NVIDIA GTX 850M - jak si zahrát za "pár korun"

23. 7. 2014 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jan Konvalina

Na novou generaci mobilních grafických karet se vždy čeká poměrně nedočkavě, i když oproti desktopu jsou mobilní grafické čipy pořád trošku upozaděné a ne tak sledované. Často se pouze přeznačí starší modely. Nyní však NVIDIA připravila opravdu novou generaci mobilních grafických čipů a GeForce GTX 850M se ukazuje jako zlatá střední cesta a konečně přináší pár novinek.

NVIDIA GTX 850M - jak si zahrát za "pár korun"

NVIDIA GeForce 850M je nová mobilní grafická karta střední třídy, která byla představena teprve v březnu 2014. Je to jeden z prvních modelů, kde byla použita architektura Maxwell, nástupce dnes již postarší generace Kepler. Kódové označení čipu je N15P-GT a je vyrobeno stále stejnou 28nm technologií, přesto se podařilo lehce snížit spotřebu. TDP by se mělo pohybovat mezi 40 a 15 Watty, tedy méně než GTX 760M při vyšším výkonu. Tuto kartu tedy nalezneme stále jen ve středně velkých noteboocích, do ultrabooků si bude hledat cestu hůře.

GeForce GTX 850 je vlastně čip GM107, který má 128 bitovou sběrnici pro připojení pamětí, a právě zde je třeba si dávat velký pozor na model, který si vyberete. S GM107 lze totiž použít jak paměti GDDR5, kde 128 bitová sběrnice nebude velký problém, ale i pomalé DDR3, kde už se ze sběrnice stane úzké hrdlo. Typ paměti půjde poznat podle taktu jádra, verze s GDDR5 má takt 876 MHZ + Boost a až 2GB GDDR5 taktovaných na 5GHz efektivně. Verze s pomalejší DDR3 je taktována na 936 MHz + Boost s až 2GB DDR3 taktované na pouhých 2GHz efektivně. Proto je při výběru notebooků paradoxně důležité volit tu „pomalejší“ kartu, která je vlastně výkonnější.


V čipu GM 107 je 640 shader jednotek a celé jádro bylo optimalizováno spíše na menší spotřebu. V jádru je už zmíněných 640 shader jednotek v pěti blocích SMM (Smaller Streaming Multiprocessors) po 128 ALU. Na rozdíl od architektury Kepler, kde bylo v jednom SMX bloku 192 ALU jednotek, však NVIDIA tvrdí že díky optimalizaci stačí k dosažení 90% výkonu Kepleru o třetinu menší počet ALU jednotek, díky tomu klesla spotřeba a výkon zůstává téměř stejný. GM107 má ještě 40 TMU (texturovací jednotky) a 16 ROP (renderovací jednotky), plocha čipu je 148mm čtverečných. Další vylepšení se týká velkého rozšíření L2 cache na 2MB oproti 256kb, čip tak může efektivněji zpracovávat paměťový tok dat bez snížení výkonu.

Před shrnutím výkonu karty stojí ještě za řeč technologie, které nám architektura Maxwell přinesla. První z nich je NVIDIA Battery Boost, ta by měla až 2x prodloužit výdrž na baterii, pokud hrajete hry mimo elektrickou síť. Technologie reguluje výkon grafické karty, aby nebyl maximální v případech, kdy to není třeba. Technologie je to poměrně sporná, protože hraní z baterie skutečně není optimální. Další novinka se jmenuje GameStream a podobně jako třeba u konzole Shield zajistí streamování herního obsahu přes Wi-Fi, to už vypadá zajímavěji. Karta samozřejmě dále podporuje DirectX 11.2, OpenGL 4.4, OpenCL 1.1 a veškeré moderní standardy. Nechybí ani technologie Optimus pro přepínání mezi integrovanou a dedikovanou kartou. Dále je integrována 6. Generace PureVideo HD enginem (VP6) který nabízí lepší dekódování H.264 a MPEG-2. Co však stále chybí je podpora HDMI verze 2.0.


Výkon už bude trošku zajímavější. GeForce GTX 850M je asi jen o 10% slabší než v předchozí generaci Geforce GTX 770M při nižší spotřebě a to už není zanedbatelné. Podle serveru notebookcheck.net dosáhla Geforce GTX 850M v testu 3Dmark Vantage s vypnutým PhysX a v rozlišení 1280 x 1024 průměrně 13226 bodů. V Cinebench R11.5 OpenGL 64bit na median 53.1 bodů. Na kartu střední třidy jsou to zajímavé hodnoty, zvlášť s přihlédnutím k TDP karty.

Co se týká her, tak pro porovnání vybereme náročnější hry v high nastavení a HD rozlišení 1366 x 768 pixelů.

• Titanfall 48.8 fps
• Thief 35.7 fps
• Call of Duty Ghost 39.2 fps
• Bioshock Infinite 81.7 fps
• Crysis 3 34.4 fps

Jak je vidět, tak pokud si vystačíte s nastavením detailů lehce pod ultra, tak si zahrajete drtivou většinu moderních her nad dostačujících 30 fps. A to u karty střední třídy.


NVIDIA GTX 850 tak při příjemné ceně a hlavně spotřeby zastane nejen všechen multimediální obsah, ale ani hry nebudou problém. Při sice poměrně podprůměrném HD rozlišení si na levném notebooku nebude problém zahrát i nové hry. Vypadá to, že se NVIDII generace Maxwell podařila a jedná se o příjemný upgrade.

Technologie

Diskuse