AMD Radeon R9 M370X – MacBook Retina s vykopávkou uvnitř
15. 9. 2015 08:00 Rubrika: Technologie Autor: Jakub Pavlis
Není to dlouho, jen pár měsíců, co Apple představil refresh svého oblíbeného 15'' MacBooku Retina. Hlavní změnou byla výměna staršího grafického čipu NVIDIA za AMD Radeon R9 M370X for Mac. Jakpak nám pohrobci Steva Jobse pomohli? Pojďme se na technologický pokrok nejobdivovanějšího notebooku současnosti podívat.
Výměna grafických čipů v MacBooku vyvolala docela dost spekulací, způsobeno to je především tím, že AMD není zrovna sdílné ohledně specifikací a parametrů svých čipů, na rozdíl od Intelu i NVIDIA je udání TDP pro ně spíše smrtelný hřích než vstřícná samozřejmost. A že Apple, král moderních technologií, zvolil tohoto dodavatele, který jak v procesorech, tak grafikách spíše pokulhává než běží k zářným zítřkům, mne docela překvapilo. Skoro bych si myslel, že prim hrála nabízená cena a snaha Applu udržet marže vysoko a výrobní náklady nízko. Pro AMD mohla být zajímavá reputace, kterou jako dodavatel Applu získá.
Kartám NVIDIA často vytýkám neustálé přeznačování, ale přestože AMD na podobné „nepravosti“ trpělo o něco méně, zde máme příklad jako vyšitý. Spekulace začal fakt, že ani AMD, ani Apple neuvedly, o jakou přesně architekturu v rámci jejich GCN se jedná. Spekulace vyvrátily až hotové MacBooky, do kterých se prostě „lze podívat“. A radosti pod kapotou moc nebylo, i když AMD svůj čip pochopitelně aktualizovalo a přidalo podporu nejnovějších softwarových API. S „železem“ se ale moc nehýbalo.
Radeon R9 M370DX je grafická karta, kterou název, totiž skupina R9, sice řadí mezi karty vyšší střední třídy, ale použitá architektura AMD GCN Cape Verde má počátek v roce 2012, a to už je v rychlém IT světě přeci jen nějaký pátek. V podstatě se jedná o přeznačenou R9 Radeon M270X s jádrem taktovaným o 25 MHz výše a mírně odlišnou sestavou driverů, což pro uživatele používající na MacBooku BootCamp, tedy možnost nabootovat jak do OS X, tak do některé verze Windows (nejčastěji asi Win 8.1), znamená hledat doinstalovávat další ovladače, nebo se smířit s výrazným poklesem výkonu pod Windows.
Návrh grafického čipu R9 M370X vychází z architektury Graphics Core Next (GCN) s kořeny v čipech Cape Verde. Nejblíže má ke grafické kartě Radeon HD 8870M, potažmo HD 7770M, což znamená 28nm výrobní proces, ale také 3 roky starou historii. Disponuje 640 unifikovanými shadery a 40 texturovacími jednotkam v 10 výpočetních jádrech. K dispozici by měl být i Turbo mod (technologie PowerTune) s dočasným navýšením frekvence, o kolik ovšem AMD nikde neudává, dříve to bylo 50 MHz. Celé jádro grafiky je taktováno na 800 MHz, což je z hardwarových specifikací jediná viditelná změna oproti staršímu modelu. R9 M370X se dodává se 128bitovou paměťovou sběrnicí. Na sběrnici je možno připojit až 2 GB GDDR5 paměti. Ta je ze strany AMD naladěna na 1125 MHz (4500 MHz efektivně). Výkon, resp. Nejvyšší teoretická propustnost pamětí je 72 GB/s. Grafika má PCI Express 3.0 x16 rozhraní a podporuje DirectX 12 (Shader Model 5.0) a OpenGL 4.3 a OpenCL 1.2.
AMD již obvykle neuvádí TDP svých karet a dohledávat ho z neoficiálních zdrojů není ani jednoduché, ani spolehlivé. Důvodem je snad 28nm výrobní proces, takže TDP je při stávajícím výkonu v poměru výrazně horší, než třeba u Intelu s jejich 14 nm. Informace u starších verzí Cape Verde jader mluví o TDP 50 – 55 W a nemyslím, že by se AMD podařila nějaká významná změna.
Multimediálním jádrem zůstává UVD 3, umí formáty MPEG-2, -4 AVC/H.264 a i part 2 (DivX, Xvid), VC-1, MVC a také Adobe Flash, dále AMD HD3D, tedy zobrazování 3D obsahu z Blu-ray. Plně využívá maximálních rozlišení výstupů DVI i DisplayPort (2560 x 1600), HDMI (1920 x 1200) i VGA (2048 x 1536). Přes digitální výstupy je samozřejmě přenášena i hudba ve vysokém rozlišení a prostorovém uspořádání až 7.1 ve formátech AC-3, AAC, Dolby TrueHD a DTS Master Audio. Nechybí ani technologie Enduro pro automatické přepínání dedikované a integrované grafické karty (obdoba NVIDIA Optimus), ZeroCore a PowerTune pro regulaci spotřeby a napětí.
Podle nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 44 607 bodů, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 5543 a v 3DMark13 Fire Strike 1053. 3DMark Vantage dává výsledek 4787 bodů (při 1280 x 1024), 3DMark06 medián 7583 bodů a Cinebench R11.5 41,1 bodu.
Podle údajů z nezávislého server notebookcheck.com dosáhne karta AMD Radeon R9 M370X v testu 3DMark13 Ice Storm (standard) na medián 135 582 bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 15 454 a v 3DMark13 Fire Strike 2419. 3DMark 11 dává výsledek 3637,5 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 65 bodu. Následující tabulka při vysokém (rozl. 1920 x 1080) / nízkém (1024 x 768) nastavení a rozlišení a detailů:
Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení:
• The Witcher (2015): 14,9 / 40,7 fps
• Evolve (2015): 21,6 / 62,5 fps
• Civilization: Beyond Earth (2014): 26,8 / 85,7 fps
• FIFA 15 (2014): 54,5/ 140,9 fps
• Thief (2014): 31,6 / 53,7 fps
• Dota 2 (2013): 50,8 / 119,8 fps
• Diablo III (2012): 98,4 / 190,3 fps
Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.
Apple musí mít vždycky něco zvláštního, pro výrobce grafických karet je také neúnosné mít dva tři roky stejné modely karet a tak už ani nemůžu napsat že by jeden či druzí měli z ostudy kabát. Také rozumím tomu, že vyprojektovat nový hardware je drahá a náročná práce. Tak alespoň že softwaroví vývojáři nespí a díky lepší implementaci nových API jako Mantle a Vulcan a optimalizaci driverů můžou pokaždé dostat ze stejného „železa“ o maličko lepší a stabilnější výkon, který výrobcům umožňuje natisknout na krabici a do propagačních materiálů nová číslíčka a písmenka. Alespoň že NVIDIA už oznámila přechod na 16 nm technologii u své architektury Pascal, na kterou se můžeme těšit v roce 2016. Snad se i AMD přidá, a to nejen s grafikami.