NVIDIA GeForce GTX 980M – vládce výkonu, který si nechává ještě pořád rezervu

3. 12. 2014 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

NVIDIA vydala nezpochybnitelného vládce grafického výkonu v noteboocích. Karta NVIDIA GeForce GTX 980M je dnes na vrcholu, významně snižuje rozdíl mezi mobilními a desktopovými kartami a přináší zajímavý hráčský zážitek. Hodně se zapracovalo i na energetické efektivitě, každopádně stále zůstane vyhražena velkým DTR notebookům s ne příliš přátelskou cenovkou. Ale přesto jde o nádherný kousek technologie zakleté do křemíku.

NVIDIA GeForce GTX 980M – vládce výkonu, který si nechává ještě pořád rezervu

NVIDIA GeForce GTX 980M by měla být pro aktuální generaci vrcholem nabídky, tím nejvýkonnějším, co lze do notebooku dostat bez použití SLI nebo Crossfire. Mimochodem, v aktuálním žebříčku výkonu grafických karet na notebookcheck.net je tato karta na 9. místě, před ní jsou pouze zdvojená řešení a to v novějších testech 3DMark některé zdvojené konkurenty předčí nebo zaostává a jednotky procent. Výsledkem je samozřejmě plynulé hraní i nejnovějších her, a to i ve vysokých rozlišeních (HD+, Full HD) – ani ve hře jako je Risen 3: Titan Lords neklesá průměrné fps v ultra nastavení pod 35, což sice není oslnivé, ale pořád je to více než jen plynulé. Je tedy nač se těšit.

Pojďme k vlastnostem celého grafického řešení: GeForce GTX 980M je postavena na čipu GM204, které je druhou, lehce aktualizovanou a optimalizovanou generací architektury Maxwell. Hlavní důraz byl kladen na zvýšení efektivity a optimalizaci spotřeby, což u této karty znamená TDP 100 W. Pořád samozřejmě více, než zvládne uchladit běžný 15'' notebook, ale přeci jen vzhledem k výkonu přijatelný pokrok. Stejně jako slabší modely, i GTX 980M používá ke snížení TDP technologii Batery Boost, která umožňuje řízeně snížit vyžadované fps.


Karta GTX 980M, jako ostatně celá devítková řada, je stále založena na 28nm jádru vyrobeném v TSMC, kde přechod na nižší, 20nm výrobní proces teprve probíhá. Při rychlosti, jakou hardwarové firmy chrlí nově značené karty si možná počkáme ještě celou další generaci, než se tohle změní. Topologicky vzato, grafické jádro má čtyři části (clustery), každá sestává ze čtyř SMM bloků(bloky streaming multiprocesorů), přičemž každý blok má 128 shaderů a 8 texturovacích jednotek. Zde jsou ovšem 4 ze 16 SMM bloků deaktivovaných (u GTX 970M je to 6 bloků), celkem tedy karta disponuje 1536 CUDA jádry a 96 texturovacími jednotkami. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 1038 MHz. I GTX 980M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) na maximálních 1127 MHZ (dle referenčního návrhu, konkrétní výrobci ho mohou pozměnit). Počet deaktivovaných bloků dává tušit, že je zde místo ještě pro jeden vyšší model, logicky GTX 990M, zda by se ovšem uživil na trhu a zda by už nebyl příliš “žravý“ ukáže až budoucnost.


Paměťový systém netvoří jedinou širokou sběrnici, ale pracuje se čtyřmi paralelními 64bitovými sběrnicemi, udává se tedy šířka 256 bitů. Rychlost pamětí je 1250 MHz (5000 MHz efektivně) při použití GDDR5 pamětí. Maximální kapacita je 8 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Zapracovalo se i na kompresních algoritmech, teoretická maximální šířka pásma 160 GB/s by tedy měla být využita zase o trochu lépe i v praktických hodnotách. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0.

Co se týče těch důležitých technologií, karta konečně podporuje plnou specifikaci DirectX 11.2 Shader Model 5.0 a Open GL 4.4. Samozřejmostí je také přepínání mezi dedikovanou a integrovanou grafickou kartou Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro (které ovšem právě s Optimem nefunguje) a 3DTV Play. Podpora je i pro DisplayPort 1.2 a HDMI 2.0.


Dalšími široce anoncovanými technologiemi jsou Shadowplay, která umožňuje přímé nahrávání videa na harddisk v kodeku H.264 bez znatelné ztráty výkonu, a Gamestream, kdy počítač (resp. jeho grafická karty) renderuje hru a výsledky přenáší přes WLAM do konzole Shield.

Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce GTX 970M (v závorce hodnoty AMD Radeon R9 M290X, tedy nejbližší konkurence) v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 275 230 (125 311) bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 22 004(17 182) a v 3DMark13 Fire Strike 9615 (5793). 3DMark Vantage dává výsledek 35 219 (24205) bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 60,8 (85,9) bodu.

Hodnoty naměřené u konkrétního notebooku na obrázku se liší od zprůměrovaných v článku.
Hodnoty naměřené u konkrétního notebooku na obrázku se liší od zprůměrovaných v článku.

Následující přehled při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 (v závorce AMD Radeon R9 M290X) :

Call of Duty: Advenced Warfare (2014): 60 / 154 (54 / 75) fps
Thief (2014): 88 / 96,4 (45 / 51) fps
Battlefield 4 (2013): 146 / 185 (73 / 93) fps
Crysis 3 (2012): 93 / 138 (48 / 107) fps
Hitman: Absolution (2012): 80 / 96 (49 / 60) fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.

Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.


Co napsat na závěr? Špičková grafická karty, která nemám konkurenci, a pokud ano, tak pouze ve vlastních řadách, tedy mezi modely NVIDIA. Její výkon je vlastně dokonalý a nemusíte se krotit ani u her, které ještě nevyšly, na druhou stranu cenovka je více než nepříjemná a TDP udělá z vašeho notebooku přenosný přímotop. Přesto je situace zase o kousek lepší, než bývala, a nadšení hráči budou potěšeni. Přesto jde o svým způsobem pouze prestižní záležitost, na plnohodnotné hraní stačí i GTX 970M a většinou i ještě slabší karty, ale pokud po této toužíte, proč ne :-)

Technologie

Diskuse