NVIDIA Quadro K610M - jedinečný poměr výkonu a TDP pro profesionální 3D aplikace

10. 9. 2014 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

K čemu je dobrá další low-endová profesionální karta? Je jich spousta a stejně zase jde o další re-branding staršího jádra... Ale NVIDIA tentokrát přišla se zajímavě vyladěnou kartou osvěženou o pár velice dobrých nových detailů. A především s výborným poměrem výkonu a TDP. Pojďme se na to podívat.

NVIDIA Quadro K610M - jedinečný poměr výkonu a TDP pro profesionální 3D aplikace

Quadro K610M je v současnosti druhým nejzákladnějším modelem v nabídce profesionálních grafik od NVIDIA. Svou cenou ani zaměřením ve skutečnosti nemíří do opravdových mobilních pracovních stanic, očekávat ji můžeme spíš u luxusnějších managerských notebooků, kde značka Quadro působí lépe, solidněji než hráčská GeForce. Navíc se se svým 39W TDP dá zabudovat i do malých a tenkých notebooků, které lze i díky tomu rozumně uchladit a není třeba k nim dodávat zdroj zdvojující jejich hmotnost. A má jednu velice zvláštní vlastnost – v nezávislém testu dokázala přinejmenším v jednom případě porazit i hvězdu nabídky, Quadro K5100M.

Ve skutečnosti se ne nejedná o žádnou zásadní inovaci, NVIDIA postupuje pomalu a každé dílčí vylepšení se dnes stává slavně uváděným novým modelem. Quadro K610M je založeno na architektuře Kepler (přičemž novější generace Macwell je již dávno ve výrobě) a celkem známém mainstreamovém čipu GK107. To znamená výkon na úrovni GeForce GT 720M, potažmo konkurenčního AMD Radeonu HD 6950M nebo FirePro M5100. Používá jádro 28nm GK107 vystavěné na architektuře Kepler. SMX bloky, které jsou v podstatě jednotlivými CUDA jádry, jejichž spolupráce se trošku podobá vícejádrovým CPU, mohou být deaktivovány, a tím dochází ke snížení poštu shaderů v té které kartě, a tím škálování výkonu. Každý SMX blok s architekturou Kepler má 192 shaderů laděných na 954 MHz (+ GPU Boost) stejně jako centrální jádro, v Quadru K610 je aktivní blok pouze jeden, tedy 192 shaderů. Paměťový systém má 64bitovou sběrnici, došlo tedy také k jejímu „rozpůlení“ a rychlost pamětí je 2600 MHz (5200 MHz efektivně) a řadič podporuje paměti GDDR5. Té může být ovšem pouze 1 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Podobně jako CPU mají už i GPU s architekturou Kepler možnost tzv. GPU Boost módu, ve kterém se umí přetaktovat zhruba o 15%, pokud to povoluje chlazení.


Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11 Shader model 5.0, OpenCL 1.2,pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX a 3DTV Play, FXAA (pro zrychlení antialiasingu) a Adaptive V-Sync (pro optimalizaci vertikální synchronizace v závislosti na volných výpočetních prostředcích). Asi nejzásadnější a nejšikovnější inovací je podpora PCI-Express 3.0. Naopak nepodporuje 3D Vision Pro.

NVIDIA Quadro K610M zvládne obsluhovat až 4 displeje s rozlišením 3840x2160 pixelů, ovšem pouze přes DisplayPort a HDMI. Protože při propojení přes Optimus s integrovanou kartou, které bývá docela populární, se o vykreslování obrazu stará pouze integrovaná grafika (nejčastěji Intel HD 4600), minimálně o jeden displej přijdete.

Podle nezávislého serveru notebookcheck.net dosáhne karta NVIDIA Quadro K610M v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 46 512 bodů, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 5837,5 a v 3DMark13 Fire Strike 755,5. 3DMark Vantage dává výsledek 3592 bodů (při 1280 x 1024), 3DMark06 medián 8157 bodů. Cinebench R11.5 28,4 bodu. Následující tabulka popisuje výkon při vysokém nastavení a rozlišení HD ready: 
• Assassin's Creed IV (2013): 26 fps
• Metro: Last Lights (2013): 9,1 fps 
• Bioshock Infinite (2013): 22,2 fps
• Diablo 3 (2012): 43 fps
• Anno 2070 (2011): 19 fps 

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Mnohem zajímavější je situace v profesionálních testech SPECviewPro, kde v testu PRO/Engineer dokázalo Quadro K610M porazit i vládce nabídky, Quadro K5100M, přičemž třeba rozdíl v 3DMarku 2013 Fire Strike je více než šestinásobný! (v závorce výsledky právě NVIDIA Quadro K5100M):

• SPECviewperf 11 Catia: 28,5 (47,9) fps
• SPECviewperf 11 Lightwave: 49,5 (52) fps
• SPECviewperf 11 Maya: 38,8 (57,6) fps
• SPECviewperf 11 Pro/ENGINEER: 15,8 (13,4) fps


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD páté generace, o nichž se můžete také dočíst zde.

NVIDIA Quadro K610M se může stát extrémně zajímavou pro ty, kteří potřebují často pracovat s CAD aplikacemi na cestách a bude jim stačit malý a lehký notebook – ve srovnání s výkonnějšími kartami totiž K610M nabízí perfektní vyladění a jedinečný poměr výkonu a TDP právě v profesionálních modelovacích programech. Všechny výsledky testů totiž mluví o opravdové praktické použitelnosti. V ostatních případech ale profi grafika žádnou výhodou není, přičítám to především velice jednostranně lazeným ovladačům, a uděláte lépe, pokud se poohlédnete po kartách GeForce, za stejnou cenu dostanete vždy o dost lepší výkon ve hrách.

Technologie

Diskuse