NVIDIA GeForce GTX 970M - aktualizovaná architektura pro high-end
15. 10. 2014 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
NVIDIA konečně přináší s architekturu Maxwell i do vyšší třídy grafických karet. Druhá generace s čipy GM204 přináší opět vyšší výkony a efektivitu a nižší TDP. NVIDIA ovšem pro tyto karty volí i novou číselnou řad, což vyvolává otázku: Můžeme se těšit na Maxwell i v nižší třídě?
Architektura Maxwell načíná své působení již ve třetí řadě produktů NVIDIA, poprvé jsme se s ní mohli potkat v grafické kartě GeForce GT 750M, poprvé je však v kartách vyšší třídy, ostatně vedle GTX 970M je už představena i GTX 980M, na kterou se můžete těšit příště, a stále je tu prostor pro vrcholnou, dosud nepředstavenou kartu, tedy alespoň po čistě technologické stránce.
GeForce GTX 970M je postavena na čipu GM204, které je druhou, lehce aktualizovanou a optimalizovanou generací architektury Maxwell. Hlavním marketingovým tahákem je uzavírání rozdílů mezi desktopovými a mobilními kartami, NVIDIA tvrdí, že už je to ve vyšší třídě už jen kolem 20%. A je pravda, že GTX 970, i když není na vrcholu nabídky, je už teď výkonnější než její předchůdci, včetně toho nejsilnějšího, GTX 880M.
Architektura Maxwell se vyznačuje především vyšší efektivitou na watt TDP, které u této karty, ostatně jako u všech ostatních, NVIDIA oficiálně neuvádí. Podle předběžných informací by však měla mířit někam k hranici 100 W, spíše o něco méně, protože podobná spotřeba se očekává i u GTX 980M. Výkon ovšem stoupl znatelně. V podstatě novinkou je však technologie Batery Boost, i když se už kdysi používala, která umožňuje snadnou cestou nastavit preferenci fps (od 30 do 60), což může zásadně prodloužit dobu chodu na baterie.
Karta GTX 970M je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, které stále není schopno plně přejít na 20nm technologii a uspokojit tak požadavky svých zákazníků. Představa, jak by fungovaly karty s Maxwellem vyrobené jemnější technologií a jaké by měly frekvence i TDP, je velice lákavá a bezesporu by přinesla do mobilního světa další oživení. Grafické jádro má čtyři části (clustery), každá sestáváí ze čtyř SMM bloků(bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. 6 ze 16 SMM bloků je ovšem deaktivovaných, celkem tedy karta disponuje 1280 CUDA jádry a 80 texturovacími jednotkami. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 924 MHz. I GTX 970M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) zhruba o 15%.
Paměťový systém netvoří širokou sběrnici, ale pracuje se třemi paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 192 bitů. Rychlost pamětí je 1250 MHz (5000 MHz efektivně) při použití GDDR5 pamětí. Maximální kapacita jsou 3 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0.
Co se týče těch důležitých technologií, karta konečně podporuje plou specifikaci DirectX 11.2 Shader Model 5.0 a Open GL 4.4. Samozřejmostí je také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0.
Dalšími široce anoncovanými technologiemi jsou Shadowplay, která umožňuje přímé nahrávání videa na harddisk v kodeku H.264 bez znatelné ztráty výkonu, a Gamestream, kdy počítač (resp. jeho grafická karty) renderuje hru a výsledky přenáší přes WLAM do konzole Shield.
Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 970M (v závorce hodnoty GTX 860M) v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 86 071 (105 314) bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 48 530 (28 037) a v 3DMark13 Fire Strike 7270 (3919). 3DMark Vantage dává výsledek 28 845 (18 345) bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 68,1 (57,7) bodu.
Následující přehled při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 (v závorce GTX 860M) :
- Thief (2014): 89,3 / 124 (43 / 59) fps
- Titanfall (2014) 59 / 60 (-) fps
- Battlefield 4 (2013): 134,1 / 199,7 (73 / 131) fps
- Crysis 3 (2012): 85,1 / 163,2 (50 / 116) fps
- Anno 2070 (2011): 185 / 92 (-) fps
- Hitman: Absolution (2012): 89,8 / 114,4 (46 / 66) fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.
NVIDIA GeForce GTX 970M je špičkovou herní kartou, a to je vyráběna zastaralým procesem a ani není nejvyšší v nabídce. NA trhu ji najdete i ve specializovaných 15'' DTR a herních noteboocích, je ovšem jasné, že s TDP kolem 100 W se nestane hitem prudce mobilních zařízení. Každopádně potenciál ležící v této architektuře je zřejmý a přechod na 20nm výrobní proces a představení inovovaných mid a low-end karet by mohl výrazně potěšit i ty, kterým přeci jen mnohem více záleží na velikosti, hmotnosti, hlučnosti a mobilitě jejich notebooků.