NVIDIA GeForce 930M - nejslabší karta s Maxwellem bude i v zajímavé Low Power verzi

22. 9. 2015 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

Karta na pomezí nižší a střední třídy nabídne neúplnou podporu DirectX 12, 384 výpočetních shaderů a 64bitovou paměťovou sběrnici. Výkon stačí na základní hraní letošních her, ale není to žádné ejchuchů. Naopak TDP se podařilo srazit na velice přijatelné hodnoty.

NVIDIA GeForce 930M - nejslabší karta s Maxwellem bude i v zajímavé Low Power verzi

Karta GeForce 930M je v principu opět jen přeznačená starší karta, která prošla optimalizací a lehkou změnou zaměření. Stejně jako u GeForce 940M, která už je vyloženě stavěná na základní hraní, je „matkou“ loňská GeForce 840M s čipem GM108. Na poměry NVIDIA je alespoň hezké, že nejde o nějakou vykopávku, ale teprve druhou „generaci“ karet s tímto čipem.

Vzhledem k tomu, že 940M je určena pro základní hraní a má vyšší číslo, musím se ptát, k čemu je 930M. Podle výkonových testů jsou na ní letošní a loňské Ačkové hry spustitelné maximálně v HD ready rozlišení a na nízké detaily, což v době, kdy i u mobilů začínáme vnímat Full HD jako standard, není právě povzbuzující. Osobně řadím 930M do stejné kategorie jako 920M. Karty, které mají dodat notebooku prestiž, a tedy zvýšit marže výrobci, ale praktické nasazení příliš smyslu nedává. Grafická integrovaná řešení od Intelu odvedou skoro stejnou práci (u internetu, médií, kancelářské práce) za zlomek TDP, na hraní her to je bída s nouzí, ale musíte vláčet těžší chlazení a větší zdroj. Doporučit ho tak mohu snad jedině těm, co mají tak hluboko do kapsy, že na lepší hardware prostě nemají a touha hrát hry je prostě příliš velká (ale to už se vyplatí desktop, ostatně, mluvíme tu o cenách max. kolem 15 000 Kč).


Abych nebyl jen negativní – hlavní výhodou je použití čipu s architekturou Maxwell, jde o nejnižší kartu s touto technologií, alespoň podle grafického výkonu a číselného označení. Jiné to může být u ceny – loňská GeForce 840M je o něco maličko výkonnější (hlavně díky vyšším taktům) a přitom může být ve spojení se staršími procesory Intel Haswell levnější než novější slabší řešení.

Architektura Maxwell se oproti Kepleru, který figuruje v 920M, vyznačuje především vyšší efektivitou a nižší energetickou náročností, takže se můžeme těšit na vyšší dobu chodu na baterie. TDP má činit 25 W, výrobci budou mít údajně k dispozici ještě odlehčenou variantu s TDP 12 W, což je velice zajímavá hodnota, ale počítat se musí se snížením výkonu, kvůli nižším taktům (snížení na 427 MHz). NVIDIA by chtěla útlum výkonu vyřešit přidáním většího rozsahu Boost taktu a podpory GDDR5 pamětí, což by bylo fajn, ale drahé. A také je otázkou, kolik výrobců by tyto paměti v praxi osadilo. Neznámou zůstává počet shaderů v „LP“ (Low Power) variantě, je možné, že budou nějaké přidány, což by ovšem znamenalo větší zásahy do architektury čipu, tedy opět vyšší náklady.

Karta je založena na bohužel stále 28nm jádru GM108 se třemi aktivními SMM bloky po 128 (architektura Kepler používala SMX bloky po 192 jádrech) CUDA jádrech. Celkem karta disponuje 384 CUDA jádry. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 928 MHz, což je oproti základní frekvenci GeForce 940M o 144 MHz méně, oproti 840M o 101 MHz. I GeForce 930M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) až na 941 MHz.


Paměťový systém má 64bitovou sběrnici a rychlost pamětí je 1800 MHz, v základní verzi (25 W TDP) podporuje ovšem pouze DDR3 paměti. Mohou jí být až 2 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0. teoretická maximální propustnost je 16,02 GB/s

Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 12 (Feature Level 12.1), Shader Model 5.0 a Open GL 4.5. Pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro a 3DTV Play.

Na rozdíl od silnějších karet a v souladu se současnou politikou NVIDIA karta nemá podporu HDMI 2.0, a to zejména proto, že se u těchto karet předpokládá výhradní využití ve spojení s integrovanými kartami v procesorech Intel a pohybu obrazových dat přes Optimus, takže o správu obrazových výstupů se stejně tak jako tak starají jádra Intel HD.


Výkonnostně karta patří do sousedství karet GeForce GT 740M nebo integrovaných AMD Radeon R7 (Carrizo) a Intel Iris Graphics 550 z procesorů Broadwell. A to ještě nemáme benchmarky grafických jader ze Intelů Skylake, které jistě přinesou zase nějaké zlepšení a krutě zatopí právě kartám jako je GeForce 920 nebo i dnešní 930M.

Podle údajů z nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce 930M v testu 3DMark13 Ice Storm na medián 59 278 bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate pak 8294 a v 3DMark13 Fire Strike 1438. 3DMark Vantage dává výsledek 6557 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 40,9 bodu. Ve všech benchmarcích je tak horší než GeForce 840M.

Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768 /1366 x 768:

• The Witcher (2015): - / 26 fps
• Evolve (2015): - / 33 fps
• Thief (2014): 19 / 38 fps
• FIFA 15 (2014) 45 / 67 fps
• Battlefield 4 (2013): 27 / 58 fps
• Crysis 3 (2012): - / 37 fps
• Anno 2070 (2011): 37,5 / 63 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.

Pokud mohu říci, GeForce 930M bude zajímavá snad jen ve své LP variantě, kdy by mohla přinést trochu hraní i do velmi malých notebooků, tedy s úhlopříčkami pod 13'', její plná verze mi přijde jako nepraktická – pokud chcete hrát, lepší službu vám přinesou „čtyřicítkové“ karty GeForce 840M a 940M, první z nich pravděpodobně i za příznivější nebo srovnatelnou cenu. Pokud pro vás 3D hry nepředstavují žádné lákadlo, bylo by zbytečné zatěžovat svůj notebook vyšší spotřebou i nároky na chlazení či zvýšením hmotnosti, když moderní integrovaná jádra odvedou práci stejně dobře.

Technologie

Diskuse