NVIDIA GeForce 940M – optimalizace software a 43 MHz navíc

27. 5. 2015 08:00    Rubrika: Technologie    Autor: Jakub Pavlis

NVIDIA vydává další kartu s ambicí stát se vládcem prodejů – už přímý předchůdce se objevoval v noteboocích střední třídy často. Ve „čtyřicítkových“ modelech se totiž dostáváme k výbornému poměru cena/výkon, přičemž TDP stále zůstává na přijatelných hodnotách, takže kartu je možno osadit i do poměrně malých notebooků, ale nárůst výkonu oproti integrovanému řešení je markantní. A změny oproti minulé generaci? Výčet se vejde do jednoho slova – frekvence.

NVIDIA GeForce 940M – optimalizace software a 43 MHz navíc

Zatímco u aut se běžně sleduje rok výroby podle VIN, u grafických karet vám na tuhle otázku odpoví rovnou označení modelu. Zejména u NVIDIA už totiž číslo modelu neoznačuje nic moc víc než verzi driveru. Alespoň mám ten pocit. Když se totiž podíváte do specifikací modelů 840M a 940M, marně budete hledat nějakou odlišnost kromě frekvence pamětí a data vydání. Přiznám se, že je mi tento postup dost nesympatický, Intel také vydává prakticky každý rok nové procesory, ale vždy zvládne nějakou zásadnější změnu. A myslím, že se mému rozladění nelze až tak divit, vždyť mezigenerační rozdíl ve výkonu je někde kolem 5%, to je u různých počítačových sestav na hranici statistické chyby.

Kartu NVIDIA GeForce 840M jsem představoval jako zajímavou kartu s Maxwellem, která konečně po delší době přináší řadu nových technologií, především novou architekturu. 940M se zase zapojila do dlouhé řady přečíslovávaných modelů, kdy se pohne jedním dvěma ukazateli, přibalí se nové drivery a po vychytání všech problémů na výrobní lince, souvisejících s výrobou nového modelu, se trochu zvednou frekvence, neboť „železo to vydrží“. Přesto NVIDIA GeForece 940M není vůbec špatná karta, spíše naopak, pořád má co nabídnout a lze ji s klidným svědomím doporučit.


Je ještě jedna věc, kterou se tato generace liší od předchozí. „Čtyřicítková“ karta už není nejslabší variantou v celé řadě s architekturou Maxwell, na tu dosáhnete i u GeForce 930M, byť bude mít o jedem SMM blok méně.

Co všechno je mezigeneračně přidanou hodnotou jsme si už řekli, teď se pojďme podívat na, či spíše si zopakovat, technické specifikace:

Karta je založena na bohužel stále 28nm jádru GM108 (stejně jako 840M) se třemi aktivními SMM bloky po 128 (architektura Kepler používala SMX bloky po 192 jádrech) CUDA jádrech. Celkem karta disponuje 384 CUDA jádry. TDP karty se podařilo posunout na 30 W, přímý předchůdce v podobě GeForce 840M 33 W. Celé jádro karty i jednotlivé bloky jsou taktovány na 1072 MHz (o 43 MHz více). I GeForce 940M nabízí možnost dočasného přetaktování (technologie GPU Boost 2.0) až na 1176 MHz (o 52 MHz více).


Paměťový systém má 64bitovou sběrnici a rychlost pamětí je 2002 MHz, podporuje ovšem pouze GDDR3 paměti. Mohou jí být až 4 GB, sdílenou paměť už tato karta samozřejmě nepoužívá. Žádnou velkou novinkou už není ani podpora propojení přes PCIe 3.0.

Co se týče těch důležitých technologií, karta podporuje DirectX 11 Shader Model 5.0 a Open GL 4.3. Karta umí velkou většinu technologií spadajících až pod klasifikaci DirectX 11.2, některé drobnosti jí však chybí, takže v tomto má momentálně AMD se svými Radeony, které zvládají DirectX 11.2 plně, navrch. Pak také přepínání Optimus (které ovšem problematizuje možnost připojení více monitorů), CUDA (pro obecné/negrafické výpočty), PhysX, 3D Vision Pro a 3DTV Play.

Na rozdíl od silnějších karet a v souladu se současnou politikou NVIDIA karta nemá aqni v nové generaci podporu HDMI 2.0, a to zejména proto, že se u těchto karet předpokládá výhradní využití ve spojení s integrovanými kartami v procesorech Intel a pohybu obrazových dat přes Optimus, takže o správu obrazových výstupů se stejně tak jako tak starají Jádra Intel HD.


Výkonnostně karta patří do sousedství karet GeForce GT 650 nebo AMD Radeon R7 M275DX, poblíž je i nepříliš používaná nejsilnější karta od Intelu Iris Pro 5200, což lze přeložit také tak, že zvládá i nejnovější hry, ale spíše ve středním či nízkém nastavení:

Podle údajů z nezávislého serveru notebookcheck.com dosáhne karta NVIDIA GeForce 940M v testu 3DMark13 Ice Storm Standard na medián 54 415 bodu, v testu 3DMark13 Cloud Gate Standard Graphics pak 8723 a v 3DMark13 Fire Strike SG 1567. 3DMark Vantage dává výsledek 7191 bodů (při 1280 x 1024), Cinebench R11.5 40,2 bodu.

Následující tabulka při vysokém/nízkém nastavení a rozlišení 1024 x 768:
• Evolve (2015) 13 / 36 fps
• Thief (2014): 19 / 33 fps
• Titanfall (2014) 32 / 54 fps
• F1 2014 (2014) 59/96 fps
• Battlefield 4 (2013): 29 / 97 fps
• Crysis 3 (2012): 17 / 39 fps
• Anno 2070 (2011): 39 / 114 fps
• Hitman: Absolution (2012): 17 / 45 fps

Pozn.: Jako plynulá hratelnost se hodnotí výsledky větší než 25 fps, ovšem udávaná fps jsou průměrná, což znamená, že při průměru 25 fps dochází v náročných scénách k nedostatečnému vykreslování obrazu – trhání.


Co se týče multimediálních a 2D vlastností, je výbava pro všechny karty této generace zatím stejná, totiž PureVideo HD šesté generace, vylepšení spočívá především ve zdokonalených kodérech H.264 a MPEG-2.

NVIDIA GeForce splňuje všechno to, co předchozí generace – i z obyčejného a relativně levného notebooku udělá přístroj, na kterém spustíte prakticky všechny hry včetně těch nejnovějších alespoň v základním nastavení, které už umožňuje si trochu zahrát. Starší tituly mohou běžet nadmíru dobře i ve vyšších nastaveních. Oproti minulé generaci se nic moc nezměnilo, optimalizované drivery však slibují vyšší stabilitu a sem tam nějaké to okénko za sekudu (fps) navíc. Není to moc, ale lepší než nic.

Technologie

Diskuse