalina

Už jsme si asi všichni zvyknuli, že když si pořídíme procesor buď od AMD, nebo od Intelu tak je už většinou součástí i integrovaný grafický čip. I přes stále se zvyšující výkon to u Intelu především kvůli ne úplně dobré kompatibilitě ovladačů stále není nic zářného na nic jiného než běžná multimédia, u AMD je tomu však jinak a i bez dedikované grafické karty se dá nějaká méně náročná hra slušně zahrát i s integrovaným grafickým čipem. Radeon R6 mezi takové patří.

AMD Radeon R6 - integrovaný hráč

AMD Radeon R6 se nedá pořídit jinak, než jako součást procesorů AMD architektury Kaveri a ne každý model má stejné takty a podporu stejných pamětí, záleží právě na procesoru, u kterého je Radeon R6 integrován. Pro porovnání, nejrychlejší verze je přítomna u procesoru A10 – 7400P a vyrovná se dedikované GeForce GT 730M, zatímco u procesoru A10 – 7300 je výkon na úrovni GeForce 720M. Je tedy důležité sledovat i výkon procesoru, ne všechny Radeony R6 mají stejný výkon. Stejně tak se odvíjí i podporovaná rychlost operačních pamětí, nižší a ULV modely mají maximálně podporované pouze paměti DDR3 taktované na 1600 MHz, zatímco vyšší modely až 1866 MHz. Takt jádra tak začíná na 533 MHz a může dosáhnout maxima 654 MHz u vyšších CPU. Ani šířka paměťové sběrnice není jednotná a existují varianty s 64 nebo 128 bitovou šířkou. Výrobní technologie je stále 28nm.

AMD Radeon R6 je grafický čip s plnou podporou DirectX 11.2. V GPU je 386 shaderů a 6 výpočetních jader. Díky GCN 1.1 architektuře je výrazně efektivnější a výkonnější než předchůdci Trinity a Richland využívající VLIW. Díky GCN architektuře taky Radeon R6 dokáže pracovat s proprietálním API Mantle od AMD a značně zvýšit výkon v podporovaných aplikacích. Zatím je však vývoj v počátcích a podpora se teprve rozjíždí. Z dalších technologií obsahuje Kaveri revidovaný video engine UVD 4.2 (Unified Video Decoder) a VCE 2.0 (Video Codec Engine). Stejně tak byla vylepšena podpora kodeku H.264, H.265 je však stále nepodporován.


I když není Radeon R6 prioritně herní čip, dají se spustit i nové hry, pokud se omezí rozlišení a detaily. Přitom je spotřeba celého APU (CPU i GPU) dohromady příjemných 19-35W v závislosti na modelu. Radeon R6 dosáhl v benchmarku 3D Mark 11 1391 bodů v rozlišení 1280 x 720. V Cinebench R11.5 OpenGL 64bit 21.3 bodů.

Z her vybereme ty hratelnější, tedy ty kde se karta přehoupla alespoň přes 25FPS ale spíš více. Všechny hry jsou v rozlišení 1366 x 768 pixelů a nastavení medium.
• GRID Autosport 30.7 fps
• Dota 2 24.5 fps
• Bioshock Infinite 26.2 fps
• Tomb Raider 26.9fps
• Call of Duty: Black Ops2 37.7 fps
• Dishonored 32.6 fps


Není tedy problém si v ucházející kvalitě zahrát i novější hry. Grafická karta je mířena spíš do menších notebooků, ale najde si místo i klasických 15 palcových. Pro uživatele, kteří mají hloub do kapsy a chtějí si i zahrát tak jde o rozumné řešení, jen si je třeba dát pozor na model a výkon grafického čipu.


| Diskuse | Technologie
Sdílej: