NVIDIA GeForce GTX 880M – vlajková bitevní loď pálí ze všech děl
11. 6. 2014 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Grafická karta GeForce GTX 880M je aktuálně nejvýkonnější mobilní model v nabídce NVIDIA a vlastně na celém trhu. Umožňuje bezproblémové hraní i nejnovějších her na displejích s vysokým rozlišením a v nejvyšších detailech. A jak je toto technologicky možné? Pojďme se podívat.
NVIDIA představila další bezkompromisní kartu, která se uvelebila na trůnu nejvýkonnější grafiky dneška a zdá se, že na něm chvíli vydrží. Její určení je jednoznačné – hraní her bez jakýchkoli omezení. A tomu je podřízeno vše. Ruku v ruce s tímto jdou ovšem energetické nároky, které dokáží splnit jen specializované (herní) notebooky s patřičně dimenzovaným zdrojem. Jen samotná karta má TDP mírně přesahující 100 W, přičemž jistě budete chtít i adekvátně výkonný procesor, slušnou porci paměti a slušný displej, a všechny tyto součástky si řeknou o další slušnou porcii energie. A to řada plnohodnotných notebookůů si vystačí se zdrojem s výkonem kolem 65 W. Je tedy jasné, že „osmset osmdesátku“ nepotkáte jen tak leckde a mobilita také nebude na nejlepší úrovni.
Ve skutečnosti nejde o nějak závratně technologicky převratnou záležitost, NVIDIA opět „recyklovala“ a doladila starší a důvěrně známý čip GK104, což také dává na vědomí, že jde o architekturu Kepler (K v kódovém značení GK). Znamená to ovšem, že NVIDIA má v záloze architekturu Maxwell, kterou najdeme zatím nejvýše v modelu GeForce GTX 860, kde má čip 640 shaderů – co by udělalo s výkonem jejich zdvojnásobení?
GeForce GTX 880M je vyráběna 28nm technologií, která je nejpokročilejší, jakou si na volném trhu koupíte, lépe je na tom jen Intel se svými soukromými výrobními 22nm kapacitami. Výkonově je srovnatelná prakticky jen se svým předchůdcem GeForce GTX 780M, o kus vzadu jsou pak profi karta Quadro K5100M a konečně konkurence v podobě AMD Radeonu R9 M290X a předčí i řadu dvoukartových řešení (jako NVIDIA GeForce GTX 675M SLI a další).
Používá jádro GK104 vystavěné na architektuře Kepler. SMX bloky, které jsou v podstatě jednotlivými CUDA jádry, jejichž spolupráce se trošku podobá vícejádrovým CPU, mohou být deaktivovány, a tím dochází ke snížení poštu shaderů v té které kartě, a tím škálování výkonu, ovšem GeForce GTX 880M používá všech dostupných 1536 shaderů. Každý SMX blok s architekturou Kepler má totiž 192 shaderů laděných na 954 MHz (+ GPU Boost) stejně jako celé jádro, v NVIDIA GeForce GTX 880M je aktivních všech 8 bloků. Paměťový systém má 256bitovou sběrnici, tedy tu nejširší používanou, a rychlost pamětí je 2500 MHz (5000 MHz efektivně) a podporuje paměti GDDR5. Paměti může být až 8192 MB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Teoretická maximální propustnost je pak 64 GB/s. Podobně jako CPU má i toto GPU s architekturou Kepler možnost tzv. GPU Boost módu, zde ve specifikaci 2.0, ve kterém se umí přetaktovat zhruba o 15%, pokud to povoluje chlazení. A to se opravdu pěkně nadře – pro srovnání, špičkové čtyřjádrové procesory Core i7 generace Haswell od Intelu mají TDP 47 W i s integrovanou grafikou.
Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11.2 Shader model 5.0, OpenGL 4.4 a OpenCL 1.1, pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision a 3DTV Play, FXAA (pro zrychlení antialiasingu) a Adaptive V-Sync (pro optimalizaci vertikální synchronizace v závislosti na volných výpočetních prostředcích). Důležité pro rychlost všech těchto technologií je také fakt, že karta může být vedle PCI Express 2.0 připojena i přes totéž rozhraní se specifikací 3.0.
NVIDIA GeForce GT 880M zvládne obsluhovat až 4 displeje s rozlišením 3840x2160 pixelů, ovšem pouze přes DisplayPort a HDMI. Protože při propojení přes Optimus s integrovanou kartou, které bývá docela populární, se o vykreslování obrazu stará pouze integrovaná grafika (nejčastěji Intel HD 4600), minimálně o jeden displej přijdete. Karta také není zcela vhodná pro 4K displeje, podle výrobce přes LVDS zvládá pouze WUXGA (1920 x 1200).
Podle nezávislého serveru notebookcheck.net dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 880M v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 122 668 bodů, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 40 218 a v 3DMark13 Fire Strike 6110. 3DMark Vantage dává výsledek 28 774,5 bodů (při 1280 x 1024), 3DMark06 medián 28 118 bodů. Cinebench R15 OpenGL 64bit 97,4 bodu a Cinebench R11.5 56,8 bodu. Následující tabulka popisuje výkon při vysokém nastavení a rozlišení HD ready:
• Watch Dogs (2014): 44,4 fps (32,9 při nastavení Ultra)
• TES online (2014): 76 fps (57,5 při nastavení Ultra)
• Crysis 3 (2013): 81,5 fps
• Call of Duty: Ghosts (2013): 66 fps
• Diablo III (2012): 117 fps
• FIFA 14 (2013): 334 fps
• Anno 2070 (2011): 135,5 fps
• TES V: Skyrim (2011): 95,1 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD páté generace, o nichž se můžete také dočíst zde.
NVIDIA GeForce GTX 880M je korunovaný král výkonu. Není to jen nějaké technologické cvičení, koupit ji můžete v DTR herních noteboocích jako je Alienware 17, Asus G750JZ nebo řadě MSI GT60. A pokud takový notebook máte, je vystaráno s hraním her na několik let dopředu, což lze v mobilním světě považovat za pořádnou výhru.